پیغام رنگ ها در نقشه های هشدار هواشناسی چیست؟

به گزارش افق بسطام، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: در تهیه نقشه های هشدار هواشناسی از چهار رنگ مختلف استفاده می گردد که هرکدام از رنگ ها پیامی دارند.

پیغام رنگ ها در نقشه های هشدار هواشناسی چیست؟

به گزارش خبرنگاران، صادق ضیاییان در تبادل نظر با ایسنا ضمن اشاره به نقشه های هشدار سازمان هواشناسی که همزمان با فعالیت سامانه های بارشی منتشر می گردد، اظهار کرد: با استفاده از این نقشه ها مناطق مختلف کشور پهنه بندی و ریسک بارش در هر پهنه با استفاده از رنگ ها تعیین می گردد.

وی ادامه داد: برای مثال پهنه های سبز رنگ مناطقی هستند که برای آن ها بارش خاص و یا رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی نمی گردد. از این رو در شرایط هشدار قرار ندارند. در پهنه هایی که به رنگ زرد درآمده اند احتمال خسارت وجود دارد. خسارت ها در این مناطق بسته به محل زندگی و فعالیت هر فرد متفاوت است. برای مثال کاهش 10 درجه ای دمای هوا آسیبی برای افرادی که در شهرها زندگی می نمایند و یا کارمند هستند به دنبال ندارد اما این کاهش دما می تواند خسارت هایی را برای کشاورزان به دنبال داشته باشد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه در پهنه های نارنجی رنگ احتمال خسارت بیشتر است، توضیح داد: برای مثال ممکن است که در این نقاط با سیلاب و یا در ترددهای جاده ای با مشکل روبرو شویم. در پهنه های نارنجی رنگ احتمال بارش های سنگین پیش بینی می گردد. از این رو احتیاج است که نیروهای امدادی درحالت آماده باش قرار گیرند.

به گفته ضیاییان، بارش در پهنه های قرمز رنگ بسیار شدید خواهد بود و اگر تمهیدات لازم برای استان هایی که به رنگ قرمز درآمده اند درنظرگرفته نگردد، خسارت گسترده ای به افراد و تاسیسات وارد می گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های ضمن اشاره به اهمیت هشدارهای کشاورزی و لزوم توجه دستگاه های ذی ربط به این هشدارها گفت: هشدارها و توصیه های کشاورزی به چندین روش در اختیار کشاورزان و دستگاه های مسئول قرار می گیرد و توجه به آن ها می تواند خسارت ها در بخش کشاورزی هنگام فعالیت سامانه های بارشی را به حداقل برساند.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در خاتمه توضیح داد: معممولا هفته ای دوبار هشدارهای کشاورزی برای استان های مختلف کشور و با جزییات منتشر می گردد. اطلاع رسانی های لازم نیز در این زمینه صورت می گیرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1154

به "پیغام رنگ ها در نقشه های هشدار هواشناسی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام رنگ ها در نقشه های هشدار هواشناسی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید