سودان، خارطوم محل تردد هیئت های دیپلماتیک

به گزارش افق بسطام، رسانه های سعودانی از سفر دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر همکاری های بین الملل سوئد به خارطوم برای دیدار با مقامات بلندپایه سودان درباره گسترش همکاری های دوجانبه خبر دادند.

سودان، خارطوم محل تردد هیئت های دیپلماتیک

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با تشکیل دولت انتقالی سودان سفر هیئت های دیپلماتیک به خارطوم افزایش چشمگیری یافت. وزیر خارجه آلمان به عنوان اولین مقام اروپایی پس از گذشت 30 سال وارد سودان شد و توافقنامه هایی درخصوص گسترش همکاری دوجانبه و سیاسی با مقامات خارطوم امضاء کرد .پس از او وزیر خارجه مصر، فرانسه و رئیس جمهور اریتره و ... به سودان سفر کردند.

رسانه های سودان از سفر احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و اولسون فرد وزیر همکاری های بین الملل سوئد به خارطوم در روز سه شنبه(امروز) خبر داده اند تا بامقامات سودان درباره گسترش همکاری های دوجانبه به گفت وگو بنشینند.

وزارت خارجه سودان با انتشار بیانیه ای گفت: در سفر دو روزه وزیر همکاری های بین الملل سوئد به خارطوم اولسون فرد با نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر دارایی سودان دیدار و گفت وگو خواهد نمود.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، دبیرخانه اتحادیه نیز با انتشار اطلاعیه ای گفت: دبیرکل این اتحادیه سه شنبه (امروز) وارد خارطوم می شود و با رهبران سودانی درباره حمایت اتحادیه عرب از سودان جدید طی دوره انتقالی به گفت وگو می نماید.

در این سفر ابوالیغط با سرلشکر عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی ، عبدالله حدوک نخست وزیر دولت انتقالی، خانم اسماء عبدالله وزیر خارجه دیدار و درباره نقش اتحادیه عرب در تحولات سودان جدید، فعالیت های سیاسی و مدنی در این کشور، همراهی با دولت خارطوم برای موفقیت در برنامه هایش طی دوره انتقالی به گفت وگو خواهد نشست.

این روزنامه در خبر دیگری نوشت: رئیس جمهور اریتره دیروز در راس یک هیئت بلندپایه وارد خارطوم شد و با رئیس شورای حاکمیتی و نخست وزیر دولت انتقالی ودرخصوص همکاری های سیاسی امنیتی به گفت وگو نشست که در خاتمه این مذاکرات، توافقنامه همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با جرایم مرزی، همکاری های نظامی دربخش های هوایی، دریایی و زمینی و صنایع دفاعی و ارائه خدمات پزشکی به امضای دو طرف رسید.

به گفته وزیرخارجه سودان، همکاری های سیاسی دیپلماتیک درعرصه تحولات منطقه ای و دنیای و تشکیل یک مجمع منطقه ای برای استقرار صلح و ثبات در شاخ آفریقا از دیگر توافقات خارطوم و اسمره است.

همچنین وزیرخارجه فرانسه دیروز در خاتمه دیدار خود از خارطوم وعده ارائه یاری 60 میلیون یورویی به سودان داد و گفت: 15 میلیون یورو از این مبلغ توسط سازمان ها و موسسات فرانسوی به زودی در اختیار سودان قرار می گیرد.

ژان ایو لودریان در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای سودانی خود گفت: فرانسه به خارطوم یاری خواهد نمود تا روابط خود را با موسسات اقتصادی دنیا به حالت عادی درآورد و مشکل بدهی های خارجی خود را (51 میلیارد دلار) حل و فصل کند.

وی توضیح داد: فرانسه کوشش می نماید که نام سودان از فهرست کشورهای حامی گروه های تروریستی حذف شود و پاریس یاری خواهد نمود تا خارطوم به جامعه دنیای باز شود.

وزیر خارجه فرانسه اولین مقام بلندپایه این کشور است که از سال 2007 تاکنون به سودان سفر نموده است. او در این سفر با رئیس شورای حاکمیتی و نخست وزیر دولت انتقالی خارطوم و وزیر خارجه سودان در مورد گسترش همکاری های دو جانبه به گفت وگو پرداخت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 262

به "سودان، خارطوم محل تردد هیئت های دیپلماتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، خارطوم محل تردد هیئت های دیپلماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید