28 روش عالی برای فراری دادن سوسک حمام، عنکبوت و هزارپا

به گزارش افق بسطام، سوسک، هزارپا، عنکبوت! حتی خواندن اسم های این حشرات هم باعث مورمور شدن پوستمان می گردد و ترسناک است. حتی ممکن است با دیدن عکس یا اسم آن ها احساس کنید در حال راه رفتن روی دست و پای شما هستند! این حشرات موذی پشت دیوار خانه هایمان منتظر یک فرصت مناسب هستند تا وارد شده و لانه بسازند. همواره اولین راه برای از دفع حشرات موذی استفاده از اسپری حشره کش است اما باید بدانید که این روش معمولا نتیجه مطلوبی به همراه ندارد.

28 روش عالی برای فراری دادن سوسک حمام، عنکبوت و هزارپا

امروز در خبرنگاران مگ تصمیم گرفتیم راه های مختلف طبیعی و شیمیایی دفع حشرات موذی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید تابستان سال جاری را با سوسک و حشرات کمتری بگذرانید. پس اگر آماده خواندن درباره این موجودات ترسناک هستید، با ما همراه باشید.

5 روش مبارزه با سوسک حمام

سوسک ها نژادهای مختلفی دارند . از سوسک های ریز که زیر کابینت آشپزخانه لانه می سازند گرفته تا سوسک ها ترسناکی که در حمام زندگی می نمایند، همه باعث انتقال آلودگی و ترساندن ما می شوند سوسک ها معمولا برای پیدا ساختن لانه و دسترسی به غذا به خانه ها می آیند و خیلی سریع تکثیر می شوند . باکتری هایی که سوسک های حمام همراه خود دارند باعث ایجاد مسمومیت غذایی، اسهال، آلرژی و بثورات جلدی می شوند و اگر تعدادشان زیاد باشد در خانه بوی بد ایجاد می نمایند . در این بخش می خواهیم با روش های دفع حشرات موذی دلهره آور و جلوگیری از ورود سوسک به خانه، قبل از آنکه لانه ای بسازند، آشنا شویم .

1. مکان های آلوده را شناسایی کنید

با یاری یک چراغ قوه پشت و زیر وسایل را آنالیز کنید تا اگر آلودگی وجود دارد آن ها را از بین ببرید . مکان هایی مثل پشت یخچال، زیر کابینت یا سرویس های بهداشتی و همچنین زیر و پشت کمدها مکان هایی هستند که معمولا آلودگی در آن ها جمع شده و دلخواه سوسک ها است . در محل های آلوده نوارچسب های ضد حشره بچسبانید تا سوسک ها در زمان عبور از آن محل، به دام بیفتند .

2. با درزگیر کالک شکاف ها را مسدود کنید

اگر راه ورودی سوسک ها را ببندید دیگر امکان ورود به خانه و لانه سازی را ندارند . درزگیر کالک در کارهای لوله کشی و کاشی کاری استفاده می گردد و با یاری آن درزهای ریز را بسته، از نفوذ رطوبت به آن محل جلوگیری می نمایند . با یاری کالک شکاف ها و سوراخ های ریز را ببندید تا سوسک ها امکان ورود به خانه را نداشته باشند .

3. از ژل های سوسک کش بهره ببرید

خمیرها و ژل های سوسک کش یکی از مؤثرترین راه های از بین بردن سوسک حمام است . سوسک ها به سمت این مواد جذب شده و پس از خوردن آن ها مسموم می شوند و می میرند . از ژل و خمیر سوسک کش می توانید در راستا های ورودی خانه، زیر تخت، زیر کابینت و اطراف سرویس بهداشتی بهره ببرید .

4. از پودر اسید بوریک بهره ببرید

اسید بوریک ماده ای است که در محصولاتی مثل پودر رختشویی و خمیردندان یافت می گردد و در از بین بردن سوسک های حمام مؤثر است .

اسید بوریک برای بچه ها و حیوانات خطرناک است، پس با احتیاط استفاده نموده و آن را در محلی مطمئن قرار دهید .

اسید بوریک و آب را با هم مخلوط کنید و در محل هایی که سوسک وجود دارد بریزید . برای ترکیب آب و اسید بوریک حتما از فروشنده هدایت بگیرید، اگر با نسبت مناسبی با هم مخلوط نشوند محلول تأثیرگذار نیست .

5. از کارشناس دفع حشرات یاری بگیرید

اگر خانه ی شما قدیمی است یا سوسک های زیادی دارد از یک کارشناس دفع حشرات و شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند یاری بگیرید . آن ها با تجهیزات مخصوص و سموم مؤثری که دارند می توانند به راحتی این حشرات موذی و آزاردهنده را از بین ببرند .

6 راه برای خلاص شدن از هزارپاها

خبر بد اینکه بیشتر از 2000 گونه هزارپا در دنیا وجود دارد و خبر خوش اینکه بیشتر آن ها در فضای باز زندگی می نمایند و برخی از آن ها گاهی، آن هم در فصل سرما، تصمیم می گیرند به داخل خانه ها بیایند. به طور کلی هزارپاها برای انسان هیچ خطری ندارند و به شکار حشرات و عنکبوت ها می پردازند اما نیش آن ها سمی است و همین موضوع می تواند نگران نماینده باشد. اگر در خانه اتان هزارپا دیده اید می توانید از این دستورالعمل برای خلاص شدن از آن ها بهره ببرید.

1. آن ها را بکُشید!

پاهای بلند و زیاد هزارپا سرعت راه رفتنش را بالا می برد پس باید سریع باشید و به محض اینکه یکی از آن ها را دیدید با یاری اسپری حشره کش یا مگس کش، حتی دمپایی، آن را بکُشید. اگر از نزدیک شدن به هزارپا می ترسید یا نمی توانید از اسپری بهره ببرید، می توانید به یاری جاروبرقی آن را شکار کنید.

اگر نمی خواهید هزارپا را بکشید، یک شیشه یا لیوان خالی را روز آن برگردانید، با یاری کاغذ و شیشه آن را به بیرون ببرید و رها کنید. اما نتیجه این روش احتمالا جیغ کشیدن شما همراه با شکستن لیوان و فرار کردن هزارپا خواهد بود!

2. دفع حشرات موذی با تله های چسبی

گوشه و کنار خانه و شکاف هایی که در دیوار یا وسایل ایجاد شده است محیط مناسبی برای زندگی هزارپا است. تله های چسبی را در این قسمت ها قرار دهید تا بتوانید آن ها را به دام بیندازید. استفاده از این تله ها علاوه بر اینکه به از بین بردن هزارپا یاری می نماید، می تواند حشرات خزنده ی دیگر را هم شکار کند. البته از قلم نیاندازید که این خزنده پاهای بسیار زیادی دارد و با این چسب ها فقط هزارپاهای کوچک به دام خواهند افتاد. هزارپای عظیم در زمان راه رفتن فقط چند پایش را روی چسب می گذارد و به راحتی از روی آن رد می گردد.

3. از حشره کش بهره ببرید

اگر هیچ کدام از راه های قبلی نتیجه نداد می توانید به سراغ حشره کش ها بروید. این روش یک راه چاره موقتی است اما می تواند مؤثر باشد. از فروشگاه لوازم باغبانی حشره کشی تهیه کنید که برای گیاهان و حیوانات اهلی مضر نیست و به یاد داشته باشید که نباید مدت زمان طولانی با آن تماس داشته باشید.

تله های چسبی که گذاشته بودید مناطق پر رفت وآمد هزارپاها را معین نموده است پس برای آغاز حشره کش را روی این قسمت ها اسپری کنید. اگر نمی خواهید از سموم قوی بهره ببرید می توانید از سموم دفع آفات طبیعی مثل اسید بوریک یا سمومی با درجه غذایی بهره ببرید. محصولاتی که حاوی پیرتروئیدها هستند می توانند برای این کار مناسب باشند.

4. اطراف خانه خندق محافظ بسازید

اگر خانه شما حیاط دارد یا در محیط های طبیعی، مثل باغ، زندگی می کنید در اطراف خانه خود یک خندق کم عمق حفر کنید و در آن حشره کش بریزید. برای محافظت از محیط زیست و جلوگیری از مسموم شدن پرندگان یا حیوانات اهلی می توانید از حشره کش های طبیعی که در بخش قبلی معرفی کردیم بهره ببرید. هزارپا برای رسیدن به خانه شما روی زمین می خزد و این خندق می تواند تا حد زیادی از رسیدنشان به خانه جلوگیری کند. استفاده از این روش به دفع حشرات موذی خزنده دیگر هم یاری می نماید. سموم دفع آفات آلی حاوی سیالوترین، که معمولا برای از بین بردن مورچه استفاده می گردد، بهترین گزینه برای این کار است.

5. از متخصص دفع حشرات یاری بگیرید

اگر تمام روش ها را امتحان کردید و باز هم در خانه هزارپا مشاهده کردید باید برای از بین بردن آن ها از یک متخصص دفع آفات یاری بگیرید. آن ها با شناسایی مناطق پر رفت وآمد و لانه هزارپا سمپاشی را آغاز نموده و علاوه بر این خزندگان ترسناک، تخم های آن ها را هم در لانه از بین می برند.

6. چند راه کار محبت آمیز دیگر برای دفع حشرات موذی

اگر دوست ندارید هزارپاها را بکشید، می توانید از روش های زیر بهره ببرید؛

  • بقیه حشرات خانه را نابود کنید تا هزارپاها بدون غذا بمانند. حشرات منبع تغذیه هزارپا است و بدون وجود آن ها، دیگر خانه تان برای این خزندگان جذاب نیست.
  • تمام قسمت های خانه و زیر وسایل را خشک نگه دارید. اگر هزارپا در محیط مرطوب قرار نگیرد می میرد. اگر در مناطق مرطوب و شرجی، مثل شمال کشور، زندگی می کنید در مرطوب ترین نقاط خانه بسته های سیلیس قرار دهید. سیلیس یک جاذب رطوبت عالی است و نه تنها رطوبت زمین، بلکه رطوبت اضافه هوا را هم از بین می برد. پاکت های کوچک رطوب گیر که در کفش و کیف های نو وجود دارد حاوی سیلیس است.
  • مواد ارگانیک را از خانه دور کنید. هیزم، مالچ، برزنت و سطل های کمپوست را تا حد امکان دور از خانه نگه دارید تا امکان حرکت هزارپا از روی این وسایل به خانه اتان وجود نداشته باشد.
  • ترک ها و سوراخ هایی که روی در و دیوار ایجاد شده است ببندید. این نقاط می توانند ورودی خوبی برای هزارپاها باشند. شاخ و برگ های اضافه را از روی ناودان جمع کنید و با جریان آب داخل ناودان را هم تمیز کنید. ناودان یکی از محبوب ترین مکان ها برای زندگی هزارپا است.
  • در نقاط ورودی و اطراف خانه برش های نازک فلفل دلمه قرار دهید. هزارپا از بوی فلفل دلمه فراری است و این کار از ورود آن ها جلوگیری می نماید. البته اگر در خانه از سگ یا گربه نگهداری می کنید مراقب باشید فلفل دلمه را نخورند.

17 روش طبیعی برای جلوگیری از ورود عنکبوت به خانه

اغلب گونه های عنکبوت برای انسان بی ضرر است اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از عنکبوت می ترسید می توانید از 17 روش طبیعی که برای جلوگیری از ورود عنکبوت به خانه نوشته ایم بهره ببرید. با انجام این کارها بدون اینکه به عنکبوت آسیب برسانید می توانید آن را از خانه دور نگه دارید.

با رسیدن فصل پاییز هوا سردتر و روزها تاریک تر می گردد پس عنکبوت ها برای ادامه زندگی اشان به سمت خانه ها هجوم می آورند. عنکبوت ها با دمای پایین مسئله ای ندارند اما ترجیح می دهند در فصل جفت گیری در محیطی گرم و مناسب به دنبال همسر آینده اشان بگردند. البته این به آن معنا نیست که در فصل های دیگر آن ها را در خانه نمی بینید. عنکبوت ها همواره مهمان ما هستند!

1. روغن نعناع

برخی از رایحه های قوی می توانند عنکبوت ها را فراری دهند. استفاده از روغن نعنا یک روش طبیعی و تأثیرگذار برای دفع عنکبوت است. 15 تا 20 قطره از روغن معطر نعناع را با آب مخلوط نموده و به اطراف خانه اسپری کنید تا عنکبوت ها از ورود به خانه شما منصرف شوند. روغن درخت چای، اسطوخودوس و گلاب هم تأثیری مانند روغن نعنا دارند.

2. دارچین

دارچین هم یکی از ادویه های معطر است که عنکبوت ها از آن فراری هستند. برای فراری دادن این حشرات چند تکه چوب دارچین را در اطراف خانه آویزان کنید یا شمع هایی با عطر دارچین بسوزانید.

3. سرکه

اگر روغن های معطر تأثیر زیادی نداشتند، اسپری و آب را به نسبت برابر با هم مخلوط کنید و روی زمین، گوشه های دیوار و شکاف ها اسپری کنید تا عنکبوت ها فرار نمایند. این محلول را روز سطوح لاک خورده اسپری نکنید چون به ظاهر آن ها آسیب می رساند.

4. دفع حشرات موذی با تمیزکاری منظم

عنکبوت ها به پنهان شدن در گوشه ها و تنیدن تار علاقه دارند. با تمیزکاری منظم و از بین بردن تارها می توانید از خانه فراری اشان دهید. برای دسته بندی کردن وسایل از ظرف های پلاستیکی به جای جعبه های مقوای بهره ببرید تا محیط مناسبی برای تنیدن تار ایجاد ننموده باشید. همواره جاروبرقی بکشید و با ابزارهای غبارروبی خانه را تمیز کنید تا محیط برای زندگیشان مناسب نباشد.

5. مراقب ظرف میوه باشید

مگس میوه یک وعده غذایی خوشمزه برای عنکبوت ها است. اگر همواره روی میز یک ظرف میوه قرار می دهید هر روز آن را آنالیز کنید و میوه های رسیده یا خراب شده را بیرون آورید، ظرف را هر چند روز یک بار بشویید و مراقب باشید مگس میوه در آن لانه نکند.

6. از خانه خود محافظت کنید

از اطراف پنجره، ناودان و دیوارهای خانه هر چیز اضافه ای را بروبید. شاخ و برگ های اضافه، چمن های کوتاه شده، پوشش گیاهی، سطل کمپوست یا چوب های انبار شده می تواند محیط مناسبی برای لانه کردن عنکبوت باشد. آن ها را از خانه دور کنید، پنجره ها را درزگیری کنید و سوراخ ها یا ترک های دیوار را ترمیم کنید تا امکان ورود عنکبوت به خانه از بین برود.

7. اکالیپتوس سلاحی طبیعی برای دفع حشرات موذی

اگر حیاط دارید در باغچه یک درخت اکالیپتوس بکارید، اگر در آپارتمان زندگی می کنید یک گلدان از آن را در گوشه ای از تراس یا خانه بگذارید. عطر اکالیپتوس عنکبوت ها را فراری می دهد ولی استشمام آن برای انسان خوب است. اگر نمی توانید از گیاه اکالیپتوس نگهداری کنید چند گلدان نعناع یا اسطوخودوس را لبه پنجره بگذارید تا با عطرشان از ورود عنکبوت ها جلوگیری نمایند.

8. از مرکبات غافل نشوید

عنکبوت ها از انواع مرکبات متنفر هستند، پس بهترین کار قرار دادن چند پوست مرکباتی مثل پوست پرتقال روی طاقچه، لبه پنجره یا بین کتاب ها است. همچنین می توانید از پاک نماینده هایی با عطر لیمو بهره ببرید یا شمع هایی با عطر مرکبات بسوزانید.

9. چراغ ها را خاموش کنید!

نور چراغ به صورت مستقیم باعث جذب عنکبوت نمی گردد اما حشراتی که عنکبوت از آن ها تغذیه می نماید دور چراغ جمع می شوند. پس بهتر است چراغ های بیرونی را خاموش کنید تا راه نزدیک شدن به خانه را بر روی عنکبوت ها ببندید. با استفاده از پرده های ضخیم می توانید جلوی بیرون رفتن نور چراغ از خانه را بگیرید و در نتیجه، مانع جمع شدن حشرات روی شیشه ها شوید. اگر مجبور هستید که بیرون از خانه چراغی روشن کنید از چراغ های بخار سدیم زرد بهره ببرید تا حشرات کمتری را به خود جذب کند.

10. شاه بلوط

این روایت که شاه بلوط عنکبوت ها را فراری می دهد هنوز از نظر علمی ثابت نشده اما می توانید برای دور نگه داشتن آن ها از خانه، روی طاقچه ها و در گوشه های اتاق چند شاه بلوط قرار دهید. اگر در خانه حیوانات خانگی دارید ابتدا با دامپزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که شاه بلوط برای آن ها مضر نیست، سپس دست به کار شوید.

11. رایحه گیاه سرو

یکی دیگر از رایحه هایی که عنکبوت از آن متنفر است رایحه گیاه سرو است. سوزاندن عصاره سرو یا آویزان کردن خوشبونماینده هایی با عطر سرو می توانند به شما در فراری دادن عنکبوت ها یاری نمایند. جالب است بدانید که این رایحه پروانه های لباس، یا بید، را از لباس ها دور نگه می دارد.

12. سیر

این موضوع که عنکبوت ها از بوی تند و تیز سیر فراری هستند احتیاج به شرح زیادی ندارد. چند قطعه سیر خرد شده را همراه با چند عدد میخک در آب ریخته و آن را به گوشه های دیوار، زمین، پرده ها و زیر جایگاه و تخت اسپری کنید.

13. سطل های زباله را آنالیز کنید

سطل زباله آلوده مگس ها را دور خود جمع می نماید و عنکبوت هم برای شکار مگس ها، به خانه شما می آید. سطل های زباله داخلی را زود به زود تمیز کنید و سطل های بیرونی را هم تا حد امکان از خانه دور نگه دارید. از قلم نیاندازید که در سطل زباله ها را حتما بسته نگه دارید تا مگس ها به سمت آن جذب نشده و در آن ها لانه نسازند.

14. گربه نگه دارید!

این روش حتما به عنکبوت آسیب می زند چون گربه شکارچی ماهری است و در یک چشم به هم زدن عنکبوت را می خورد. اما روش محبت آمیز تر و کم ضررتری نسبت به استفاده از سموم و حشره کش برای دفع حشرات موذی است. اگر به گربه آلرژی ندارید و سبک زندگی شما با حیوانات مسئله ای ندارد و خودتان هم به گربه علاقه دارید، یکی از گربه های ملوس کوچه را به دامپزشکی ببرید، واکسن بزنید و به آن در خانه اتان پناه بدهید. با این کار نه تنها از حضور تمام حشرات خلاص می شوید، بلکه یک همدم بازیگوش و مهربان هم خواهید داشت.

15. روی غذای حیوان خانگی خود را بپوشانید

حالا که صحبت از حیوانات خانگی شد باید بدانید که بهتر است غذاهای پخته شده و مرطوب حیوانات را در ظرف های در دار قرار دهید و بلافاصله بعد از اینکه تغذیه کردند، آن ها را در یخچال قرار دهید تا از تجمع حشرات جلوگیری کنید. همان طور که قبلا گفتیم حشرات منبع تغذیه عنکبوت ها هستند و هر جا که جمع شوند سر و کله عنکبوت هم پیدا می گردد.

16. دیوارها را ترمیم کنید

اگر روی دیوارها ترک یا سوراخ وجود دارد حتما در اولین زمان ممکن آن قسمت را ترمیم کنید تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن گرما یا سرمای داخل خانه، از ورود عنکبوت جلوگیری کنید. پس یک روز زمان بگذارید و دیوارها، در و پنجره ها را آنالیز کنید و هرگونه آسیب را رفع کنید.

17. بازیافت را جدی بگیرید

وجود ته مانده غذا در ظرف یا نوشابه در لیوان می تواند مگس ها را به سمت خود جذب کند و محل مناسبی برای شکار غذای عنکبوت ها ایجاد کند. ظرف های غذا را بلافاصله پس از خوردن تمیز کنید. زباله های تر را از زباله خشک جدا کنید و در سطل های مخصوص خود قرار دهید. نوشابه و شربت داخل بطری ها و قوطی ها را خالی کنید تا مگس ها به سمت آن جذب نشوند. همچنین ضروری است سطل های بازیافت زباله زود به زود خالی شوند تا قوطی های خالی داخل آن ها به لانه عنکبوت ها تبدیل نگردد.

سخن آخر

دفع حشرات موذی و دلهره آوری مثل سوسک، هزارپا و عنکبوت معمولا سخت تر از هر کاری است. ترسی که دیدن آن ها در ما ایجاد می نماید مانع از حرکت سریع و دور کردن به موقع شان از خانه می گردد. در این مطلب روش های طبیعی و شیمیایی مختلفی را به شما آموزش دادیم که می توانید با یاری آن ها این حشرات را از خانه دور نگه داشته یا آن ها را از بین ببرید.

منابع: terminix ، wikihow ، countryliving

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1453

به "28 روش عالی برای فراری دادن سوسک حمام، عنکبوت و هزارپا" امتیاز دهید

1 کاربر به "28 روش عالی برای فراری دادن سوسک حمام، عنکبوت و هزارپا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "28 روش عالی برای فراری دادن سوسک حمام، عنکبوت و هزارپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید