بازسازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم ، طرح هر خانواده یک موزه

به گزارش افق بسطام، معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشریح طرح هر خانواده یک مجموعه موزه ای گفت: موزه ها تنها برای توسعه گردشگری نیستند، بلکه به عنوان مثال می توان با بازسازی و آماده سازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم استفاده کرد.

بازسازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم ، طرح هر خانواده یک موزه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی نمای ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه خبرنگاران، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد که باید کم کم این دیدگاه که موزه ها تنها باید به وسیله دولتی ایجاد و اداره شوند دچار تغییر گردد و به ظرفیت های موجود در سطح جامعه برای توسعه موزه های خصوصی و اتحادیه ها استفاده کنیم.

طالبیان در همایش یک روزه حمایت از راه اندازی موزه های غیردولتی گفت: باید کم کم این دیدگاه که موزه ها تنها باید به وسیله دولتی ایجاد و اداره شوند دچار تغییر گردد و به ظرفیت های موجود در سطح جامعه برای توسعه موزه های خصوصی و اتحادیه ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: توسعه فعالیت های موزه ای نشان دهنده فرهیختگی جامعه است و به بالندگی جامعه و توسعه پایدار یاری بزرگی می نماید. اگرچه مالکیت مادی اشیاء مربوط به افراد می گردد اما همه ارزش های معنوی این کار مربوط به کل جامعه است. گسترش و تقویت موزه ها علاوه بر ارزش آفرینی برای جامعه، می تواند به بحث اقتصاد مقاومتی نیز یاری شایانی بکند زیرا اقتصاد مقاومتی مبنای فرهنگی دارد.

طالبیان با تأکید بر این نکته که اقتصاد مقاومتی بر فعالیت های دانش بنیان، درون زا، همراه با مشارکت مردم و... پایدار است گفت: این ویژگی ها نشان می دهد که جریان اقتصاد مقاومتی در میراث فرهنگی وجود دارد، در گذشته نیز همه شهرهای تاریخی بر مبنای این مسئله ایجاد شده اند.

راستا آینده پایدار از گذشته می گذرد

وی با اشاره به این نکته که رویکری که در زمینه مجموعه موزه ها و سایت های تاریخی داریم به ما یاری می نماید که منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی به وسیله میراث فرهنگی محقق گردد، گفت: میراث فرهنگی می تواند به شناخت جنبه های مختلف یاری کند، به عنوان مثال می بینیم که در شهرهای کویری از خاک چه استفاده هایی برای توسعه گردشگری استفاده می گردد، در نتیجه برای اینکه توسعه پایدار اتفاق بیفتند باید از شهرهای تاریخی بیشتر و بهتر بهره بگیریم، زیرا رویکرد کشور هنوز آنطور که باید رویکری مبنتی بر حفظ سرمایه های میراثی نیست.

طالبیان ادامه داد: هر جا همه جامعه با هم روی مسئله ای تمرکز کردند موفقیت حاصل شد، موزه ها تنها ظرفیت برای توسعه گردشگری نیستند، به عنوان مثال می توان با بازسازی و آماده سازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم استفاده کرد. از طرفی موزه ها می توانند هم در زمینه ارائه میراث ملموس و هم میراث ناملموس فعالیت داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی می تواند امنیت فرهنگی به بار بیاورد تا افراد با سابقه و هویت میراث آشنا شوند، راستا آینده پایدار از گذشته می گذرد.

اگر فقط به توسعه موزه ها به وسیله دولت تکیه کنیم، محدود می شویم

طالبیان با اشاره به شعار هر خانواده یک مجموعه گفت: اهمیت و ارزش معنوی آثار تاریخی مربوط به کل کشور است. در طرح هر خانواده یک مجموعه به دنبال این هستیم که با مشارکت مردم و سایر دستگاه ها توسعه موزه ها محقق گردد و دولت تنها نگاه نظارتی بر این مسئله داشته باشد. اگر فقط بخواهیم بر توسعه موزه های دولتی یاری کنیم فعالیت های ما محدود می گردد، باید دست خود را در استفاده از همه ظرفیت ها باز بگذاریم. تجربه توسعه موزه های غیر دولتی در بسیاری از کشورهای جهان نیز صورت گرفته است.

وی گفت که با توجه به 12 ملیتی شدن نوروز و زمان کمی که تا عید نوروز داریم، بحث برنامه های نوروز 96، به عنوان یک میراث ناملموس یکی دیگر از محورهایی است که در پنل های تخصصی این همایش یک روزه دنبال می گردد.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: نوروز سال گذشته، 12 نوروزگاه ایجاد شد که سال جاری با همت همه استان ها قصد داریم این نوروزگاه ها را در کل کشور توسعه دهیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 603

به "بازسازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم ، طرح هر خانواده یک موزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم ، طرح هر خانواده یک موزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید