آمریکا: نیازی به زمین گیر کردن بوئینگ 737 مکس 8 نیست

یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در راستا آدیس آبابا به نایروبی روز یکشنبه شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد که به مرگ 157 سرنشین آن منجر شد. این حادثه در پی سقوط بوئینگ 737 مکس 8 خطوط هوایی لایون ایر در ماه اکتبر که 189 کشته به جا گذاشت روی می دهد.

آمریکا: نیازی به زمین گیر کردن بوئینگ 737 مکس 8 نیست

خبرنگاران- در پی دو سانحه مرگبار هوایی ظرف شش ماه برای بوئینگ 737 مکس 8 در اندونزی و اتیوپی، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به خطوط هوایی گفته بر این باور است که نیازی به زمین گیر کردن این هواپیما نیست.

یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در راستا آدیس آبابا به نایروبی روز یکشنبه شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد که به مرگ 157 سرنشین آن منجر شد.

این حادثه در پی سقوط بوئینگ 737 مکس 8 خطوط هوایی لایون ایر در ماه اکتبر که 189 کشته به جا گذاشت روی می دهد.

برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی خواهان زمین گیر شدن این هواپیما تا زمان تکمیل تحقیقات درباره آن شده اند.

اما اف ای ای (سازمان هوانوردی فدرال آمریکا) دوشنبه عصر با صدور بیانیه ای گفت که ادامه پرواز با این هواپیما ایمن است.

چین، اندونزی و اتیوپی روز دوشنبه به خطوط هوایی خود دستور دادند این هواپیماها را زمین گیر نمایند. با این حال شماری از خطوط هوایی که گام مشابهی برداشته بودند پس از اطمینان بوئینگ آن را به پرواز درآورده اند.

همزمان ارزش سهام بوئینگ روز دوشنبه 12.9 درصد سقوط کرد.

مقام های آمریکایی چه می گویند

ایلین چائو وزیر ترابری آمریکا گفت که اگر اف ای ای در این هواپیما نقصی پیدا کند فورا اقدام مناسب را صورت خواهد داد.

اما پال هادسون مدیر FlyersRights.org و عضو کمیته مشورتی مشخص مقررات هوانوردی وابسته به اف ای ای خواهان زمین گیر شدن این هواپیما شد.

او روز دوشنبه در بیانیه ای نوشت: این نگرش اف ای ای که بیایید صبر کنیم تا بینییم چه می گردد جان مردم را به خطر می اندازد و وجهه صنعت هوانوردی آمریکا در زمینه ایمنی را مخدودش می نماید.

چند شرکت هواپیمایی، پروازهای مدل جدید بوئینگ 737 را متوقف کردند

هواپیما در نزدیکی شهر بیشوفتو در 60 کیلومتری جنوب شرقی آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سقوط کرد. علت حادثه معلوم نیست اما خلبان مشکلاتی را گزارش داده بود و خواهان بازگشت به پایتخت شده بود.

محققان دو دستگاه ضبط صدای خلبان و داده های پرواز را یافته اند اما اعلام نتیجه تحقیقات زمان می برد.

میدان دید در زمان حادثه خوب توصیف می گردد اما یک مونیتور برج مراقبت گزارش داد که سرعت عمودی هواپیما بعد از پرواز ناپایدار بود.

خلبان هواپیما کاپیتان یارد گتاچو بود که سابقه هشت هزار ساعت پرواز داشت.

چندین شاهد عینی که در مزارع راستا پرواز کار می نمایند به خبرگزاری رویترز گفتند که صداهای تلق تلق شدیدی را که از هواپیما بلند شده بود شنیده اند.

قدیسه بنتی گفت: از دم هواپیما آتش بیرون می زد، بعد هواپیما سعی کرد دماغه اش را بالا بدهد. وقتی از روی خانه ما رد شد دماغه هواپیما به طرف زمین بود و دمش رو به آسمان. مستقیما با دماغه به طرف زمین شیرجه رفت و هنگام برخورد منفجر شد.

درباره هواپیما چه می دانیم؟

مکس 8 آخرین مدل بوئینگ 737 است که در سال 2017 وارد ناوگان های هوایی شد. تا خاتمه ماه ژانویه بوئینگ 350 فروند از این هواپیما را تحویل داده بود درحالی که برای ساخت 5011 دستگاه سفارش داشت.

هواپیمایی که یکشنبه سقوط کرد یکی شش فروندی بود که تحویل خطوط هوایی اتیوپی شده است. این خط سفارش 30 فروند از این نوع هواپیما را داده است.

خطوط هوایی اتیوپی گفت که معاینه فنی و سرویس کامل این هواپیما روز چهارم فوریه اجرا شده بود.

بوئینگ ضمن ابراز تاسف عمیق از این سانحه گفت تیمی را برای ارائه یاری فنی اعزام می نماید.

این دومین سانحه برای یک نوع بوئینگ 737 مکس-8 پنج ماه بعد از حادثه اندونزی است.

میان این پرواز و حادثه اکتبر گذشته برای هواپیمای شرکت لایون ایر که طی آن هواپیما بلافاصله پس از آغاز پرواز ارتفاع کم کرد مقایسه های انجام شده است.

در پی سقوط پرواز لایون در ماه اکتبر محققان گفتند که به نظر می رسید خلبان ها برای مهار سیستمی اتوماتیک که وظیفه آن جلوگیری از استالینگ هواپیماست در تقلا بودند. این سیستم اتوماتیک از توانایی های جدید در بوئینگ 737 مکس است.

یافته ها نشان می دهد علیرغم کوشش خلبان های آن پرواز سیستم ضد استالینگ بارها دماغه هواپیما را پایین داده بود.

هواپیمای شرکت اندونزیایی لایون ایر هم جدید بود و در آن مورد هم حادثه لختی پس از پرواز روی داد.

مری شیاوو بازرس کل سابق سازمان ترابری آمریکا یکشنبه به سی ان ان گفت: مساله کاملا مشکوک است. اینجا صحبت از یک هواپیمای جدید است که ظرف یک سال دو بار سقوط نموده. این زنگ خطر را در صنعت هوانوردی به صدا در می آورد چون چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیافتد.

پس از سقوط اکتبر گذشته بوئینگ با صدور هشداری شرکت های هواپیمایی را از ایرادی در سیستم ضد استالینگ مطلع کرد.

به گزارش رویترز انتظار می رود بوئینگ یک وصله نرم افزاری را برای برطرف این ایراد در اختیار شرکت ها بگذارد.

منبع: بی بی سی

منبع: زندگی امروز
انتشار: بروزرسانی: 26 مهر 1398 شناسه مطلب: 43

به "آمریکا: نیازی به زمین گیر کردن بوئینگ 737 مکس 8 نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: نیازی به زمین گیر کردن بوئینگ 737 مکس 8 نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید