مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز

به گزارش افق بسطام، امروزه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور جزو شاسی بلندها در بازار خودروهای کارکرده ایران است. دراین بین، باید دید که اگر بخواهیم به این خودرو به چشم یک شاسی بلند توانمند و برخوردار از قابلیت های آفرود و البته دردسرهای بیشتر نسبت به خودروهای روز بازار نگاه کنیم، این پسرک دهه نودی دربرابر رقیبی چون نیسان رونیز چه حرف هایی برای گفتن دارد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز

مقدمه ای بر مقایسه میتسوبیشی پاجرو

شرکت بهمن خودرو در سال 1384 اقدام به تولید و ارائه نسل دوم میتسوبیشی پاجرو کرد. تقریباً نیم دهه از سرانجام عرضه این شاسی بلند در بازار جهانی می گذشت که شرکت پارس خودرو محصولی را با نام نیسان رونیز به عنوان رقیب مستقیم پاجرو بهمنی عرضه کرد و رقبایی چون نیسان پاترول سافاری، نیسان سرانزا، لندکروز سری 80 و … نیز رقبایش محسوب می شدند.

میتسوبیشی پاجرو از نمای روبه رو

مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز

مدل های موجود از نیسان رونیز تولید پارس خودرو و پاجروی تولید بهمن خودرو در بازار ایران، مناسب خریدارانی است که در پی خرید یک خودروی شاسی بلند هستند ولی گزینه های زیاد و مبلغ قابل توجهی برای پرداخت ندارند. این دو محصولِ اصالتاً ژاپنی در دو کلاس مختلف طبقه بندی می شوند و تفاوت های زیادی به لحاظ فنی و موتوری با هم دارند. با وجود این به این دلیل که هردو مونتاژ داخل هستند، در یک مقطع زمانی مشخص عرضه شده اند و هم اکنون تقریباً در یک بازه قیمتی در بازار خودروهای کارکرده به فروش می رسند، جزء معدود گزینه های خریدارانی هستند که توان مالی چندانی ندارند. در نتیجه، مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز از مقایسه های معمولِ بازار خودروی ایران از میانه دهه 80 تا به امروز محسوب می شود.

در بازارهای جهانی نیسان رونیز با نام نیسان اکسترا (Xterra) شناخته می شود، ولی پارس خودرو با الهام از نام شهری واقع در استان فارس نام این محصول را رونیز نهاد. این شرکت از سال 1382 تا سال 1389 اقدام به تولید آن کرد.

این خودرو به دلیل داشتن موتوری قوی و ظاهری چشم نواز در بازارهای کشورهای مختلف به فروش خوبی رسید. آوازه نام نیسان، اطمینان از کیفیت خودروهای تولیدی این کمپانی و همچنین نیاز کلی بازار سبب شد که رونیز در زمان عرضه در ایران شاهد استقبال خوبی در بین خریداران خودروهای شاسی بلند باشد. بعد از توقف تولید در سال 1389 خرید و فروش رونیز در بازار خودروهای دست دوم ایران ادامه پیدا کرد.

در مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز باید گفت که هر دو از آن دسته خودروهای مناسب آفرود است. گفتنی است که مدل عرضه شده در ایران تفاوت های اندکی با مدل اصلی آن دارد؛ ازجمله پیشرانه آن که در نیسان اکسترا یک پیشرانه 6 سیلندر توربوشارژ و در رونیز 4 سیلندر است.

ظرفیت رونیز 5 سرنشین است و برخلاف پاجرو که یک شاسی بلند بزرگ محسوب می شود، رونیز یک شاسی بلند کامپکت است. پاجروی بهمنی 7نفره است؛ در نتیجه، رجحان فضای داخل کابین و ظرفیت بیشتر سرنشینان اولین و شاید مهم ترین وجه تمایز برای مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور و نیسان رونیز است که می تواند برای خانواده های پُرجمعیت بسیار حائز اهمیت باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه نیسان سرانزا با رونیز و سوزوکی گرند ویتارا

نمای داخلی میتسوبیشی پاجرو

هرچند بحث طراحی به طورکامل سلیقه ای است، با وجود قدیمی شدن طراحی رونیز می توان گفت که ظاهر آن در مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور شکیل تر و به روزتر به نظر می رسد. استفاده از گلگیرهای دارای برجستگی لاستیکی و جلوپنجره مشکی زیبایی خاصی به رونیز بخشیده است.

امکانات محصول کمپانی نامدار نیسان عبارتند از:

  • فضای توری شکل با ظرفیت دو دوچرخه؛
  • جای قلاب؛
  • قلاب سقف؛
  • جعبه کمک های اولیه؛
  • باربند آلومینیومی لوله ای؛
  • یک سبد جمع شونده به ظرفیت حدود 14 کیلوگرم برای حمل لباس های خیس و کثیف و یا هر شی ء دیگری؛
  • امکان قرار دادن قایق کایاک و اسنوبرد بر روی خودرو.

بی گمان این امکانات برای طبیعت گردان بسیار مجذوب کننده است و به راحتی از کنار آن نمی گذرند، امکاناتی که نسل دوم پاجرو عمدتاً فاقد آن است.

سقف نیسان رونیز نسبت به دیگر رقبایش در کلاس SUVهای کامپکت، بلندتر است. این خودرو با ارتفاع 1880 میلی متر، تفاوت چندانی با 1900 میلی متر ارتفاع میتسوبیشی پاجروی مونتاژ ایران ندارد؛ آن هم در شرایطی که پاجرو در کلاس شاسی بلندهای بزرگ دسته بندی می شود.

موتور به کاررفته در نیسان رونیز حجمی معادل 2400 سی سی و 4 سیلندر دارد و قادر است 160 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برخلاف پاجرو بهمنی که دارای 2 گیربکس اتوماتیک و دستی است، در رونیز یک جعبه دنده 5 سرعته دستی قدرت را به چرخ های عقب منتقل می کند که با جعبه دنده کمکی همراه شده است.

این جعبه دنده کمکی به رونیز کمک می کند تا در مسیرهای صعب العبور راحت تر حرکت کند. شتاب صفر تا صد این خودرو 15.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن 161 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در هر صد کیلومتر 11.3 لیتر ثبت شده است. سیستم 2 دیفرانسیل نیسان دارای توانایی بیابان گردی واقعی و تغییر شرایط دیفرانسیل در سرعت های بالای 40 کیلومتر بر ساعت است. برای این خودرو ترمز ضدقفل به صورت استاندارد و کیسه هوای کنار پنجره به صورت سفارشی موجود است.

در مقابل، پیشرانه پاجرو بهمنی با حجم 3500 سی سی، توانایی تولید 192 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل با 313 نیوتن متر را دارد و در مدت 10.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. کاملاً مشخص است که پیشرانه حجیم تر پاجرو بهمنی از توانایی بالاتری نسبت به نیسان رونیز برخوردار است.

نمای پشتی میتسوبیشی پاجرو

نیسان رونیز همانند پاجرو و دیگر خودروهای ژاپنی، استهلاک پایینی دارد و بازار قطعات و هندلینگ آن هم خوب است. با وجود همه این محاسن، امکانات رونیز بسیار کم است، فنربندی خشک و مصرف سوخت بالایی دارد. همچنین لوازم نیسان رونیز بسیار گران است؛ به خصوص اینکه جلوبندی آن زودبه زود مستهلک می شود و تعمیر آن هزینه های زیادی در بر دارد.

درحال حاضر، سایپا و پارس خودرو تأمین قطعات نیسان رونیز را برعهده دارند و قطعات و لوازم یدکی خودرو به سادگی در همه جای ایران در دسترس است. کنندگی های سایپا و پارس خودرو نیز پشتیبانی های لازم را انجام می دهند. این شرایط تا سال 1399 ادامه داشت و پس از آن تعهدی برای تأمین قطعات این خودرو وجود ندارد. با این اوصاف، مشخص است که در بحث تأمین قطعات شرایط رونیز به مراتب بهتر از پاجرو بهمنی است.

در سرانجام مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز، باید اذعان داشت که اگر عادت به تردد در مسیرهای ناهموارتر و سخت تر دارید و عمدتاً افراد بیشتری هنگام سفر شما را همراهی می کنند، پاجرو بهمنی با قدرت موتور بیشتر و کابین جادارتر برای شما مناسب است. اگر هم می خواهید در بحث تأمین قطعات مسائل معمول خودروهای دهه نودی کمتر شما را اذیت کند و در سفر به دل طبیعت از برخی امکانات مناسب چنین سفرهای پُرهیجان سود ببرید و خودروی شما کمی شکیل تر و به روزتر به نظر برسد، نیسان رونیز برای شما مناسب تر است؛ به خصوص اگر دارای خانواده و گروه دوستان کم جمعیت تری باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مطلب مقایسه میتسوبیشی پاجرو دو در با تویوتا پرادو VXL را هم مطالعه کنید.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب اطلاعات مفیدی دربارهٔ مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور در اختیار شما قرار داده باشد. شما می توانید با ورود به سایت خبرنگاران آخرین آگهی های خرید و فروش میتسوبیشی پاجرو را مشاهده کنید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ آیا تجربه سواری با هر سه خودرو را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1926

به "مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه میتسوبیشی پاجرو بهمن موتور با نیسان رونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید