سینما در سال 2021؛ فیلم کمتر، فروش بیشتر

به گزارش افق بسطام، رایان اسکات، نویسنده و منتقد، در بررسی تازه خود از شرایط گیشه ی سینمای هالیوود به نکته عجیبی برخورده است. به شکلی باورنکردنی، تعداد فیلم های اکران شده سال 2021 با همین رقم در سال 2020 برابر است، حتی می توان گفت این تعداد امسال کمی پایین تر است. این نکته از این نظر عجیب است که امسال را سال رونق دوباره سینما و خروج از رخوت ناشی از همه گیری کرونا در نظر گرفته بودند.

سینما در سال 2021؛ فیلم کمتر، فروش بیشتر

این قدر دقیق شدن در آمار و ارقام شاید برای هرکسی مجذوب کننده نباشد، اما آماری که در این مطلب ارائه می شود نقشی کلیدی در بررسی آینده و شرایط فعلی سینما دارد و شاید مطالعه آن برای هر فیلم بین حرفه ای واجب است. در ادامه این مطلب به بررسی آمار و ارقامی می پردازیم که تا حدودی نگران کننده هستند.

2020 در برابر 2021: آمار خالص

قطعا 2020 سال وحشتناکی برای دنیای سینما بود. سالی که ضربه سنگینی به صنعت سرگرمی زد. برای بخش عمده ای از سال، سالن های سینما تعطیل بودند. کلی فیلم برای اکران برنامه ریزی شده بودند، ولی اکران شان عقب می افتاد و در دفتر شرکت های فیلمسازی خاک می خوردند. سینما ماشین (اکران فیلم برای افرادی که در ماشین های پارک شده قرار داشتند) تا حدودی اوضاع را بهتر کرد، ولی هالیوودی ها تمایلی به اکران فیلم هایی نداشتند که اگر در شرایط عادی اکران می شدند، فروش عالی داشتند. به همین دلیل، پارسال فیلم های کمتری اکران شد، شاید کمتر از بسیاری از سال های تاریخ سینما. طبق آمار وبسایت باکس آفیس موجو، در سال 2020، 455 فیلم در آمریکا اکران شد.

درست است که بازگشت به شرایط عادی در دنیای سینما کندتر از آن چیزی پیش رفته که فعالان این صنعت دوست دارند، ولی بدون تردید 2021 سالی بسیار بهتر برای کسب وکار سینما بوده است. آمار فروش سال 2021 تقریبا دوبرابر سال 2020 بوده است، فروش بلیط های سینما در آمریکای شمالی امسال به بیش از 2.1 میلیارد دلار رسید. فروش کلی سینما در سال 2021 در حال حاضر به 3.62 میلیارد دلار رسیده است، و با توجه به این که هنوز فیلم کلیدی چون مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست تازه اکرانش شروع شده، احتمالا این رقم به بیش از 4 میلیارد دلار می رسد.

شاید این تصور به وجود بیاید که حال که آمار فروش امسال بیشتر است و سینماها هم در بخش عمده ای از سال باز بوده اند، حتما فیلم های بیشتری هم اکران شده اند. ولی این گونه نیست! آن طور که آمار نشان می دهد، امسال در سراسر آمریکا 408 فیلم اکران شده اند، آماری که حتی از سال 2020 هم کمتر است. این یک نکته قابل توجه است و پرسش های زیادی را مطرح می کند.

گذشته در برابر آینده

برای این که آماری مشابه با تعداد فیلم های اکران شده امسال پیدا کنیم، باید به سال 2001 برگردیم. در آن زمان تنها 413 فیلم اکران شد. ولی در آن سال ها هالیوود روی مجموعه فیلم ها متمرکز شده بود و یکی دو سال بعد اوضاع بهتر شد. یک سال بعد 570 فیلم اکران شد، در سال 2003 هم این آمار به 667 فیلم رسید. بهترین آمار هم مربوط به سال 2018 است که 993 فیلم اکران شد. در سال 2019 هم همین آمار خارق العاده ادامه پیدا کرد و به 911 فیلم رسید.

در این ماجرا، اختلاف شدید بین آمار 2019 و 2020 منطقی است. موتور محرکه هالیوود که سینماها باشند، خاموش بود. اکران در سالن های سینما به شکلی گسترده و ناجور، متوقف شده بود. ولی باز هم نمی توان پاسخی برای این پرسش پیدا کرد که چرا امسال که تقریبا همه چیز به حالت طبیعی پیشین برگشته، این قدر فیلم های کمی اکران شده است.

یک آمار جالب دیگر که می توانیم بررسی کنیم، میانگین درآمد هر فیلم در سال است. در سال 2020، این میانگین رقم پایین 4.6 میلیون دلار بود. ولی در سال 2021، این رقم دوبرابر شده و به 8.8 میلیون دلار رسیده است. پیشرفت عظیمی است، مخصوصا وقتی با سال 2019 مقایسه شود. این میانگین در آن سال برابر 12.4 میلیون دلار بود. نکته این است که وقتی تعداد فیلم هایی که می توانستند توجه مردم را جلب کنند کم شده اند، آن هایی که اکران شده اند به طور بالقوه درآمد بیشتری به دست آورده اند، این مساله مخصوصا در بلاک باسترهای بزرگ تر و پرسروصدا بیشتر به چشم می آید.

خب این ها دقیقا چه معنایی دارد؟

این نشانه ها خبر از این می دهند که در آینده فیلم های کمتری تولید و/یا اکران می شوند. دست کم این پیش بینی در مورد فیلم هایی صدق می کند که قرار است حداقل یک روز روی پرده سینماها باشند. چیزی که در این آمار لحاظ نشده است، فیلم هایی هستند که به صورت اختصاصی روی شبکه های استریم قرار گرفته اند. اگر آن ها را هم در نظر بگیریم، تعداد فیلم های تازه ای که امسال به نمایش درآمده اند، بیشتر از همیشه می شود. مشکل این است که بیشتر این فیلم های استریمی اصلا چشم به درآمد حاصل از اکران ندارند. نتفلیکس اصلا برایش مهم نیست فیلمی مثل جابه جایی شاهزاده 3 چقدر در سینماها درمی آورد. ملاک این شرکت، تنها فعال ماندن مشترک هایش است.

حتی در مورد فیلم های پرانتظار و اسکار پسندی مثل بالا رو نگاه نکن یا قدرت سگ، انگیزه نتفلیکس برای اکران آن ها تنها دریافت شرایط لازم برای ورود به جوائز اسکار است. اکران این آثار هیچ تاثیری روی درآمد آن ها ندارد. این واقعیت تقریبا در مورد تمام شبکه های استریمی دیگر هم صدق می کند.

به این ترتیب، در آینده شرکت های فیلم سازی سنتی برای ساخت و اکران فیلم های خود گزیده کارتر عمل می کنند، چرا که به نظر می رسد بعد از همه گیری کرونا، مخاطبان سینما هم گزیده بین تر از قبل شده اند. وبسایت مارکت واچ در گزارش تازه خود اعلام کرده است که سال گذشته 70 درصد مردم ترجیح می دادند فیلم ها را در خانه خود تماشا کنند. این آمار همان نظریه ای را تقویت می کند که پیشتر در این مطلب به آن اشاره کردیم. به نظر می رسد سال 2022 که سالی مهم برای بازگشت کامل سینما به شرایط عادی پیشین است، نقشی بسیار کلیدی در معین سرنوشت آینده سینما ایفا می کند.

منبع: SlashFilm

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1763

به "سینما در سال 2021؛ فیلم کمتر، فروش بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما در سال 2021؛ فیلم کمتر، فروش بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید