چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می گیرد؟

به گزارش افق بسطام، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل هایی صورت گیرد.

چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می گیرد؟

به گزارش ایسنا ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز(یکشنبه 24 شهریور) در مراسم تکریم و معارفه معاون املاک و کاداستر، مدیرکل دفتر بهبود مدیریت عملکرد و بازرسی و دفتر نظارت و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در محل این سازمان برگزار گردید، اظهار کرد: واقعیت این است که سازمان ثبت اسناد و املاک سازمان گمنامی است که شاید جامعه به خوبی این سازمان را نمی شناسند و گاهی ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند. لذا تکلیف ما این است که ظرفبت ها و پتانسیل این سازمان را به عرض مردم برسانیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح نمود: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های تاثیرگذار در کشور است که در ابعاد مختلف نقش آفرینی می نماید.

خدائیان اضافه نمود: سازمان ثبت یکی از سازمان هایی است که در وصول مالیات نقش موثری دارد و سالانه میلیاردها تومان به خزانه دولت واریز می گردد.

وی توضیح داد: نقش دیگر این سازمان، در اجرای اسناد لازم الاجرا است. افرادی ممکن است وام های کلانی بگیرند و به دلالی و ... بپردازند و اقساط را پرداخت ننمایند و سازمان با اجرای وثیقه ها نقش زیادی در وصول معوقات دارد. بیش از 10 هزار میلیارد وصول مطالبات داشته ایم. یکی از جرایم مهم مالی فرار مالیاتی است. اگر نقل و انتقال املاک به صورت رسمی باشد فرار مالیاتی نخواهیم داشت.

خدائیان تاکید نمود: پولشویی موجب فشل شدن نظام مالی می گردد و افرادی که پولشویی می نمایند با خرید املاک به صورت اسناد عادی پولدهای کثیف را وارد جامعه می نمایند در حالی که اگر سند رسمی تهیه گردد از پولشویی و کلاهبرداری جلوگیری می گردد. حمایت از فعالیت های فکری و ثبت اختراعات و علائم تجاری یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. مرکز مالکیت معنوی هم نقش موثری در تجاری سازی اختراعات و علایم تجاری و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما مبارزه با زمین خواری را داریم که در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است. اگر اراضی، کاداستر گردد شاید از حدود 80 درصد از زمین خواری ها جلوگیری گردد.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در اکثر جاها داریم این است که عزیزانی که سال ها خدمت کردند و بازنشسته شدند حالا کجا هستند. باید از نائلان به بازنشستگی یک به یک تشکر گردد. به جای آقای سعید آقای سعادتیان به عنوان چهره شاخص، فعال و جدی در کار در این سمت مشغول خواهند شد. آقای اقبال هم مسئولیت بازرسی سازمان را پذیرفتند. آقای واعظی هم به عنوان سرپرست دفتر نظارت بر اجرا انتخاب شدند که دارای تجربیات خوبی هستند.

خدائیان خطاب به سعادتیان معاون جدید املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح نمود: کارهای خوبی انجام شد و نیمه تمام است و راه نرفته مانند اجرای صحیح طرح کاداستر را داریم. این طرح باید درست اجرا گردد. در تشخیص املاک و لایه گذاری دقت گردد. نظر من این است که کار کمتری انجام گردد اما آن کار درست انجام گردد. در ارائه آمارها دقیق باشیم. خواهش من این است که آنالیز دقیق و منصفانه انجام دهید و آنچه صورت گرفته است را بیان کنید. اگر آمارها دقیق نباشد برای سازمان مشکل ایجاد می گردد.

خدائیان اضافه نمود: همه معاونت ها در ارائه آمار و اطلاعات دقیق عمل نمایند. در سند دار کردن اراضی ملی و دولتی تسریع ایجاد کنیم و به آنها اولویت بدهیم. ما هنوز کار باقی مانده زیاد داریم. اسناد دفترچه ای را طی فراخوان به اسناد تک برگ کاداستری کنیم و از سیستم شمیم به درستی استفاده کنیم. یکی از زمینه های فساد همین است که زمان تعویض سند حاضر هستند تن به فساد بدهند. ما اسناد زیادی را اسکن و آرشیو کردیم اما به معنای جمع کردن پرونده ها نیست و اسناد و اداره کل ما هنوز لاشه فیزیکی را دارند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سرانجام اعلام نمود: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل هایی صورت گیرد. آقای دشتی و کانون های سردفتران برای این امر اعلام آمادگی کردند. چرا به یکباره یک دفترخانه آتش می گیرد؟ بازرسی روی دفاتری که طعمه حریق می شوند تمرکز نمایند. آیا نباید فکر کرد کاسه ای زیر نیم کاسه است. اگر ما اسکن داشته باشیم حریق خیلی برایمان اهمیت ندارد هرچند از باب سنتی بودن و تاریخی بودن اسناد حائز اهمیت است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 250

به "چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید