دانش: با تغییر نظام سیاسی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد

به گزارش افق بسطام، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان بیان کرد که بعضی از کشورها یا گروه های درگیر به تغییر نظام سیاسی تاکید دارند اما با چنین تغییری نمی توان صلح را در این کشور تامین کرد.

دانش: با تغییر نظام سیاسی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اظهارداشت که ایجاد دولت موقت یا امارت طالبان به صلح نمی انجامد بلکه افزایش اختلاف و خشونت ها را در پی دارد.

وی در ملاقات با رودریندرا تاندن سفیر هند در کابل گفت که افزایش خشونت ها در افغانستان مردم کشورش را نسبت به فرایند جاری صلح ناامید نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

دانش گفت که بسیاری از کشورها از جمله در منطقه اجماع برای آمدن ثبات به افغانستان اجماع دارند زیرا ثبات این کشور به منطقه گروه خورده است اما در خصوص چگونگی مکانیسم تامین این ثبات احتیاج به اجماع دیگری در سطح بین المللی و منطقه ای داریم.

معاون دوم اشرف غنی با ابراز نگرانی درباره فرایند صلح افغانستان گفت که با تقویت نقش کشورهای منطقه در فرایند صلح افغانستان می توان به نگرانی های موجود بطور مشترک راهکار جستجو کرد.

وی گفت: تأکید بعضی از کشورها یا گروه های درگیر به اینکه با تغییر نظام سیاسی می توان صلح را در افغانستان تأمین کرد اشتباه است، این نه تنها راه تأمین صلح و ثبات نیست بلکه افغانستان و منطقه دچار جنگ و خشونت از نوع دیگر آن خواهند شد.

طالبان: ارگ به بهانه های مختلف از پیشرفت فرایند صلح افغانستان جلوگیری می نماید

طالبان: فرایند صلح افغانستان از کنترل اشرف غنی خارج شده است

دانش گفت که دولت افغانستان به مکانیسمی تاکید دارد که برمبنای مشارکت ملی با حضور همه گروه ها و اقوام شامل گروه طالبان نیز پایدار باشد تا براساس آن هم صلح تأمین گردد و هم دستاورد های مشترک و ارزشمند دو دهه گذشته حفظ گردد.

معاون ریاست جمهوری افغانستان ادامه داد که این می تواند مکانیسم انتها جنگ و تأمین صلح پایدار در افغانستان باشد و در غیر اینصورت هر طرح دیگری مانند حکومت موقت یا امارت طالبان نه تنها به صلح نمی انجامد؛ بلکه چرخۀ دیگری از اختلاف و خشونت ها را باعث خواهد شد.

معاون رییس جمهور گفت حکومت افغانستان میکانیزمی با اوصاف یاده شده را بهترین جهت برای به ثمر نشستن کوشش های صلح می داند و در این زمینه از هیچگونه کوشش دریغ ننموده است.

طالبان پیش از این با اشاره به سفر اخیر عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به اسلام آباد گفته بود: فرایند صلح از کنترل اشرف غنی خارج شده است و همه چیز بر خلاف میل او و تیمش جریان دارد؛ از همین جهت است که گروه های وابسته به غنی در رسانه ها نیز برای تخریب فرایند صلح سخن می گویند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1106

به "دانش: با تغییر نظام سیاسی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش: با تغییر نظام سیاسی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید