توییت های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد

به گزارش افق بسطام، ایلان ماسک در توییتی نظرش را درباره فناوری تازه خودرو های خودران تسلا تغییر داد.

توییت های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد

به گزارش خبرنگار ، سال های زیادی است که برند های مختلف خودروسازی در پی کشف و استفاده از تکنولوژی های نو برای محصولات خود و پیشی گرفتن از رقبا هستند. شاید این یکی از دلایل ساخت خودرو های الکتریکی و هیبرید البته در کنار جایگزین کردن سوخت های ناپاک و فسیلی با باتری و حفاظت از محیط زیست باشد. در کنار تولید محصولات تمام الکتریکی، یکی دیگر از مهم ترین اقدامات صنعت خودرویی در این زمینه، تولید و ارائه ماشین های خودران (Self-driving) به بازار است.

ماشین خودران، خودرویی است که می تواند محیط اطراف خود را به خوبی و درستی درک کرده و با کمترین کمک انسان (گاهی هم بدون هیچ دخالتی)، حرکت کند. این محصولات با کمک انواع و اقسام سنسور ها که بخش های مختلفی هم دارند، در جاده و خیابان به راستا خود ادامه می دهند.

برند تسلا (Tesla) به طور جدی به ساخت خودرو های الکتریکی مشغول است و توانسته موفقیت های بسیار زیادی کسب کند. جالب است بدانید که این غول خودروسازی، دستی هم در زمینه ساخت خودران ها دارد. ایده تعبیه سیستم اتوپایلوت (خلبان اتوماتیک/Autopilot) برای ماشین های سواری، در سال 2013 از طریق ایلان ماسک، صاحب برند تسلا ارائه شد. او گفت: داشتن گزینه خلبان اتوماتیک در هواپیما ها خوب است. ماشین ها هم باید این گزینه را داشته باشند.

بنابراین دستیار پیشرفته تسلا اتوپایلوت (Tesla Autopilot) شکل گرفت. این سیستم در مواردی مانند عوض کردن لاین، پارک کردن اتوماتیک، جهت یابی نیمه خودران و کروز کنترل ترافیک به کمک راننده می آید. البته که همچنان خودرو تحت کنترل راننده است و وی در صورت نیاز باید سریعا عکس العمل نشان دهد. این کمپانی معتقد است که هدف از ارائه این سیستم، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از بی توجهی راننده و یا خستگی است.

این برند قصد دارد که در به روزرسانی های آینده، این سیستم را به گزینه رانندگی تماما اتوماتیک مجهز کند. البته که افراد زیادی باور دارند که هنوز تسلا به این مرحله نرسیده و به سخت افزار و تکنولوژی های بیشتری نیاز دارد. در بین سال های 2014 تا 2016، تمامی محصولات تسلا سخت افزاری داشتند که به این سیستم مجهز بود. این سخت افزار HW1 نام دارد. تا کنون بیش از سه نسخه از این سیستم بر روی محصولات تسلا تعبیه شده است. (HW1, HW2, HW 2.5, HW3)

در سال 2015، ایلان ماسک پیش بینی کرد که خودرو های تمام خودرران تا سال 2018 وارد بازار خواهند شد. ایلان ماسک باور دارد که تا پایان سال میلادی جاری، می تواند محصولاتی با سطح پنجم قابلیت های خودران ها را ارائه دهد. متخصصان این موضوع را غیر ممکن می دانند. با این حال در ماه سپتامبر، نسخه نوی از اتوپایلوت تسلا ارائه شد که در بزرگراه ها و پارکینگ مانند یک سیستم تمام اتوماتیک عمل می کند.

در پی توییت اخیر ایلان ماسک که به گفته های خود در مورد خودروهای خودران واکنش نشان داده و به نوعی حرف قبلی اش را عوض کرده است، مدیر نرم افزار اتوپایلوت تسلا به سازمان وسایل نقلیه موتوری استان کالیفرنیا اعلام کرده ایلان ماسک درباره قابلیت های سیستم پیشرفته کمک راننده غلو کرده است. این اظهار نظر در یک یادداشت ذکر شده که گروه PlainSite آن را منتشر کرده است.

این آخرین افشاگری درباره افزایش شکاف میان ویژگی ادعایی ماسک درباره اتوپایلوت و قابلیت های واقعی این سرویس است. از سوی دیگر اخبار مذکور در حالی منتشر می شود که چندی قبل یک خودروی تسلا با دو سرنشین و بدون حضور راننده پشت فرمان با درخت برخورد کرد و 2 مرد در این حادثه جان باختند.

سازمان وسایل نقلیه موتور کالیفرنیا درباره کنفرانسی با کنندگان تسلا در نهم مارس سال جاری میلادی از جمله سی جی مور (مدیر بخش اتوپایلوت تسلا) در این یادداشت نوشته است: توییت ماسک با واقعیت های مهندسی همخوانی ندارد. در حال حاضر قابلیت خودران خودرو های تسلا در سطح دوم است. سطح دوم قابلیت های خودران تسلا به سیستم رانندگی نیمه خودران اشاره دارد که نیازمند نظارت یک راننده انسانی است.

ماسک در ماه ژانویه به سرمایه گذاران اعلام کرده بود: مطمئن هستم خودرو های تسلا سال جاری قادر به رانندگی کاملاً اتوماتیک بدون نیاز به نیروی انسانی خواهند بود. اکتبر سال گذشته تسلا نسخه بتا یک محصول نو به نام قابلیت کاملاً خودران را برای مالکان وسایل خودرو های این شرکت به نام بخشی از طرح دسترسی زودهنگام عرضه کرد. این آپدیت نرم افزاری امکان دسترسی به سیستم کمکی رانندگی اتوماتیک در جاده های محلی و خیابان های شهر را برای رانندگان فراهم کرد.

به گفته کنندگان تسلا به نظر نمی رسد این شرکت تا پایان 2021 میلادی به سطح 5 قابلیت خودرانی دست یابد. در این سطح خودرو ها می توانند بدون نیاز به راننده و درهر شرایطی رانندگی کنند. این نخستین باری نیست که مصاحبه های خصوصی تسلا با سازمان وسایل نقلیه موتوری با ادعا های عمومی ماسک درباره قابلیت های خودران خودرو های این شرکت متضاد است.

برنامه دسترسی زودهنگام تسلا یک پلت فرم آزمایشی است که برای از بین بردن خطا های موجود در نرم افزار طراحی شده و این شرکت اعلام کرده است که 824 خودرو از تاریخ 9 مارس تا به امروز در این برنامه آزمایشی ثبت نام کرده اند که 753 مورد از ثبت نام کنندگان کارمند شرکت بوده اند و فقط 71 مورد غیرکارمند درگیر این آزمایش شده اند.

ماسک گفت که شرکت او بسیار محتاطانه با به روزرسانی های نرم افزاری رو به جلو حرکت می کند و این منطقی است؛ زیرا رانندگان هنوز باید دست خود را روی فرمان نگه دارند و آماده باشند تا هر لحظه کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرند. اما آنچه کمتر منطقی است، پیش بینی های ایده آل گرایانه او از وسایل نقلیه خود برای دستیابی به فناوری کاملا خودران است؛ به ویژه هنگامی که مهندسان شرکتش داستان دیگری را برای ناظران تعریف می کنند؛ بنابراین درحال حاضر، خودرو های تسلا فقط باید با نام خودران شناخته شوند و فعلا خبری از فناوری کاملا خودران نیست.

اعتماد به خودران ها با توجه به اینکه تعداد آن ها در مقابل خودرو هایی که راننده راهنمایی شان را برعهده دارد، بسیار کم است، کار سختی خواهد بود. سیستم خودران کامل بتا تسلا بیش از حد محتاط است، اما گاهی اوقات، کاملا ترسناک به نظر می رسد. برای درک شرایط، آزمایشی در یک منطقه گردش به چپ در یک بزرگراه بدون تابلو های راهنمایی و رانندگی در زمان شلوغی از روز انجام شد. تسلای مدل 3 در پی فرصتی برای گردش به چپ و عبور از جاده ای با ترافیک روان، اما سنگین بود.

توجه به این نکته مهم است که تسلا از آن طرف جاده به سمت یک منطقه مسکونی در حرکت است، بنابراین در حالی که بعضی از رانندگان برای رد شدن از هر موقعیت خطرناکی استفاده می کنند، خودرو چنین کاری نخواهد کرد. بلکه منتظر می ماند تا احساس کند که می تواند با خیال راحت و نسبتاً آرام عبور کند. این بدان معناست که خودروی خودران شما در بعضی موارد به ظاهر برای همیشه باید منتظر بماند.

با این حال، بخش اضطراب آور قضیه شامل این قسمت نیست که دقیقا بدانید تسلا چه زمانی قصد دارد این کار را انجام دهد. بلکه، راننده باید در حالت آماده باش کامل قرار داشته باشد و اگر تسلا در شرایطی که راننده فکر نمی کند انجام این کار ایمن است پیش برود، راننده باید فرمان را در دست گرفته و ترمز بگیرد. شما آن بازی سرگرم کننده را دیده اید که در یک سطح چندین سر وجود دارد که به طور نامنظم یکی یکی بیرون می آیند و شما باید با چکش بر روی آن ها بکوبید؟

مشکل اینجاست که راننده نمی تواند فقط اجازه دهد خودرو پیش برود و امیدوار باشد که کار کند؛ چراکه به راحتی می تواند باعث حادثه شود. شاید در بعضی از موارد، اگر اجازه می داد خودرو به صورت اتوماتیک پیش برود، برای جلوگیری از ترافیک پیش رو سریعاً سرعت می گرفت و همه چیز خوب پیش می رفت، اما چه کسی می داند. این ریسکی نیست که یک راننده مایل به انجام آن باشد و دلیل خوبی هم دارد. قطعاً انگشتان مان را از روی فرمان برنمی داریم و زندگی خود را در دستان خودرو قرار نمی دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1591

به "توییت های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توییت های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید