دروازه عجیب در مریخ ساخته موجودات فرازمینی نیست!

به گزارش افق بسطام، تصویری که مریخ نورد کنجکاوی ناسا 7 می (17 اردیبهشت) از سطح سیاره سرخ گرفت، در حقیقت یک دریچه ساخته شده به وسیله موجودات فرازمینی نیست.

دروازه عجیب در مریخ ساخته موجودات فرازمینی نیست!

اگرچه اواخر هفته گذشته عکسی که به وسیله کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) از یک دروازه در سطح مریخ ثبت شده بود، بازتاب بسیاری داشت اما کارشناسان کاملا مطمئن هستند که این فقط یک ویژگی طبیعی از چشم انداز ها مریخ است.

نیل هاجسون (Neil Hodgson) زمین شناس بریتانیایی که ساختار مریخ را مطالعه نموده است گفت: این یک تصویر بسیار کنجکاوی برانگیز است. اما به طور خلاصه، برای من مانند فرسایش طبیعی به نظر می رسد.

شاید بسیاری از افراد دوست داشتند مانند داستان های علمی-تخیلی این یک دروازه واقعی از سوی بیگانگان باشد اما در حقیقت چنین نیست. تصویربرداری از سنگ های عجیب مریخ، بخشی از فرایند همیشگی کاوش در این سیاره هستند. این چشم انداز هم از مجموعه ای از تصاویر خام به وسیله دوربین مست کم (MastCam) گرفته شده که روی دکل مریخ نورد قرار گرفته است.

نیکولاس منگولد (Nicholas Mangold) زمین شناس سیاره ای از دانشگاه نانت فرانسه هم گفت: چندین سرنخ روشن می نماید که این یک دروازه واقعی نیست. اولین چیز این است که ارتفاع آن کمتر از 1 متر است.

هاجسون هم گفت: لایه های صخره ای با نام چینه (استراتا) روی این سنگ ها دیده می گردد که در سمت چپ فرورفته و در سمت راست بالاتر هستند. این ها بسترهای لای (سیلت) هستند که همراه با بسترهای شنی سخت تر در این تصویر دیده می شوند.

او اضافه نمود: آن ها احتمالا 4 میلیارد سال پیش در شرایط رسوبی یک رودخانه یا یک تپه شنی بادی ته نشین شده اند. هرچند برای اطمینان باید زوایای بیشتری از رخنمون را ببینیم.

تصاویر مریخ می توانند مشکل ساز باشند. یک سنگ فرسایش یافته می تواند شبیه یک ماهی باشد. یک صخره با نور پس زمینه می تواند مانند چهره یک انسان به نظر برسد. عکس های برش خورده و نماهای بزرگ نمایی شده می توانند ویژگی های کوچک را بزرگ و تغییریافته جلوه دهند.

به همین ترتیب در این تصویر تازه هم در واقع یک دهانه کم عمق در سنگ دیده می گردد که تقریبا به طور قطعی به وسیله نیروهای طبیعی ایجاد شده است و اگر سایه ها از زاویه ای دیگر بیفتند، ممکن است این دروازه کاملا غیرقابل توجه باشد. بنابراین با نگاه دقیق در هماهنگی با پس زمینه، می توانیم آن طاق کوچک در صخره را به عنوان بخشی از دیگر ساختارها، شکستگی ها، شکل ها و دیگر ویژگی های فرسایشی آن شناسایی کنیم.

این موضوع اما به معنای نفی لذت بردن از صخره های دارای شکل های عجیب و چشم اندازهای مریخ نیست. قطعا تماشا چشم انداز ها متفاوت مریخ که هنوز انسان بر آن گام نگذاشته، شگفت انگیز است اما شاید جادویی ترین بخش این باشد که ما یک ربات چرخ دار داریم که در دهانه گیل (Gale Crater) در حال گردش است و عکس هایی از این دنیای مجذوب کننده منتشر می نماید.

عکس کاور: دروازه صخره ای مریخ از نگاه مریخ نورد کنجکاوی

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منبع: Live Science, CNet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1900

به "دروازه عجیب در مریخ ساخته موجودات فرازمینی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه عجیب در مریخ ساخته موجودات فرازمینی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید