لغو ویزا با 37 کشور، تبلیغ جاذبه های ایران در پروازهای KLM، وزیر گردشگری چین در راه ایران

به گزارش افق بسطام، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از لغو ویزا ایران با 37 کشور اطلاع داد و گفت: سیاست جدید دولت لغو ویزا برای گروه های گردشگری است که از سایر کشورها به ایران سفر می نمایند.

لغو ویزا با 37 کشور، تبلیغ جاذبه های ایران در پروازهای KLM، وزیر گردشگری چین در راه ایران

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، زهرا احمدی پور در نشستی که عصر سه شنبه - پنجم بهمن - با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار گردید، به تاثیرات برجام بر گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: جهان دیگر با تصویرسازی های رعب آور از ایران روبرو نیست و ایران را مقصدی ناامن نمی دانند. بسیاری از نشریات بین المللی، کشورمان را مقصدی امن برای سفر معرفی نموده اند و حتی بعضی پیش تر رفته و آن را مقصد نخست گردشگران اعلام نموده اند. این یعنی تصویرسازی مناسب رخ داده و جا دارد در داخل کشور نیز با همراهی رسانه ها همین اتفاق رخ دهد.

وزیر گردشگری چین به ایران می آید

معاون رییس جمهور سپس درباره برنامه های نظارتی این سازمان بر فرایند ورود گردشگران خارجی با توجه به چالشی که اخیرا چینی ها با اقامت غیرمجاز در ایران بوجود آورده اند، شرح داد: برای برطرف چالش هایی از نوع آنچه با سفر گردشگران چینی به ایران رخ داده، با وزارت خارجه هماهنگی هایی شده و به همین منظور دعوتنامه ای به وزیر گردشگری چین فرستاده شده که فکر می کنم پس از انجام تشریفات، به ایران سفر کند. نحوه سفر چینی ها به ایران و اقامتگاه های غیرمجازی که استفاده می نمایند حتما محور مذاکرات ما خواهد بود.

وی با یادآوری این که ظرفیت گردشگری خوبی تحت تاثیر فضای سیاسی کشور و برجام بوجود آمده است، اضافه نمود: دولت درصدد ایجاد تسهیلات در بخش ویزا است. پیش از این با 37 کشور لغو ویزا صورت گرفت و اعتبار ویزای فرودگاهی نیز از 15 روز به 90 روز افزایش یافت و در کوشش هستیم تسهیلات لغو ویزا و بسته های سفر را برای گروه های گردشگری نیز اعمال کنیم.

20 هیات خارجی در صف سرمایه گذاری در ایران

معاون رییس جمهور همچنین درباره نتیجه سرمایه گذاری های خارجی در حوزه گردشگری تحت تاثیر برجام نیز شرح داد: حدود 20 هیات خارجی برای سرمایه گذاری در بخش هتل با این سازمان و بخش خصوصی نشست هایی داشته اند که در مدت اخیر تعدادی از آن ها برای اقدام اعلام آمادگی کردند، اما شاید بخشی از کُندی این فرایند به مسائل بانکی مربوط باشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود چهار، پنج مذاکره جدی با سرمایه گذاران خارجی در دستور است، اما هنوز مبلغ نهایی که آن ها با این عنوان وارد ایران نموده باشند معین نیست.

فرانسه پیشرو، ترکیه در نوبت

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین فرانسه را به عنوان کشور پیشتاز در حوزه سرمایه گذاری گردشگری ایران نام برد و در پاسخ به سوال خبرگزاری ترکیه درباره نتیجه توافق اخیر ایران با ترکیه برای ساخت 10 هتل، گفت: معمولا وقتی تفاهم نامه امضا می گردد، احتیاج به دریافت توافق دستگاهی است که این کار معمولا زمان می برد. چنین تفاهم نامه ها و توافق هایی در دستور کار دولت قرار گرفته و هم اکنون در حال آنالیز اجرای آن ها هستیم.

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه به خاتمه نرسیدن توافق با سرمایه گذاران خارجی که بیشتر از یک سال است در رفت و آمد به ایران هستند، عجیب به نظر می آید و چرا در شرایطی که سرمایه گذاران خارجی از جمله فرانسه تنها به فروش برند به ایران اکتفا نموده است، نام آن به عنوان پیشرو در سرمایه گذاری آورده می گردد، ضمن اینکه این اظهارات در تناقض با سخنان معاون سرمایه گذاری این سازمان است که ترکیه را پیشرو در سرمایه گذاری گردشگری دانسته بود، اظهار کرد: یک تفاهم از زمانی که امضا می گردد تا مرحله اجرا فرایندی دارد که در ذات خود نمی تواند وجود عینی پیدا کند. موافقت هایی که تا الان اجرا شده به خاطر مسائل بانکی، زمانی را از دست داده است که ما سعی می کنیم با ایجاد تسهیلات لازم این فرایند را آسان تر کنیم.

وی افزود: ترکیه یکی از کشورهایی است که برای سرمایه گذاری در ایران پیشنهاد داده، ولی چون به مرحله اجرا نرسیده، نمی توان آن را پیشرو بدانیم. ممکن است تفاهم با کشورهای اروپایی سریع تر به نتیجه برسد. در هر حال هیچ سرمایه گذاری تا از همه ابعاد و جوانب کار مطمئن نگردد، سرمایه خود را به کشور دیگری نمی برد. ضمن اینکه ما یکی دو ماه اخیر است که متوجه شده ایم جابجایی پول بین بانک های ایران و خارج از کشور محدودیتی ندارد و اکنون می توانیم از این شرایط به نفع سرمایه گذاری در گردشگری استفاده کنیم.

او همچنین در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران درباره اینکه به نظر می رسد سرمایه گذاران خارجی قصدی برای ورود به ایران ندارند و فقط می خواهند برندفروشی داشته باشند، گفت: من برای آینده ای که هنوز نیامده نمی توانم بگویم آن ها نمی آیند.

هتل های خارجی در ایران برندفروشی ندارند

احمدی پور درباره برندفروشی هتل های خارجی در ایران به جای سرمایه گذاری شرح داد: این دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر است. هتل ها برای برندفروشی به ایران نیامده اند، بلکه برای کلاس بندی هتل ها، اقداماتی را قرار است انجام دهند که این دو موضوع کاملا جدا از سرمایه گذاری است.

عقب سر مردم حرکت می کنیم

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس در پاسخ به این سوال که این سازمان در شرایطی که مدام از گردشگری خارجی سخن می گوید، چه تمرکزی بر گردشگری داخلی داشته است آن هم در شرایطی که نوروز در پیش است و گران فروشی تورهای داخلی شروع شده؟ اظهار کرد: دغدغه ما نیز گردشگری داخلی است. در جلسه ای که با عنوان کارگروه آنالیز سفرهای نوروزی تشکیل شده با تنوع سازی مقاصد براساس ظرفیت های اقامتی در قیمت ها به این موضوع توجه نشان داده ایم.

وی اعلام کرد: هم عقیده هستم که در گردشگریِ داخلی عقبِ سرِ مردم حرکت می کنیم. درست است که هر 31 استان کشور ما ظرفیت مناسبی دارند و در نوروز همه آن ها می توانند مقصد گردشگری باشند، اما اینکه انتخاب نمی شوند شاید به خاطر ارزانی سفرهای خارجی و عدم شناخت مردم از مقاصد داخلی باشد. برای همین ستاد آنالیز سفرهای نوروزی در حال کار است و بسته های متنوع تر را ارائه خواهد نمود.

احمدی پور گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است به هر میزان گردشگری داخلی رونق داشته باشد زمینه اقتصاد ملی ما بیشتر فراهم می گردد.

تبلیغ ایران به خواست یونسکو در KLM

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عین حال از رسانه ها درخواست کرد برای معرفی ظرفیت ها در داخل کشور همراه باشند و گفت: در ملاقاتی که با نماینده منطقه یونسکو در ایران داشته ام ایشان برای تبلیغ ایران به عنوان مقصد نوروزی در بروشورهای پروازی هواپیمایی KLM (هلند) اعلام آمادگی نموده است. با مجله میراث جهانی نیز چنین هماهنگی هایی اجرا شده و از صداوسیما هم خواهش می کنم در این راه همراه باشد، مخصوصا آنکه نوروز سال جاری با توجه به ثبت آن در یونسکو یک فرصت ویژه به حساب می آید.

او همچنین درباره توجه به گردشگری مذهبی و سلامت، اظهار کرد: واکنش اصلی گردشگری به مولفه های سیاسی است. هر اتفاقی که رخ دهد گردشگری افت می نماید، اما به موازات باز شدن فضای سیاسی، ظرفیت گردشگری نیز افزایش می یابد. توان دولت در این حوزه بسیار زیاد و عزم آن جدی است. به طوری که می توان انتظار داشت گردشگری با رشد متعادلی پیش رود، اما نمی تواند به فاصله چهار سال کمبودهای گذشته را جبران کند. با این حال سعی شده گردشگری به سمتی حرکت کند که امروز شاهد رشد 50 درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران باشیم.

وی یادآور شد: مطمئنم اگر با همین میزان ورود گردشگر و توسعه زیرساخت حرکت کنیم، به هدف 1404 می رسیم. برنامه ششم توسعه هم در این راه می تواند پشتوانه ما باشد. نباید خیلی نگران جا ماندن باشیم، چون هم زیرساخت ها در حال ایجاد است و هم توسعه فرودگاهی و ریلی رخ داده و مناسباتی برای سهولت ویزا اجرا شده است. ضمن اینکه ایران می تواند مقصدی مناسب برای گردشگری حلال و سلامت باشد.

معاون رییس جمهور همچنین درباره همراهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کنوانسیون جهانی راهنمایان که هم اکنون با حضور نزدیک به 300 راهنمای خارجی در حال برگزاری در ایران است، به منظور برطرف چالش های آن ، شرح داد: سعی شده بخش خصوصی برای برگزاری این رویداد جهانی از توان خود استفاده کند. دولت نیز تسهیلاتی را برای برگزاری آن فراهم می نماید. ما کوشش نموده ایم و هماهنگی هایی را انجام داده ایم تا این رویداد با کیفیت برگزار گردد. خیلی نباید نگران آن باشیم، چون شرایط مناسبی طراحی شده است.

احمدی پور سپس درباره استانداردسازی اقامت گاه های بومی اظهار کرد: در این حوزه جهت گیری جدی اجرا شده است. افزایش بوم گردی ها همسو با استانداردسازی آن ها صورت خواهد گرفت. برنامه ما برای گسترش آن ها تا 2000 واحد به معنی آن نیست که بدون استاندارد تعداد آن ها را افزایش دهیم. به همین منظور کارگروهی تخصصی شکل گرفته تا امور را پیگیری کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتظار می رفت پس از گذشت یک سال در این نشست که با عنوان تشریح دستاوردهای سازمان پس از برجام برگزار گردیده مباحث جدیدتری مطرح و اقدامات قابل دفاع رییس در این چند ماه تحت تأثیر برجام تشریح گردد، گفت: به فاصله یک سال چه اتفاقی می خواهد بیافتد که بار جدید باید داشته باشد. تحرک بخشیدن در سه حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مورد نظر من است که با آن رویکرد کارها را پیش می برم. ضمن آنکه سیاست گذاری زمان می برد تا از ثمرات برجام بهره مند شویم.

او مهمترین چالش این سازمان را همسو حرکت کردن سه حوزه که طی فرایندی در کنار هم قرار گرفته اند دانست و گفت: ممکن است ناهماهنگی هایی در این زمینه وجود داشته باشد. دغدغه اصلی ما این است که سه رکن این سازمان به موازات و همسو، مسؤولیت های خود را پیش ببرند. به آن این طور نگاه نمی کنیم که اگر سازمان وزارتخانه گردد این مسائل ما حل خواهد شد.

احمدی پور همچنین توسعه اشتغال پایدار در بخش صنایع دستی و گردشگری را یکی از مهمترین برنامه های خود دانست و اضافه نمود: با توجه به محدودیت های زیستی با تمرکز بر بوم گردی می توان فرصت هایی را ایجاد کرد تا اقتصاد غالب نواحی محلی توسعه یابد و مهاجرت معکوس اتفاق افتد.

معاون رییس جمهور همچنین موفقیت این سازمان را در گرو بودجه ندانست و اظهار کرد: معتقدم موفقیت این سازمان در گرو پرسنل آن و بودجه نیست بلکه همدلی و همراهی می تواند به موفقیت منجر گردد. هر چند به خاطر شرایط دولت با محدودیت های بودجه ای روبرو هستیم که سعی می کنیم اهدافمان را منطبق با آن پیش ببریم.

حاشیه:

این نشست خبری نخستین ملاقات رسمی و خبری رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که پس از گذشت سه ماه اتفاف افتاد.

حضور رسانه های خارجی و برون مرزی در این نشست خبری بسیار پررنگ بود.

احمدی پور به مدت یک ساعت و 30 دقیقه جوابگوی خبرنگاران بود که علت معین این سقف زمانی را الزام برای حضورش در دادگاهی برای پیگیری یکی از پفراینده های میراث فرهنگی ذکر کرد.

فرهاد نظری ـ مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت این نشست را به عهده داشت که چندین بار بعضی خبرنگاران به این نکته اشاره نمودند و انتخاب او را برای نشستی که تاکید اصلی آن بر گردشگری است، تعجب آور خواندند. نظری در واکنش به این اظهارات گفت: به نمایندگی از روابط عمومی اینجا است و قرار نیست درباره ثبت آثار صحبت کند. با این حال اما او بارها میان اظهارات احمدی پور درباره ثبت آثار تاریخی اظهار نظر کرد که اعتراض بعضی خبرنگاران را نیز در پی داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 590

به "لغو ویزا با 37 کشور، تبلیغ جاذبه های ایران در پروازهای KLM، وزیر گردشگری چین در راه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ویزا با 37 کشور، تبلیغ جاذبه های ایران در پروازهای KLM، وزیر گردشگری چین در راه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید