محتوای ارزشمند و مقدس در پیوند با ظرافت های هنری خواندنی تر است

به گزارش افق بسطام، سیدمحمد مهاجرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) در پاسخ به این سؤال که زندگی پیامبر در هر مرحله و برهه از زندگی ایشان، کلی ماجرا و رویداد داشته که هر کدام سوژه یک قصه و داستان اند. برای بچه ها امروز بهتر است سوژه های بچه هاه زندگی پیامبر را به کتاب داستانی تبدیل کرد یا حتی می گردد سوژه های بزرگسالانه را هم در قالب های تازه امروزی به بچه ها ارائه داد؟ گفت: هر دو امکان پذیر است و این کار هم صورت گرفته در طول این سال ها که نویسندگان و شاعران نوشته اند . همین که تعداد زیادی کتاب با این موضوعات نوشته شده به این معنی است که چنین چیزی می گردد و بچه ها از آن استقبال می نمایند. خیلی از مواردی که مربوط به دنیای بزرگسالان است در دنیای بچه ها هم جاری می گردد؛ منتها با یک سری لطایف و ظرایف که مختص خود آنها است. مثلا اهتمامی که حضرت رسول(ص) به نظم و بهداشت داشتند یا پرکاری و پرتلاش بودن، دوری کردی از کم کاری و تنبلی کردن یا همدلی و همکاری که با دیگران داشتند، صله رحم، مهمان نوازی و سر زدن به مهمانان و دیگران. ورزش کردن و تقویت جسم و علاقه به علم و دانش و علم دوستی یا مثلا زیبایی دوستی و آراستگی.

محتوای ارزشمند و مقدس در پیوند با ظرافت های هنری خواندنی تر است

وی اضافه کرد: اگر چه به همه این ها در دنیای بزرگسالان بیشتر توجه می گردد؛ اما تماما در دنیای بچه ها هم می توان عرضه و از آنها استفاده کرد. هر دو موضوع مربوط به دنیای کودکی و جوانی و بزرگسالی حضرت رسول(ص) برای بچه ها کابرد دارد. امروزه می توان در هر اثر کودکی به چیزهایی که به خانه و خانواده مربوط می گردد با توجه به موضوعات جامعه ما و اتفاقاتی که در دنیا و سرزمین ما اتفاق افتاده مثل حریم خانواده که مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته، پرداخت. می توان در کتاب قصه یا شعر به زیبایی های خانه و خانواده بیشتر توجه کرد و اثری که صمیمیت خانواده دوستی را برساند بسیار ارزشمند است. از دیگر موارد مهم این است که توجه حضرت رسول(ص) به خانواده خیلی مهم است و بعلاوه احترام به حقوق دیگران- دیگران می تواند همسایه، کودک، بزرگسال یا فقرا باشد- در سیره حضرت رسول پررنگ بوده است. علاوه بر این ها، نظم و برنامه ریزی که ما همواره به آن احتیاج داریم به خصوص در دنیای بچه ها و نوجوانان احتیاج ویژه است و توجه به سلامتی جسمی و روحی که بچه ها مان باید با مراقبت از خویشتن انس بگیرند.

این نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان خلاقانه و هنرمندانه بودن یک کتاب کودک را از عوامل مهم در فراوری کتاب دینی برای بچه ها دانست و در این باره بیان نمود: اگر کسی بناست سیره حضرت رسول(ص) را برای بچه ها در قالب شعر یا داستان بیان کند، باید سعی کند اثرش خیلی زیبا، خلاقانه و هنرمندانه با به کارگیری همه عناصر هنری باشد تا بچه ها به این آثار علاقه مند شوند. برخی نویسندگان فکر می نمایند چون مطلب ارزشمند و محتوای مقدسی را باید بیان نمایند، دیگر می توانند از آن زیبایی ها و ظرافت های هنری غفلت نمایند. این باعث می گردد که کارشان خیلی مجذوب کننده و ماندگار و خواندنی نباشد. نویسنده ادبیات دینی باید توجه کند که اثر دینی اش از سایر آثاری که در مسائل دینی نیست، از نظر هنری و لطافت و ظرافت چیزی کمتر نداشته باشد. از ترکیب و پیوند متن زیبا و هنر زیبا، اثر کودک خیلی خوبی فراوری می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2111

به "محتوای ارزشمند و مقدس در پیوند با ظرافت های هنری خواندنی تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتوای ارزشمند و مقدس در پیوند با ظرافت های هنری خواندنی تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید