ایران تنها بخش کوچکی از تعهدات خود را براساس برجام متوقف کرد

به گزارش افق بسطام، تهران - خبرنگاران - مدیرکل صلح و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه تاکید نمود: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات خود، در چهارچوب برجام و در مقابل نقض صریح و فاحش این توافق از سوی آمریکا و بدعهدی طرف های مقابل بوده و ایران تنها بخش کوچکی از تعهدات خود بر اساس برجام را متوقف نموده است.

ایران تنها بخش کوچکی از تعهدات خود را براساس برجام متوقف کرد

رضا نجفی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توقف بخشی از تعهدات برجامی خود گفت: در برجام پیش بینی شده بود در صورتی که یکی از طرفین توافق، به تعهدات خود عمل نکند و برخلاف آن اقدامی انجام دهد، ایران بتواند تعهدات خود را به صورت جزیی یا کلی متوقف کند.

**تهران با صبر استراتژیک خود به طرف های مقابل زمان و مهلت جبران داد

وی ادامه داد: در بند 26 توافق هسته ای، ایران اعلام می نماید در صورتی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های هسته ای خود ، که براساس برجام لغو یا متوقف شده بود، را مجددا اعمال نمایند یا تحریم هسته ای جدید را وضع نمایند، ایران می تواند از این مسئله به عنوان مبنایی بر توقف کلی یا جزیی تعهدات خود وفق برجام استفاده کند.

سفیر سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این که در بند 36 توافق هسته ای مکانیزم حل اختلافات طرفین مورد پیش بینی قرار گرفته،اظهارداشت: بر اساس این بندها در صورتی که اعضای 1+5 به تعهدات خود براساس توافق هسته ای عمل ننمایند، ایران می تواند این مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد که زمان بندی های خاصی در آنجا در نظر گرفته شده است.

نجفی با بیان اینکه زمان محدودی در بند 36 برجام برای رسیدگی به تخلفات و انجام اقدامات جدیدی مورد توافق گرفته بود، توضیح داد: با آنکه جمهوری اسلامی ایران می توانست زودتر از اینها اقدام کند، اما تهران با صبر استراتژیک خود به طرف های مقابل خود زمان و مهلت جبران داد، ولی آنها از این زمان استفاده نکردند.

وی با بیان اینکه اقدام ایران، به منزله خروج از توافق هسته ای نیست، اظهار داشت: اقدامی که امروز از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شد اقدامی در چارچوب برجام و در مقابل نقض صریح و فاحش برجام از سوی آمریکا و بدعهدی طرف های مقابل است و تنها بخش کوچکی از تعهدات خود را براساس برجام متوقف نموده است.

این دیپلمات کشورمان اضافه نمود: اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک سالی صبوری است که انجام شد ولی طرف مقابل از آن استفاده نکرد و به قول هایی که به ما داد، عمل نکرد.

نجفی در پاسخ به این سوال که اقدام امروز ایران چه اقدام عملی از سوی طرف مقابل خواهد داشت، گفت: این مسئله بستگی به آنها دارد. آنها در بیانیه سیاسی که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر کردند و همچنین گفت وگوهایشان با ما، تاکید نموده اند که از برجام حمایت می نمایند و درصدد حفظ و تداوم اجرای آن هستند. از دید آنها، برجام توافقی است که به صلح و امنیت بین المللی یاری نموده است.

وی افزود: به همین خاطر است که اروپایی ها باید از این فرصت 60 روزه استفاده نموده و به تعهداتشان به ویژه عرصه بانکی و نفتی پایبند بوده و آن را عملیاتی نمایند تا ایران مجددا دو تعهدی که اجرای آنها را متوقف نموده، اجرایی و عملی کند.

مدیرکل صلح و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه درباره احتمال گرایش اروپا به سمت آمریکا هم گفت: اگر اروپایی ها در این باره اقدامی انجام دهند، خلاف گفته هایی است که تاکنون زده اند چرا که آنها بارها گفته اند هدفشان حفظ برجام و تامین منافع ایران است. جمهوری اسلامی ایران به آنها فرصت 60 روزه ای داده و تاکید نموده است در این فرصت باید به تعهداتشان به صورت عملی و نه در حرف، پایبند باشند وگرنه گام دوم خود را در این موضوع عملی خواهد نمود.

سیام *م.ا.ت*2021**

منبع: ایرنا
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 74

به "ایران تنها بخش کوچکی از تعهدات خود را براساس برجام متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران تنها بخش کوچکی از تعهدات خود را براساس برجام متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید