بالگرد مریخی نبوغ تا چند هفته دیگر در سیاره سرخ پرواز خواهد نمود

به گزارش افق بسطام، با باز شدن درپوش محل قرارگیری بالگرد نبوغ، برای نخستین بار قرار است در هفته های آینده یک بالگرد در مریخ به پرواز درآید.

بالگرد مریخی نبوغ تا چند هفته دیگر در سیاره سرخ پرواز خواهد نمود

بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) 1 اسفند (18 فوریه) سوار بر مریخ نورد پشتکار ناسا به مریخ رسیده بود. اکنون که آزمایش های ابزارهای این مریخ نورد به خوبی صورت گرفته و حتی چند متر هم روی سیاره سرخ راه رفته است کم کم زمان دنبال کردن فعالیت های علمی می رسد.

یکی از مأموریت های برنامه مریخ 2020 (Mars 2020) به پرواز درآوردن بالگرد 1.8 کیلوگرمی نبوغ در جو رقیق مریخ است. تیم مریخ نورد پشتکار و بالگرد نبوغ، یک میدان پرواز در دهانه جِزرو (Jezero) را برای این بالگرد انتخاب نموده اند و مشغول آماده سازی برای شروع پروازها در آینده ای نزدیک هستند.

در ساعات گذشته، درپوش محل استقرار بالگرد نبوغ بر روی مریخ نورد پشتکار هم باز شد و برای نخستین بار در سیاره سرخ این پرنده کوچک رونمایی شد. در تصویر ارسال شده از مریخ، نبوغ که 49 سانتی متر ارتفاع و 1.2 متر قطر دارد، درحالی که زیر بدنه مریخ نورد پشتکار جمع شده و در جای خود قفل است، دیده می گردد.

به گفته ناسا، انتظار می رود که پروازهای آزمایشی نبوغ پس از هفته نخست آوریل (نیمه فروردین) شروع گردد. با این وجود زمان دقیق پرواز تعیین نیست زیرا مهندسان همچنان مشغول کار بر روی جزئیات جدول زمانی جدایش بالگرد از مریخ نورد پشتکار و محل استقرار این دو هستند.

قرار است پس از رسیدن پشتکار به میدان هوایی انتخابی، مریخ نورد نبوغ را روی خاک سرخ مریخ قرار دهد و سپس 100 متر از آن دور گردد. پس از دانشمندان با استفاده از دوربین و میکروفن های نصب شده بر روی مریخ نورد می کوشند تا فرایند پرواز بالگرد نبوغ را آنالیز و ثبت نمایند.

هلیکوپتر مریخی نبوغ دارای یک دوربین باکیفیت است اما هیچ ابزار سنجش علمی همراه خود ندارد و در حقیقت خودش یک نمایش فناوری محسوب می گردد که برای یاری به هموار کردن راستا کاوش هوایی در مریخ طراحی شده است. مقامات ناسا به عملکرد پیروز نبوغ خوش بین هستند و در این صورت، مأموریت های آینده مریخ می توانند اغلب شامل بالگردهایی باشند که به عنوان دیده بان برای مریخ نوردها یا جمع آوری داده ها عمل می نمایند.

پس از یاری به بالگرد نبوغ برای برخاستن از سطح مریخ، مریخ نورد پشتکار بر مأموریت اصلی خود تمرکز خواهد نمود و می کوشد نشانه هایی از حیات باستانی را در مریخ کشف کند. علاوه بر این با یاری بازوی ذخیره نمونه که چندی پیش درپوش آن باز شد، ده ها نمونه را جمع آوری می نماید تا طی یک مأموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، در سال های آینده به زمین آورده گردد.

علاوه بر بالگرد نبوغ، مریخ نورد پشتکار برای نخستین بار مأموریت های ویژه دیگری را هم دنبال می نماید. برای نمونه ماکسی (MOXIE) یک ابزار برای فراوری اکسیژن از جو رقیق مریخ است که بیشتر آن را کربن دی اکسید تشکیل می دهد. به گفته ناسا اگر این ابزار در مقیاس بزرگتری ساخته گردد، به بشر خواهد نمود تا جای پای خود را در مریخ باز کند.

  • همه آن چه باید درباره مریخ نورد پشتکار ناسا بدانیم

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرواز بالگرد مریخی نبوغ در سیاره سرخ

Credit: NASA

منابع: Space, Daily Mail

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1361

به "بالگرد مریخی نبوغ تا چند هفته دیگر در سیاره سرخ پرواز خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد مریخی نبوغ تا چند هفته دیگر در سیاره سرخ پرواز خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید