با دلایل اصلی ایجاد جوش در بخش های مختلف پوست صورت آشنا شوید!

به گزارش افق بسطام، صرف نظر از جایی که جوش ظاهر می شود، معمولا دلیل اصلی آن، مسدود شدن منافذ پوست با چربی، آلودگی و سلول های مرده می باشد. این گرفتگی منافذ به صورت جوش سرسیاه و سفید پدیدار می شوند. اگر باکتری ها نیز وارد عمل شوند، جوش چرکی می شود. بدترین نوع آن ها، جوش زیرپوستی هست که در لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و معمولا جای آن ها بعد از بهبودی نیز باقی می ماند.

با دلایل اصلی ایجاد جوش در بخش های مختلف پوست صورت آشنا شوید!

به طور کلی، مسدود شدن منافذ صورت با چربی، آلودگی، باکتری، پوست های مرده و فولیکول های مو منجر به تشکیل جوش می شود. با توجه به این موارد، فعالیت های زیادی وجود دارند که بر روی پوست، جوش ایجاد می کنند که در ادامه تعدادی از این فعالیت ها ذکر می شود:

  • استفاده از محصولات مو که در تماس با پوست نیز قرار می گیرند.
  • روش های مختلف اصلاح صورت
  • استفاده بیش زیاد از محصولات مراقبت پوستی
  • استفاده از پاک کننده های نامناسب آرایشی
  • سفر به مکان های تازه با آب و هوای متفاوت
  • ضد آفتاب های سنگین
  • مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و حاوی کربوهیدرات
  • استرس بیش از حد برای مدت زمان طولانی (6 روش موثر برای کاهش استرس)
  • تماس طولانی مدت گوشی تلفن با پوست صورت
  • خشک شدن بیش از حد پوست نیز همانند چرب شدن می تواند بر روی پوست جوش ایجاد کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل محیطی، رفتاری و داخلی زیادی وجود دارند که می توانند شما را مستعد ابتلا به جوش در نقاط مختلف صورت کنند. در این مقاله، قرار است که نگاهی دقیق تر به نواحی از صورت که جوش بیشتر در آنجا ظاهر می شود، بیندازیم و سپس عوامل ایجاد آن را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید. برای رفع انواع جوش می توانید مقاله درمان جوش را مطالعه کنید.

جوش و آکنه در نقاط مختلف صورت به چه دلیل ظاهر می شوند؟

دانستن عواملی که ممکن است باعث ایجاد جوش در نقاط مختلف صورت شود، می تواند برای درمان بسیار مفید و موثر باشد. برای بررسی دقیق تر دلایل مختلف جوش، سعی شده است که قسمت های مختلف صورت تفکیک شده و دلایل رایج هر بخش مطرح شود.

1- جوش پیشانی:

  • جوش پیشانی، عموما به دلیل چربی بیش از مقدار پوست ایجاد می شوند. مدل موهای شما نیز می تواند این مسئله را تشدید کند. برخی از افراد که جوش های زیادی در قسمت پیشانی خود دارند، سعی می کنند با حالت چتری آن ها را بپوشانند. باید بدانید که این کار ممکن است شرایط را بدتر کند؛ چرا که چتری می تواند آلودگی، چربی و همچنین باقیمانده محصولات مو را بر روی پوست نگه دارد.

درمان انواع مسائل چشم با راهکارهای ساده و خانگی

  • جوش های پیشانی همچنین در اثر پایین آمدن پوست اضافی سر و گیر افتادن آن در منافذ نیز ایجاد می شوند. علاوه بر این، چربی و عرق نیز می تواند منجر به تشکیل جوش شود. این نوع جوش ها ملتهب نیستند، اما پوست را ناهموار می کنند. بهترین روش درمان برای این دسته، استفاده از شوینده های حاوی سولفور (گوگرد) مثل سدیم سولفات استامید است که با نسخه قابل تهیه می باشد. در مواردی مشاهده شده است که در اثر استفاده از شامپو های ضدشوره که حاوی ترکیبات فعال مثل سلنیوم سولفید می باشند، این جوش ها ناپدید می شوند.
  • برای پیشگیری از جوش های پیشانی، محصولات قوی مو مثل حالت دهنده ها را کمتر مصرف کنید و اگر از کلاه یا روسری استفاده می کنید، سعی کنید آن ها را تمیز نگه دارید.

2- جوش بینی:

  • جوش های بینی در بیشتر موارد، کوچک و بدون التهاب هستند. این جوش ها، بیشتر به شکل سرسیاه ظاهر می شوند. افرادی که پوست خیلی چربی دارند، بیشتر دچار این جوش ها می شوند.
  • غده های چربی صورت بیشتر در اطراف بینی قرار دارند و این امر، بینی را به یک ناحیه مستعد برای جوش تبدیل کرده است. نکته مهم برای رهایی از این نوع جوش ها، فشار ندادن آن ها است. هرچه بیشتر منافذ بینی خود را تحریک کنید، تجمع چربی، پوست مرده و باکتری بیشتر شده و التهاب و انتشار نیز افزایش می یابد. به جای فشار دادن بهتر است از مواد لایه بردار مثل سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید و گلیکولیک اسید استفاده کنید تا گرفتگی منافذ به تدریج و به آرامی از بین برود. اگر این روش موثر نبود، از رتینوئیدها استفاده کنید و با پزشک پوست خود مشورت کنید.

درمان انواع تاول با راهکارهای سریع و ساده

  • افرادی که از عینک استفاده می کنند، حتما به این نکته توجه کنند که عینک نباید فشار زیادی بر روی بینی وارد کند. این فشار می تواند سلول های مرده پوست را وارد منافذ کند و منجر به ایجاد جوش شود.

3- جوش گونه:

  • دلیل اصلی جوش هایی که بر روی گونه ایجاد می شوند، هنوز مشخص نیست؛ اما چندین احتمال وجود دارد. این جوش ها ممکن است در اثر مسائل ژنتیکی و تمایل زیاد این ناحیه به جوش زدن ایجاد شوند. به علاوه، عادت های روزانه شما می توانند منجر به تشکیل جوش در این ناحیه بشوند. به طور کلی، هر چیزی که برای مدت زمان طولانی بر روی پوست شما قرار گیرد، می تواند چربی و باکتری به پوست منتقل کند و یا سلول های مرده پوست را افزایش دهد که نتیجه آن سبب ایجاد جوش می شوند. بنابراین تلفن، بالش، ملحفه و حتی دستان شما (اگر در طول روز صورت خود را زیاد لمس می کنید) می توانند در تشکیل و تشدید جوش های گونه نقش داشته باشند.

روشن کردن تمامی قسمت های پوست

  • خوشبختانه، راه حل این مشکل نسبتاً ساده است. همه وسایلی که با گونه های شما در تماس هستند را تمیز نگه دارید و از لمس کردن صورت خود تا حد امکان خودداری کنید. با این کار مقدار باکتری ها، آلودگی ها و چربی هایی که به صورت خود منتقل می کنید، کاهش پیدا می کنند.
  • نکته دیگری که باید حتما به آن توجه کنید این است که روزاسه پوستی (نوعی بیماری) اغلب به شکل جوش های قرمز و کوچک بر روی گونه ظاهر می شود. بنابراین اگر در درمان جوش های این ناحیه پیروز نبودید یا دچار حساسیت و خارش شده اید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند. تازهترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی خبرنگاران مطالعه کنید.

4 -جوش چانه:

  • جوش های اطراف دهان، چانه و فک اغلب به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می شوند. برای درمان جوش های هورمونی، استفاده از داروهای ضد باروری پیشنهاد می شود. اگر دکتر پوست تشخیص دهد که دلیل اصلی جوش های چانه شما هورمونی است، به شما توصیه می کند که به یک متخصص برای تنظیم هورمون ها مراجعه کنید.

درمان خانگی و سریع تمامی مسائل مو

  • علاوه بر داروهای ضد باروری، اسپیرونولاکتون نیز گزینه مناسبی برای جوش های هورمونی است. این دارو به طور معمول برای درمان فشار خون بالا نیز تجویز می شود، اما همچنین تولید آندروژن ها یا هورمون های مردانه را کاهش داده و جوش های هورمونی را از بین می برد. از قلم نیاندازید که برای مصرف داروهای هورمونی حتما باید تحت نظر پزشک باشید. انواع مقالات تازه و متنوع را می توانید در مجله اینترنتی خبرنگاران مشاهده کنید.

در این مقاله با دلایل مختلف جوش که در هر بخش پوست صورت ممکن است اتفاق بیفتد آشنا شدیم. شما چه نوع جوشی در پوست صورت خود دارید و چه راهکارهایی برای درمان آن انجام داده اید. دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: self / everydayhealth

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1714

به "با دلایل اصلی ایجاد جوش در بخش های مختلف پوست صورت آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دلایل اصلی ایجاد جوش در بخش های مختلف پوست صورت آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید