داریک پرداخت پول را آسان می نماید
به گزارش افق بسطام، داریک پی در واقع یک کیف پول الکترونیکی چند ارزی متصل به شبکه شتاب هست که با همکاری شبکه بانکی کشور ایجاد شده و بخش های درخواست صدور کارت، افزایش موجودی و تبدیل ارز، بازپرداخت ارز، پرداخت آنلاین و نقدی، پشتیبانی 24 ساعته و پشتیبانی حضوری در شهرهای اصلی کشور را انجام می دهد.
استارتاپ داریک ابتدا در سال 1397 توسط مرتضی امینی و محمدجواد صالحی بنیان گذاری شد. مرتضی دانش آموخته مهندسی مکانیک و محمدجواد دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه شریف هستند و هر دو تحصیلاتشان را تا مقطع دکتری ادامه داده اند.
آن ها در حال حاضر در اتریش و فنلاند زندگی می نمایند. از سال 97 علیرضا خدائی و سیامک خرمی هم به داریک اضافه شده اند.
هر دو فارغ التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه شریف هستند و در رشته MBA ادامه تحصیل داده اند. علیرضا خدائی مدیر عامل داریک و سیامک خرمی هم مشاور استراتژی داریک است که در کانادا زندگی می نماید. آنچه در ادامه می خوانید، گفتگوی من با علیرضا خدائی است.
ایده استارتاپ داریک چطور شکل گرفت؟
از همون ابتدا دغدغه ایجاد و ارائه یک سرویس با کیفیت در ایران را داشتیم و با آنالیز بازار و شرایط به وجود آمده در نتیجه برجام در اروپا به این نتیجه رسیدیم که یه سرویس فینتک با کیفیت و استانداردهای سطح اول دنیا برای صنعت دنیاگردی ایجاد کنیم.
چرا که شرایط خدمات پرداخت در ایران خیلی با چیزی که باید باشد، فاصله داشت. و طبیعتا به همین خاطر جای زیادی برای کار و رسیدن به نقطه مطلوب داشت. بنابراین تصمیم بر این شد که یک محصول پرداخت بین المللی برای صنعت دنیاگردی ورودی ایران ایجاد کنیم.
قبل از ورود به استارتاپ داریک، مشغول چه کاری بودید؟
من قبل از داریک مدیر اجرایی یک شرکت طراحی مد در زمینه کفش بودم و قبل از آن هم کار مدیریت و مشاوره پروژه انجام میدادم.
استارتاپ شما چه خدماتی ارائه می دهد و کاربران چطور می توانند از این خدمات استفاده نمایند؟
ما در داریک محصول داریک پی رو ایجاد کردیم که یک خدمت پرداخت الکترونیک جامع برای دنیاگردهایی هست که به ایران می آیند.
با همکاری بانک در این محصول، مشتری یک کارت بانکی ایرانی به اسم خودش و قابل استفاده در کل شبکه شتاب دریافت می نماید که با آن می تواند با بهترین نرخ ممکن ارز خود را به ریال تبدیل و روی همان کارت دریافت کند.
ما در اپلیکیشن داریک پی این امکان را به دنیاگردان می دهیم که بتواند تراکنش هایش رو ببیند، کارتش را در صورت سرقت یا گم شدن بلاک کند و پشتیبانی 24 ساعته دریافت کند.
در حال حاضر دنیاگردان می توانند بر روی سایت daricpay.com ثبت نام نمایند و به طور مستقیم از خدمات ما استفاده نمایند یا از آژانس دنیاگردی شان این خدمات رو بخواهند و دریافت نمایند.
داریک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
داریک پی در واقع یک کیف پول الکترونیکی چند ارزی متصل به شبکه شتاب هست که با همکاری شبکه بانکی کشور ایجاد شده و بخش های درخواست صدور کارت، افزایش موجودی و تبدیل ارز، بازپرداخت ارز، پرداخت آنلاین و نقدی، پشتیبانی 24 ساعته و پشتیبانی حضوری در شهرهای اصلی کشور را انجام می دهد.
از چه زمانی استارتاپ خود را راه اندازی کردید؟
استارتاپ داریک به شکل فعلی از شهریور 97 در حال ارائه خدمات به مشتریان خود است.
سرمایه اولیه تان برای آغاز کار چقدر بود؟ از زمانی که استارتاپ خود را راه اندازی کردید چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟
تا الان بیش از 1500 دنیاگرد خارجی از خدمات داریک پی استفاده نموده اند و رضایت 5 ستاره داشتند. ما سنجش نظر مشتریان را به وسیله پلتفرم های بین المللی مثل trustpilot، facebook و google play انجام می دهیم.
شیوه درآمدزایی تان چگونه است؟
هر مشتری برای استفاده از خدمات استاندارد داریک پی 20 یورو پرداخت می نماید و اگر محصول DaricPay Connected را سفارش بدهد که یک سیم کارت دنیاگرد هم دارد، مبلغ 35 یورو پرداخت می نماید.
از زمانی که داریک را راه اندازی کردید، چقدر فروش داشته اید؟
ما از ابتدای راه اندازی داریک تا به امروز بیشتر از 30 هزار یورو فروش داشته ایم.
برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی انجام دادید؟
معرفی این محصول یکی از سخت ترین بخش های کار ما بود چون تنوع فرهنگی و زبانی و همینطور تجربه پرداخت در کشورهای مبدا بسیار متنوع است.
ما تا به امروز به مشتریانی از بیش از 90 کشور دنیا سرویس داده ایم. اصلی ترین کاری که ما تونستیم با موفقیت انجام بدهیم، ایجاد اعتماد در مشتریان برای انتخاب این محصول بود و این کار را با ایجاد شفافیت در فرایندهای کاری، پشتیبانی مداوم و اطلاع رسانی به وسیله پلتفرم های بین المللی بود.
کانال دیگر ما برای ارتباط با مشتریان و ایجاد شناخت همکاری با فعالان حوزه دنیاگردی بوده است که در یک سال و نیم گذشته با بخش قابل توجهی از آن ها این ارتباط و همکاری را برقرار کردیم.
مهم ترین چالش پیش روی شما از وقتی که کارتان رو آغاز کردید چه چیزی بوده؟
خب شاید در مقابل چالش های محیطی که تجربه کردیم، چالش های کسب و کار دیگر کامل فراموش شده است.
تنش های نظامی کشور و منطقه، قطعی اینترنت، ناآرامی های آبان ماه، سقوط هواپیمای اکراینی و در نهایت شیوع کرونا اتفاقاتی بود که کل صنعت دنیاگردی در ایران و دنیا را تحت تاثیر گذاشت و ما را مجبور کرد که کل نیمه دوم سال 98 مشغول مدیریت بحران های محیطی باشیم و باید بگویم که حتی بعد از سقوط هواپیما هم توانستیم که خیلی سریع شرایط را مدیریت کنیم و واکنش مناسبی به این اتفاقات داشته باشیم و با تمرکز در بخش های جدید بازار هدف، رشد تعداد مشتریان را حفظ کنیم ولی بحران کرونا باعث شد که فعالیت داریک پی به حداقل برسد.
اما باز هم امیدوار و منتظر هستیم که شرایط بهبود یابد و بتوانیم با یک تحلیل و برنامه ریزی درست برای ادامه کار گام برداریم. در این مدت تمرکزمان را بر روی ایده های متفاوت و محصولات جدید گذاشته ایم.
منبع: مجله شنبه