جنگل کاری صنعتی به حریم جهانی چغازنبیل تعرض می نماید

به گزارش افق بسطام، مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در خوزستان به خبرنگاران گفت: طرح 600 هکتاری جنگل کاری صنعتی یک شرکت در حریم درجه یک چغازنبیل و 7 تپه قرار گرفته است این طرح با وجود آنکه مدتها پیش اداره کل میراث فرهنگی مجوز آن را داده بود، اما با مخالفت کارشناسان رو به رو شده است. همچنین پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه که قبل تر با انواع پروژه ها در حریم عرصه مخالفت می کرد در جریان صدور مجوز برای این پروژه نبوده است.

جنگل کاری صنعتی به حریم جهانی چغازنبیل تعرض می نماید

وی ادامه داد: اگرچه در آذرماه امسال به مدیرعامل پروژه اعلام شده بود که کارفرما تا قبل از تصویب نهایی طرح ها و نقشه های پروژه هیچ گونه فعالیتی انجام ندهد اما در همین خصوص باید یادآور شد که بهره برداران پروژه با 15 دستگاه ماشین آلات سنگین درحال تسطیح اراضی در حریم میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مشغول به کار شدند.

گهستونی اضافه کرد: حساسیت ها برای جلوگیری از این تعرض به گونه ای بود که یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان حدود چهار بار مانع از انجام فعالیت ماشین آلات شده و شرایط پیش رو را صورت جلسه کرد.تا جایی که به یقین آگاه شدم مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان موضوع تعرض به حریم میراث جهانی را با مدیران استانداری و سازمان میراث فرهنگی کشور در میان گذاشته و اعلام نموده که بر اساس قوانین و مقررات جاری اقدامات حقوقی لازم را شروع و شکایت خود را در مراجع حقوقی و قضایی دنبال خواهد نمود.

این دوستدار میراث فرهنگی در خوزستان گفت: همچنین بعضی از مسئولان میراث فرهنگی بارها از یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان و شوش خواسته اند که اقدامات لازم را برای جلوگیری از تسطح به عمل آورند حتی اداره میراث فرهنگی شوش نیز طی نامه ای به مدیرعامل شرکت مجری پروژه از وی خواسته تا همه اقدامات اجرایی را متوقف کند. آیا وقت آن نرسیده است که موضوع معین عرصه و حریم محوطه های باستانی هفت تپه مطرح شده و پرونده آن باز گردد تا از آن پس ضوابط برای تصمیم گیری لحاظ گردد؟

وی گفت: در دیداری که با مسئولان میراث فرهنگی خوزستان داشتم از وی خواهان توضیحات لازم درباره این پروژه شدم اما هرگونه تعرض به حریم میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه را رد شد و بیان شد که این پروژه آنقدر که به منابع طبیعی منطقه آسیب می زند، به محوطه های تاریخی صدمه ای وارد نخواهد نمود. بارها به مدیران استان خوزستان تاکید شده است که انجام فعالیت در مناطق تاریخی از جمله محور تاریخی شوش - هفت تپه -چغازنبیل که از جمله محورهای جهانی است باید با لحاظ کردن حساسیت های عمل درحریم آثار تاریخی جهانی صورت پذیرد و هرگونه تخریب، تسطیح، تغییر در توپوگرافی و اقدامات زیربنایی ممنوع و خلاف مقررات موجود است. در این مورد نیز حضور و فعالیت ماشین آلات سنگین و راه سازی در محدوده یاد شده که اقدام به تسطیح می نمایند غیرقانونی است.

وی گفت: آذرماه سال 1394 بود که 600 هکتار از اراضی مورد احتیاج برای یک کارخانه، در اختیار این شرکت نهاده شد. همه مسئولین میراث فرهنگی خوزستان و حتی معاونت میراث فرهنگی کشور نیز در جریان موضوع این پروژه در شهرستان شوش و در حریم چغازنبیل و هفت تپه هستند اما پاسخ به این سوال که چرا به این تعرض آشکار در حریم محوطه های تاریخی مجوز داده شده و موجب ایجاد یک چالش جدید و بازشدن یک پرونده حقوقی جدید در آینده خواهد شد،را باید کسانی که موجب صدور مجوز شده اند، بدهند.

گهستونی توضیح داد: صدور مجوز جنگل کاری و تاسیسات جانبی در حریم محور جهانی شوش - هفت تپه -چغازنبیل نه تنها یک بدعت غلط است که با بهره برداری از آن، این انتظار که باید به سایر پروژه های دیگر هم مجوز داده گردد دامنگیر میراث فرهنگی خوزستان می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 670

به "جنگل کاری صنعتی به حریم جهانی چغازنبیل تعرض می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل کاری صنعتی به حریم جهانی چغازنبیل تعرض می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید