کشف اتاق پنهان در جیزه و کوشش برای کشف اسرار بیش تر مصر باستان

به گزارش افق بسطام، مقام های آثار باستانی مصر هفته گذشته از کشف یک اتاقک مخفی در داخل هرم 4500 ساله خوفو که پیش تر به عنوان هرم خئوپس یا هرم بزرگ جیزه شناخته شده بود خبر دادند. هرم خوفو که درست خارج از قاهره واقع شده و با نام فرعون سلسله چهارم که آن را در سال 26 پیش از میلاد مسیح ساخته بود نامگذاری شده یکی از سه ساختمانی است که مجموعه هرم جیزه را تشکیل می دهد.

کشف اتاق پنهان در جیزه و کوشش برای کشف اسرار بیش تر مصر باستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، کشف اخیرا اعلام شده به دانشمندان پروژه Scan Pyramids نسبت داده شده است. در این پروژه بین المللی که در سال 2015 میلادی شروع شد از ترموگرافی مادون قرمز، اولتراسوند و شبیه سازی های سه بعدی برای مطالعه ساختار ها به روشی غیر تهاجمی استفاده شده است. استفاده از این تجهیزات و فناوری ها سبب شد تا تیم آنالیز نماینده اتاق مهر و موم شده را در بالای ورودی اصلی هرم پیدا نمایند.

بیش از 80 محقق تیم Scan Pyramids تحت راهنمایی زاهی حواس متخصص آثار باستانی مصری در پی کشف اسرار بیش تر این هرم هستند.

پیش از کشف اخیر سه اتاق اصلی در داخل هرم پیش تر شناخته شده و قابل بازدید بودند: اتاق زیرزمینی، اتاق ملکه و اتاق پادشاه که حاوی تابوت خالی پادشاه بود. با این وجود، از سال 2017 میلادی این ظن وجود داشت که ممکن است دو حفره بزرگ دیگر در داخل وجود داشته باشد. مبنای کشف نو محفظه پنهان مقدار گیری با توموگرافی میون بود یک تکنیک تصویربرداری سه بعدی از اجرام با حجم زیاد با استفاده از پرتو های کیهانی. با این وجود، چگونه می توان به آن رسید؟ اینجاست که پروفسور کریستین گروس از دانشگاه فنی مونیخ و یکی از اعضای برجسته پروژه Scan Pyramids وارد می گردد.

حوزه تحقیقاتی او به اصطلاح آزمایش های غیر مخرب با روش هایی مانند رادار و اولتراسوند است. گروس به دویچه وله می گوید: اهرام بخشی از میراث فرهنگی دنیای هستند. به همین علت است که ما باید در طول تحقیقات مراقب باشیم تا آسیبی به آن وارد نگردد.

او می افزاید: دستگاه های مقدار گیری رادار و اولتراسوند نه تنها به صورت غیر مخرب بلکه در بعضی موارد حتی بدون تماس قابل استفاده هستند. در طی آنالیز های هرم معین شد که یکی از حفره های احتمالی بسیار نزدیک به سطح بوده و تنها 40 سانتی متر با آن فاصله دارد.

محققان با استفاده از یک آندوسکوپ کوچک به قطر 6 میلی متر ساخت ژاپن توانستند به یک گذرگاه کوچک دسترسی پیدا نمایند که آنان را به سوی کشف یک راهروی بزرگ راهنمایی کرد که از بیرون ساختار قابل دسترسی نیست. طول آن نه متر و عرض آن دو متر تخمین زده شده است.

گروس می گوید: همگان بسیار هیجان زده شده اند. اکنون این بر عهده محققان است که این کشف را تفسیر نموده و تحقیقات خود را ادامه دهند.

گروس می گوید: ما در Scan Pyramids تیمی هستیم که اکثرا متشکل از دانشمندان و مهندسان است. وظیفه ما ابتدا یافتن چیزها، فراهم کردن ابزاری برای باستان شناسان و مصر شناسان برای انجام چنین اکتشافاتی است. ما تفسیر داده ها را به این متخصصان واگذار می کنیم. Scan Pyramids در حال تحول در تحقیقات باستان شناسی است. اعضای آن تیم در پی ریزی پایه هایی برای یافتن پاسخ های قابل اعتماد برای اسرار باستانی هستند.

کریستین گروس می گوید: من در اینجا پتانسیلی باور نکردنی می بینم استفاده از تکنیک هایی مانند این پیش تر در باستان شناسی انجام نشده بود. ما اکنون نشان داده ایم که مفهوم مان نه تنها امیدوارنماینده است بلکه نتایج واقعی نیز به همراه خواهد داشت.

تحقیقات مشابه در حال حاضر در دو هرم دیگر در فلات جیزه در حال اجرا است. جالب است که ببینیم اکتشافات بیش تر در خصوص عملکرد درونی اهرام چه چیزی را آشکار خواهد ساخت.

قدیمی ترین شگفتی دنیا

حتی هرودوت مورخ یونانی نیز در خصوص هرم بزرگ جیزه نوشته بود و از آن موقع تا به امروز نسل های زیادی از محققان را مجذوب خود نموده است.

هرم بزرگ جیزه قدیمی ترین عجایب هفتگانه دنیا باستان و تنها عجایب است که تا حد زیادی دست نخورده به جای مانده است. با زنده ماندن از آزمون زمان برای هزاران سال (تا تکمیل برج ایفل در سال 1899 میلادی) این بلندترین سازه در دنیا بود. امروزه اهرام مهمترین جاذبه های تاریخی مصر هستند.

حتی اگر معمای چگونگی ساخت اهرام بزرگ مصریان با هزاران تن بلوک های سنگین در حدود 4500 سال پیش هنوز حل نشده باقی بماند مقدار گیری های تیم Scan Pyramids به درک بهتر تاریخ ساخت و ساختار داخلی هرم یاری خواهد نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2039

به "کشف اتاق پنهان در جیزه و کوشش برای کشف اسرار بیش تر مصر باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اتاق پنهان در جیزه و کوشش برای کشف اسرار بیش تر مصر باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید