خبرنگاران کاهش 21.4 درصدی بارش در آذربایجان شرقی

به گزارش افق بسطام، تبریز - خبرنگاران - مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میانگین بارش تا 28 خرداد امسال نسبت به سال گذشته در استان 21.4 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران کاهش 21.4 درصدی بارش در آذربایجان شرقی

علی دولتی مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میانگین بارش در استان در سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته تا 28 خرداد امسال) 271.7 میلی متر به ثبت رسیده در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 345.6 میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت 11.7 میلی متر معادل 4.5 درصد افزایش یافته است، گفت: به طور میانگین در طی این مدت در بلندمدت حدود 260 میلی متر بارندگی در استان روی داده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تا به امروز حدود 95.4 درصد آب سال آبی جاری تامین شده است، گفت: میانگین بارش یک سال آبی کامل در استان 284.8 میلی متر ثبت شده است.

دولتی مهر ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان 328.5 میلی متر و کمترین بارش از شهرستان جلفا به میزان حدود 202 میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در این شهرستان ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 13.9 درصد معادل 53 میلی متر و 33.2 درصد معادل 100 میلی متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری 223.6 میلی متر است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در این شهر حدود 333 میلی متر بوده که نشان از کاهش حدود 33 درصدی بارش در این شهرستان است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 896

به "خبرنگاران کاهش 21.4 درصدی بارش در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش 21.4 درصدی بارش در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید