مردمی با نیروهای ما فوق بشری

به گزارش افق بسطام، مجله مهر- عطیه همتی: قوم چادرنشین موآک که در امتداد سواحل برمه و تایلند زندگی می نمایند زندگی عجیبی دارند. آنها قرن هاست برای پیدا کردن موادغذایی بدون هیچ وسایل غواصی و عینکی به اعماق دریا می روند تا نرم تنان و موادغذایی خود را از کف اقیانوس جمع نمایند. گفته می گردد آنها بدون هیچ وسیله ای می توانند تا عمق حدود 23 متری به اعماق دریا بروند.

مردمی با نیروهای ما فوق بشری

غواصی به عمق آب های آزاد یکی از سختترین کارها برای یافتن غذا در سراسر دنیا است. اما دانشمندان کشف نموده اند که بینایی بچه ها موآکی در زیر آب حدود دوبرابر بچه ها اروپایی هم سن و سالشان است.

آنا گیسلن از پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد بعد از مطالعه درباره قدرت بینایی بچه ها موآکی گفت: این بچه ها نرمتن قهوه ای رنگی را از بین سنگ های قهوه ای ته اقیانوس بر می دارند و با خود می برند این در حالی است که برای من دیدن این نرمتنان با عینک ایمنی و مخصوص بسیار سخت است اما آنها بی هیچ امکاناتی این کار انجام می دهند که از نظر علمی واقعا منطقی نیست.

گیسلن در ادامه مطالعاتش روی این بچه ها به جزیزه سورین در تایلند سفر کرد او در این بار می گوید: هنگامی که با آنها روبرو شدم بعد از مدتی من هم مانند آنها خودم را به آب زدم و با آب خودمانی تر شدم شاید این موضوع کلیشه ای به نظر می رسد اما دسته این بچه ها کنار آب مانند مدرسه ماهیها در دریاست.

گیسلن بعد از مقایسه بینایی 17کودک مورآکی با 18 کودک اروپایی متوجه شد که هیچ تفاوتی در ساختار چشمی آنها وجود ندارد بلکه دلیل این موضوع گیچ نماینده تفاوت در قدرت شکست سطح قرنیه چشم است که این قدرت برای دیگر انسانها در زیر آب به میزان زیادی کاهش می یابد. اما بچه ها موآکی با غلبه به این موضوع طوری در آب شنا می نمایند که انگار زیر آب و روی آب برایشان هیج تفاوتی ندارد.

به گفته خانم گیسلن این موضوع وابسته به ژن و محیط زیست است که انگار این دو به هم تنیده شده اند اما به نظر می رسد که این توانایی قابل آموزش باشد. زندگی عجیب و غریب مردم موآکی و توانایی هایشان در شنا در عمق اقیانوس ها مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفته است. با این حساب در آینده باید منتظر اخبار بیشتری از این موآکی ها و اتفاقات عجیبشان باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 315

به "مردمی با نیروهای ما فوق بشری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردمی با نیروهای ما فوق بشری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید