معرفی بعضی داروهای گیاهی (شیرین و تلخ)

به گزارش افق بسطام، تهیه این شربت ها بسیار ساده است. یک دوم از پارچ یا لیوان را از عرق گیاهی پر نموده و بقیه را آب و شکر اضافه کنید. شربت شما حاضر است. اگر مایل باشید، می توانید خاکشیر یا تخم شربتی را با هر یک از این عرقیات میل کنید.

معرفی بعضی داروهای گیاهی (شیرین و تلخ)

نویسندگان: محمدرضا صافی، حامد حبیب الهی، محمد سمیعی

داروهای شیرین

تهیه این شربت ها بسیار ساده است. یک دوم از پارچ یا لیوان را از عرق گیاهی پر نموده و بقیه را آب و شکر اضافه کنید. شربت شما حاضر است. اگر مایل باشید، می توانید خاکشیر یا تخم شربتی را با هر یک از این عرقیات میل کنید.

شربت بید مشک:

شربت عرق بیدمشک از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در جنوب ایران است زیرا خوردن میوه های تابستانی و نوشیدنی های سرد بعد از چندین ساعت گرسنگی در هوای گرم، معده را حساس می نماید و باعث بروز سردرد در افراد کم خون می گردد.

اما عرق بیدمشک درست برای همین موضوع آفریده شده زیرا این عرق تقویت کننده قلب و معده، خون ساز، ضد سردرد و دردهای عضلانی است.

شربت عرق شاهتره:

اگر خیلی گرمایی هستید و اگر زیاد بیرون از منزل و در آفتاب کار می کنید، حتماً یک لیوان شربت عرق شاهتره بنوشید. شاهتره خاصیت بسیار قوی ضد عطش و گرما زدگی دارد، خون را تصفیه می نماید و صفرابر است.

شربت گلاب:

گلاب تقویت کننده اعصاب است. شاید به خاطر رایحه خوب گل محمدی می تواند آدم را آرام کند. گلاب نشاط آور هم هست و برای تقویت قلب هم سفارش شده است. شربت گلاب به تنهایی یا با کمی تخم شربت یا خاکشیر نوشیدنی سالمی است.

شربت نعنا:

اگر خاصیت هیچ کدام از عرقیات را ندانید، حتماً عرق نعنا را می شناسید. اهالی خانه که هندوانه و میوه و شربت می خورند، بد نیست برای جلوگیری از معده درد و نفخ، یک لیوان شربت عرق نعنا هم بنوشند.

شربت بهار نارنج:

شربت بهار نارنج که از عرق بهار نارنج همراه با آب نبات یا شکر فراوری می گردد، از نوشیدنی های رایج در جنوب کشور است. خاصیت آرام بخشی بهار نارنج جدا از بوی مدهوش کننده و طعم خوشایند آن باعث شده تا این شربت هواداران بسیاری در بین کسانی که شغل یا زندگی پراسترسی دارند داشته باشد. بهار نارنج، گرم، تقویت کننده معده و قلب است و البته خاصیت ضد نفخ هم دارد.

شربت های تلخ!

حالا که بحث عرقیات گیاهی شد، بد نیست اطلاعاتمان را کمی بیشتر کنیم. برخی از این عرقیات کمی تلخ و گس اند و به همین علت برای شربت مناسب نیستند. اما می توان آنها را با آب و شکر قابل خوردن کرد.

عرق بومادران:

بومادران را شاید با گل قشنگ زرد رنگش بشناسید اما این گیاه علاوه بر زیبایی، خواص زیادی دارد. بومادران درمانگر ضعف عضله قلب(1)، احساس گرفتگی و درد در ناحیه قلب(2) است. اگر دست هایتان گزگز می نماید و خواب می رود، حتماً از این گل بهره ببرید.

عرق برگ چنار:

اگر دلتان می خواهد کمی چاق شوید یا تب دارید و یا دچار تنگی نفس هستید، عرق برگ چنار نوشیدنی خوبی است.

عرق آویشن:

تقویت کننده بدن و معده و تقویت کننده قوه بینایی است. ضدتشنج و نفخ، درمان کننده سرفه، تنگی نفس، درد مفاصل، سیاتیک، خونریزی های رحمی، کوفتگی عضلات و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است. اصولاً آویشن یک گیاه همه فن حریف است.

عرق بابونه:

تقویت کننده معده، بادشکن، اشتهاآور، هضم کننده غذا، صفرابر، ضدتشنج و ضدعفونی کننده است. در استعمال خارجی تقویت کننده مو است و در برطرف بیماری های پوستی و محفوظ نگه داشتن زخم از آلودگی بسیار مؤثر است.

عرق خارشتر:

اگر چه اسمش خنده دار است اما خواص زیادی دارد. تصفیه کننده خود و کبد، شست و شو دهنده کلیه ها و مفید برای دفع سنگ کلیه و مثانه است.

عرق زیره:

کمی تند و تلخ است اما این تلخی را به نتایج شیرین اش ببخشید چون زیره ضد چاقی، هضم کننده غذا، بادشکن و رافع ناراحتی های معده است. این عرق حتماً باید بعد از غذا و با نصف لیوان آب مصرف گردد.

عرق سنبل الطیب:

در درمان تحرکات عصبی، تشنج و میگرن مؤثر است. آرام بخش و خواب آور است. اگر عصبی هستید یا کم خوابی دارید، دم نموده یا عرق سنبل الطیب و نوشیدنی مناسبی برای شماست.

عرق هفت گیاه:

یک لیوان عرق هفت گیاه هم میل کنید. عرق هفت گیاه پایین آورنده قند خون است.

پی نوشت ها :

1. میوکاردیت

2. آنژین دوپوتارین

منبع مقاله: صافی، محمدرضا؛ سمیعی، محمد؛ حبیب الهی، حامد؛ (1391)، آشنایی با عرقیات گیاهی، قم، انتشارات ابتکار دانش، چاپ هفتم.منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1644

به "معرفی بعضی داروهای گیاهی (شیرین و تلخ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بعضی داروهای گیاهی (شیرین و تلخ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید