برترین شاهکار های تویوتا در دهه 90 میلادی

به گزارش افق بسطام، وبسایت چرخان: دهه 90 میلادی، یک دوره ده ساله جذاب برای تویوتا محسوب می گردد. دهه ای که در آن، برند لکسوس تازه آغاز به کارکرده بود و خود تویوتا نیز با تمام پتانسیل های خلاقیت خود، سعی در ارائه محصولاتی هم برای بازار داخلی ژاپن وهم بازار های جهانی داشت.

برترین شاهکار های تویوتا در دهه 90 میلادی

از فراوری خودرویی با درب های بازشونده روبه بالا (معروف به بال پرنده ای) گرفته تا هاچبک سبک با موتور توربو، خودروی اسپرت موتور وسط و بسیاری از خلاقیت های دیگر، همگی جزئی از این پتانسیل هایی بودند که تویوتا آن ها را در دهه 90، تبدیل به جنبشی کرد. با ما باشید تا با این شاهکار های دهه 90 تویوتا، بیشتر آشنا شوید:

تویوتا سوپرا توربو

سوپرا اگرچه در هنگام رونمایی در دهه 90، یک انتخاب جذاب و عالی محسوب می شد، اما قلب تپنده این ماشین با استفاده از دو عدد توربوشارژ، قدرتی فراتر از یک خودروی جاده ای معمولی ایجاد می کرد. سوپرا توربو، 320 اسب بخار قدرت را از موتور 2JZ-GTE خود فراوری می کرد و این قدرت تا وقتی بود که تیونر ها (Tuner) فهمیدند که می توانند روی موتور آن کارکرده و قدرت آن را تا 400 اسب بخار افزایش دادند.

البته بحث موتوری و فنی، یکی از شاخصه های جذاب سوپرا بوده به طوری که در مجلات مختلف خودرویی دنیا، این خودرو را ازنظر فرمان پذیری (هندلینگ)، راحتی و مصرف سوخت، با خودرویی مانند بی ام و M3 نیز مقایسه می نمایند.

تویوتا سلیکا GT-Four

در دهه 90، بیشتر سلیکا هایی که فراوری شدند، چرخ جلو محرک (FWD) بودند درحالی که در بازار های مختلف دنیای، برخی، از نسخه چهارچرخ محرک (AWD) آن نیز بهره برده اند. همچنین، نسل ST-185 سلیکا GT، توانست در سال های 1993 و 1994، عنوان قهرمانی از طرف فراورینمایندگان مسابقات رالی دنیای (WRC) را نیز کسب کند.

برای بازار های ژاپن، استرالیا و اروپا نیز تنها 2,500 دستگاه مشابه همان نسخه های AWD سلیکا جی تی ST205 که شامل موتور 4 سیلندر توربو، سیستم تزریق آب درون موتور، اسپویلر قرارگرفته روی کاپوت و قسمت عقب و شاسی قدرتمند تویوتا بودند، فراوری شد.

تویوتا سرا

(Sera)

در تاریخچه درخشان دهه 90 تویوتا، خودروی کمتر شناخته شده Sera نیز به چشم می خورد. خودرویی متعلق به دهه 90 که با ظاهر جذاب و طراحی بی نظیر خود نسبت به خودرو های آن موقع و هم چنین، خلاقیت تویوتا در ساخت درب های بال پرنده ای (Gullwing)، نه تن ها یک شاهکار بی نظیر از طرف تویوتا به حساب می آمد بلکه ازنظر فروش نیز موفقیتی عالی محسوب می شد.

تویوتا

Z

30

Soarer

سومین نسل از خودروی سورر، در استودیو مرکزی طراحی تویوتا در کالیفرنیا، طراحی شد. خودرویی که یکی از اولین هایی بود که از طرف شرکت سازنده دارای سیستم GPS بوده و هم چنین از فن آوری CD-ROM نیز بهره می برد. در ژاپن، Soarer با حق انتخاب های مختلفی برای چیدمان داخل کابین و همچنین موتور های متفاوت، شامل یک موتور 1JZ یک یا دو توربویی، قابل انتخاب بود.

تویوتا کرولا لوین

(Levin) /اسپرینتر ترونو EA111

دوقلو های کرولا که در سال های 1995 تا 2000 میلادی، از همه لحاظ، معرکه بودند، با نسخه های FWD که بر پایه کرولا نسل E100 بوده عرضه شدند و هم چنین می توان آن ها را نسخه هایی جذاب تر نسبت به آکورا اینتگرا (Acura Integra) در آن سال ها، به حساب آورد. خودرویی با جعبه دنده 6 سرعته دستی، ترمز های جلویی بزرگ تر و همچنین سیستم تعلیق بهبودیافته یک انتخاب عالی برای دهه 90 محسوب می شد.

تویوتا استارلت جی تی توربو

استارلت، تنها در سال های محدودی در دهه 80 میلادی به فراوری رسید، اما این خودرو، سابقه طولانی در بحث فراوری داشت. استارلت جی تی توربو JDM، یکی از کمیاب ترین مدل هایی از این خودرو است که در بین سال های 1990 تا 1995، به عنوان یک هاچبک کوچک، ولی بسیار قدرتمند، به فراوری رسید. خودرویی که حتی، نسخه توربو 4 سیلندر آن نیز موجود بود که توانایی فراوری 133 اسب بخار قدرت را داشت.

وزن این هاچبک جذاب، تنها 890 کیلوگرم بود که به استارلت جی تی، نسبت 134 اسب بخار در یک تن را که عددی فوق العاده عالی محسوب می شد، می بخشید.

تویوتا کالدینا جی تی-تی

خودرویی که همان نسخه بریتانیایی سازی است که بانام تویوتا آونسیس شناخته می گردد. کالدینا، در سال 1997 در ژاپن عرضه شد و نسخه نهایی آن بانام GT-T، شامل قوای محرکه ای باقابلیت چهارچرخ محرک و همچنین نقاط مشترک زیاد با سلیکا GT-Four بوده است. البته در این خودرو، نقاط ضعفی ماند کمبود قابلیت اطمینان پذیری و عادت از دست دادن بلبرینگ های اصلی نیز به چشم می خوردند که آن را از تبدیل شدن به یک افسانه خودرویی، بازداشتند.

تویوتا MR2 توربو

قلب تپنده این تویوتا موسوم به 3S-GTE که دارای 2 لیتر حجم و سامانه توربوشارژ بود، توانایی فراوری 200 اسب بخار قدرت را داشت. این درحالی که است که نسخه تنفس طبیعی آن، با 2.2 لیتر حجم، فقط می توانست 130 اسب بخار قدرت فراوری کند. اگرچه این قدرت، اعدادی فوق العاده بزرگ محسوب نمی گردد، اما باید این را در نظر گرفت که MR2، خودرویی کوچک، سبک و موتور وسط (Mid-Engine) بوده و این اعداد، حتی 19 اسب بخار، بیشتر از مزدا MX-5 کنونی هستند!

تویوتا مارک 2 تورر

V

این خودرو، در ابتدا، زندگی خود را به عنوان یک خودروی ساب-کامپکت (کوچک تر از خودرو های معمول) آغاز کرد، اما در طول نسل های آینده خود، تبدیل به یک سدان فول سایز شد. هفتمین نسل از این خودرو، حتی با موتور های افسانه ای 1JZ و 2JZE تویوتا نیز همراه شدند. نسخه Mark 2 Tourer این خودرو که بیشتر در بین تیونر ها و رانندگان حرفه ای، هواخواه داشت، توانایی فراوری 280 اسب بخار قدرت را به وسیله موتور 2.5 لیتری 1JZ-GTE شش سیلندر خود داشت. قدرتی که به وسیله یک جعبه دنده 5 سرعته دستی، به چرخ ها منتقل می شد.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 101

به "برترین شاهکار های تویوتا در دهه 90 میلادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین شاهکار های تویوتا در دهه 90 میلادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید