تغییرات در ساختار جدید الحشد الشعبی معین شد

به گزارش افق بسطام، پس از بحث و جدل و تفسیرهای متفاوت، پایان ساختار سازمانی جدید الحشد الشعبی بعد از کمتر از سه ماه از صدور دستور العمل نخست وزیر عراق برای تحول سازمانی در این نیروی مسلح عراقی، به اتمام رسید و نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با آن موافقت کرد.

تغییرات در ساختار جدید الحشد الشعبی معین شد

به گزارش ایرنا، براساس این ساختار سازمانی جدید الحشد الشعبی که فالح الفیاض رییس این تشکیلات آن را امضا و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق آن را تایید کرده و نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته است، الحشد الشعبی دارای دو نایب رییس یکی در امور ستاد کل و دیگری در امور اداری است.

در ساختار سابق، رییس الحشد الشعبی تنها دارای یک نایب رییس بود که ابومهدی المهندس همزمان هم مسوولیت نایب رییس در امور ستاد کل و هم امور اداری را برعهده داشت اما در ساختار جدید نایب رییس در امور ادارای، یک پست جداگانه شده است.

مدیریت های بازرس کل، رسانه، روابط عمومی، برنامه ریزی، توجیه و ارشاد دینی، بازرسی و نظارت، امنیت، امور مالی، امور اداری و امور قانونی به صورت مستقیم مرتبط با رییس الحشد الشعبی شده اند.

در ساختار جدید چهار فرماندهی در مناطق مختلف عراق شامل فرمانده مناطق شمالی، مناطق غربی، مناطق میانی و فرماندهی کل تعریف شده و مناطق استان نینوا، کرکوک و شرق دجله، سامرا، بغداد، الجزیره (واقع در حدفاصل استان های الانبار، صلاح الدین و نینوا)، الرمادی (مرکز استان الانبار) به علاوه منطقه فرات میانی (استان های کربلا، نجف، بابل، دیوانیه و سماوه) به عنوان حوزه های حضور و پایگاه های الحشد الشعیی عنوان شده اند.

براساس این ساختار جدید، الحشد الشعبی برای مناطق جنوب از جمله استان بصره، ذیقار، میسان و واسط که بخش اعظم آن در جوار کشورهای عربستان سعودی و کویت و دهانه خلیج فارس است، هیچ گونه حضور و پایگاهی تعریف نکرده است.

در این اعلام جدید همچنین اشاره ای به نصب یا تغییرات در اشخاصی این سمت ها را داشته یا خواهند داشت نشده است.

نخست وزیر عراق در نامه ای مصادف با 16 سپتامبر 2019 (سه شنبه گذشته 26 شهریورماه) موافقت خود را با ساختار سازمانی جدید الحشد الشعبی اعلام کرده است.

در این نامه نخست وزیر عراق از ریاست تشکیلات الحشد الشعبی خواسته است که تمامی عناوین و پست های دیگر که در ساختار جدید تعریف نشده، حذف شوند و به ریاست الحشد الشعبی صلاحیت انتصاب سرپرست ها و مدیران برای هریک از پست های تعریف شده را داده مشروط به اینکه به تایید نهایی نخست وزیر عراق برسند.

برخی از چهره های سیاسی از این ساختار سازمانی استقبال کرده و فادی الشمری از اعضای جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) ابراز امیدواری کرده است که الحشد الشعبی با این ساختار جدید، که مردانش با شجاعت جنگیدند و یکی از ارکان پیروزی بر بزرگترین گروه تروریستی جهان بودند، جلو استفاده ابزاری از آن گرفته شود.

برخی کارشناسان نیز ساختار جدید را به معنی حذف یا محدودیت اختیارات ابومهدی المهندس به عنوان مهندس این تشکیلات تعبیر اما عموم کارشناسان تاکنون از اظهار نظر واضح درباره ساختار جدید خودداری کرده اند.

گرچه دستور العمل این ساختار جدید در رسانه ها منتشر شده اما هنوز ابومهدی المهندس از هرگونه موضع گیری از جمله در سایت ویژه خود که معمولا تمامی بیانیه ها و دستور العمل های جدید الحشد الشعبی را منتشر می کند، خودداری کرده است.

با این حال یک منبع نزدیک به سازمان الحشد الشعبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با رد ادعای حذف یا اعمال محدودیت برای المهندس، تاکید کرد که جایگاه و اختیارات نامبرده در ساختار جدید با عنوان دبیرکل گسترده تر و مهمتر از قبل شده است.

نخست وزیر عراق در 10 تیرماه گذشته دستور العمل تحول در ساختار سازمانی الحشد الشعبی را صادر کرد و مقرر بود که این ساختار تا اواخر ژولای گذشته (9 مرداد ماه) به اتمام برسد اما رییس تشکیلات الحشد الشعبی خواستار تمدید مهلت شد و اینک بعد از گذشت 80 روز از صدور دستورالعمل عادل عبدالمهدی، این ساختار جدید الحشد الشعبی شکل گرفته است.

تشکیلات نیروی داوطلب مردمی الحشد الشعبی براساس قانون، در حال حاضر یکی از نیروهای مسلح رسمی عراق است که به طور مستقیم همانند سازمان مبارزه با تروریسم زیر نظر نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اداره می شود. /

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 273

به "تغییرات در ساختار جدید الحشد الشعبی معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات در ساختار جدید الحشد الشعبی معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید