اقدامات اتیوپی درباره سد النهضه یکجانبه است

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، سیلیشی بیکیلی وزیر امور آبی اتیوپی به موضع گیری درباره سد النهضه پرداخت.

اقدامات اتیوپی درباره سد النهضه یکجانبه است

وی اضافه نمود: آمادگی برای ادامه گفتگو اگر مصر و سودان تمایل داشته باشند با نظارت آفریقایی را داریم.

وی گفت: تلاش برای توسعه میانجی ها در واقع تلاشی برای کنار زدن نقش اتحادیه آفریقا و تلاش برای مانع تراشی در راستا تکمیل سد النهضه است.

از سوی دیگر وزارت امور آبی سودان با صدور بیانیه ای گفت: مذاکرات به سبب لجاجت اتیوپی پیشرفتی نداشته است. اقدامات یکجانبه خطرناک است به ویژه پس از مرحله اول آبگیری سد در جولای گذشته زیانهای سنگینی به سودان وارد شد و حتی آب آشامیدنی در خارطوم هم تحت تاثیر قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: سودان این را تهدید واقعی می داند و ادامه لجاجت اتیوپی سودان را وادار می کند که همه گزینه های ممکن برای حمایت از امنیت خود و شهروندانش به کار گیرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا در نخستین واکنش به شکست مذاکرات پیرامون سد النهضه، سه کشور ذیربط مصر، سودان و اتیوپی را به شروع مجدد گفتگو درباره این سد ترغیب کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: از میزان اهمیت آب رود نیل برای مردم مصر، سودان و اتیوپی آگاهیم و از این سه کشور می خواهیم یک گفتگوی سازنده را پیرامون سد النهضه شروع کنند.

وی اضافه نمود: به تلاش برای تقویت ثبات و شکوفایی مصر ادامه می دهیم که در این صورت دولت این کشور خواسته های خود را محقق می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1394

به "اقدامات اتیوپی درباره سد النهضه یکجانبه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات اتیوپی درباره سد النهضه یکجانبه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید