مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX و رنو مگان

به گزارش افق بسطام، سیتروئن زانتیا 2 در رقابت های جهانی چندان پیروز نبود، اما در ایران و در بین رقبای نه چندان به روز هم قیمتش توانست عملکردی متفاوت داشته باشد؛ هرچند این پیروزیت چندان شامل حال فیس لیفت ایرانی اش نمی گردد. در این مقاله، ما به مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پارس ELX و رنو مگان 2000 سی سی می پردازیم.

مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX و رنو مگان

مقدمه ای بر مقایسه سیتروئن زانتیا 2

سیتروئن زانتیا 2 (CITROEN XANTIA 2) در گروه سدان های خانوادگی سایز میانه قرار می گیرد؛ یعنی گروهی شلوغ و پر از رقیبان سرسخت. سدان های شهری میانه تا پیش از سال 2000 عمده فراوریات کارخانه های خودروسازی را شامل می شد.

از اوایل قرن حاضر، جلب توجه های بیشتر به شاسی بلندهای این کارخانه ها را به سمت این گروه سوق داد؛ گرچه همچنان سدان های میانه بازار خود را دارد. سیتروئن زانتیا در سال هایی فراوری شد که اوج حضور سدان های میانه از کمپانی های پیروز و بنام دنیا بود.

مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX

اولین خودرویی که ما در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 به آن می پردازیم، پژو پارس ELX است. پژو پارس ELX خودروی پرفروش دیگری در کشور است که مانند زانتیا خاستگاه فرانسوی دارد. این خودرو نیز مانند هم وطن خود از ابتدای ورود به کشور با استقبال فراوانی روبرو شد و پس از مدتی خط فراوریش در دیگر کارخانه خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو شروع به کار کرد.

شباهت های زیادی بین این دو خودرو می بینیم، اما نکته جالب تر این است که پژو پارس ELX نسخه ای از این خودروی پیروز در ایران است که در سال 83 با موتوری قوی تر به بازار عرضه شد. این موتور قوی تر همان پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ زانتیاهای سوپرلوکس فراوریشده در ایران بود.

در واقع، پژو پارس ELX ترکیبی از دو خودروساز فرانسوی سیتروئن و پژو است. موتور 1.8 لیتری پارس ELX می تواند 110 اسب بخار قدرت فراوری کند و 155 نیوتن متر حداکثر گشتاورش است. سیتروئن زانتیا 2 با موتور 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ خود توان فراوری 135 اسب بخار با گشتاور 178 نیوتن متر را دارد . شتاب صفر تا 100 کیلومتر پژو پارس 9 ثانیه است و شتاب صفر تا 100 کیلومتر سیتروئن زانتیا 2 کمتر از 10.2 ثانیه نمی رسد.

مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است و مصرف سوخت سیتروئن زانتیا 2 که به مصرف زیاد معروف شده است، به 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد. هر دو خودرو نیز از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده می نماید. بنابراین در این بخش فزونی ها نسبی است: در بعضی موارد پارس و در بعضی موارد دیگر زانتیا برتر است .

نمای داخلی سیتروئن زانتیا 2

در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پژو پارس ELX شرایط بهتری در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 دارد. داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آینه های کناری برقی راهنمادار و شیشه های سولار ضد UX ازجمله امکاناتی است که در زانتیا 2 نمی بینیم.

در بخش طراحی ظاهری حتی پژو پارس را نسبت به نسخه اولیه زانتیا برتر می دانند. فراوری پارس ELX در سال 92 به علت تحریم ها متوقف شد. بااین حال این خودرو جزء محبوب ترین فراوریات ایران خودرو بوده و همچنان از بازار خرید و فروش خوبی در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس ELX به سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با رنو مگان 2000 سی سی

خودروی دیگری که در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 قرار می گیرد، رنو مگان 2000 است. مگان فرانسوی خودروی خوش اقبال دیگری است که در زمان ورودش به ایران موردتوجه بسیاری از خریداران نهاده شد و از همان ابتدا، یعنی سال 89، به عنوان یکی از رقیبان اصلی زانتیا شناخته شد.

هر دو خودرو برای دوره ای در ایران فراوری شد. بااین حال، سال هاست که فراوری هر آنها متوقف شده است. هر دو خودرو دارای موتور 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ است. قدرت زانتیا 135 اسب بخار و قدرت مگان 136 اسب بخار است. گشتاور زانتیا 187 نیوتن متر و گشتاور مگان 188 نیوتن متر بوده است .

مصرف مگان در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 بسیار به صرفه تر و 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی آن است. مصرف سوخت ترکیبی زانتیا 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته رنو مگان 2000 سی سی باعث شده است که شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن نتواند کمتر از 11.1 ثانیه باشد، درحالی که زانتیا می تواند در فاصله 10.3 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر سرعت برسد. از نظر تست های ایمنی نیز مگان توانسته امتیاز بهتری را کسب کند.

نمای عقب سیتروئن زانتیا 2

در بخش طراحی ظاهری هم باید گفت هرچند رنو مگان همیشه در این بخش مخالفان خود را داشته، اما ازآنجاکه دست خوش هیچ تغییری در ایران نشده است، هنوز از زانتیا 2 با تغییرات نه چندان جالبش بهتر به نظر می رسد. شاید اگر این مقایسه بین مگان و زانتیا سوپرلوکس یا SX صورت می گرفت، مگان نمی توانست برنده طراحی ظاهری باشد؛ زانتیا 2 متأسفانه در این بخش هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

قیمت مگان همیشه از زانتیا بیشتر بوده است. اما بازار خرید و فروش دست دومش در مقایسه سیتروئن زانتیا 2 اوضاع بهتری دارد. درباره هزینه تعمیرات و تمامی قطعات باید گفت که هر دو خودرو در یک شرایط واقع شده است.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش رنو مگان 2000 سی سی به سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه سیتروئن زانتیا 2 در اختیارتان قرار داده باشد. بعلاوه شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار آگاه شوید:

آگهی های خرید و فروش سیتروئن زانتیا 2

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1924

به "مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX و رنو مگان" امتیاز دهید

2 کاربر به "مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX و رنو مگان" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پژو پارس ELX و رنو مگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید