مورالس رئیس جمهور بولیوی استعفا داد

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی در پی اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور از مقام خود استعفا کرد.

مورالس رئیس جمهور بولیوی استعفا داد

مورالس روز یکشنبه با اعلام استعفای خود گفت: من استعفا می دهم تا برادران و خواهران ما در بین کارکنان دولتی مورد هجمه و تهدید قرار نگیرند.

وی وضع کنونی در بولیوی را کودتا علیه دولت مطرح نمود و خطاب به مردم بولیوی اضافه کرد: مایلم به شما بگویم که مبارزه ما تمام نشده است و تاکید می کنم که مبارزه برای مساوات و صلح ادامه دارد.

مورالس ادمه داد: در حال حاضر وظیفه من به عنوان رئیس جمهور این است که راهکاری برای آرام سازی اوضاع ایجاد کنم.

این در حالی است که فرمانده ارتش بولیوی پیش از این در سخنانی خواهان استعفای اوو مورالس، رئیس جمهوری این کشور شده بود.

در همین ارتباط، ویلیامز کالیمان، فرمانده ارتش بولیوی در میان خبرنگاران از رئیس جمهور این کشور خواست تا از مقام خود کناره گیری کند.

کالیمان گفت: ما بعد از تحلیل وضعیت مناقشه داخلی از رئیس جمهوری می خواهیم که از سمت خود کناره گیری کند تا صلح در کشور برقرار شود و ثبات حفظ شود.

درخواست فرمانده ارتش بولیوی برای کناره گیری رئیس جمهور تنها ساعتی پس از آن عنوان شده که رئیس جمهور بولیوی، خواهان برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی شده بود.

این اقدام مورالس در پی افزایش فشارها بر دولت و همچنین تداوم اعتراضات ضد دولتی در بولیوی به نتایج انتخابات انجام شد.

در پی اعلام پیروزی اوو مورالس در انتخابات ریاست جمهوری 20 اکتبر در بولیوی، این کشور با اعتراضات داخلی رو به رو شده است.

مخالفان مورالس با رد نتایج انتخابات خواهان کناره گیری وی از قدرت و برگزاری دوباره انتخابات در این کشور هستند.

این در حالی است که مورالس در این انتخابات با کسب 46 درصد آرا مقابل 36 درصد رأی رقیبش کارلوس مسا، نامزد راستگرا توانسته پیروز شود و با توجه به کسب فزونی 10 درصدی بر مسا، در همان دور اول پیروز اعلام شد، اما مسا، نامزد و رقیب انتخاباتی رئیس جمهوری بولیوی تاکنون باخت خود را نپذیرفته و مدعی است که در این انتخابات تقلب شده است.

به گفته منابع خبری اعتراضات در بولیوی پس از اعلام نتایج انتخابات در شرایطی است که در این انتخابات بیش از 200 ناظر بین المللی بر فرایند انتخابات بولیوی نظارت داشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 430

به "مورالس رئیس جمهور بولیوی استعفا داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورالس رئیس جمهور بولیوی استعفا داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید