دختردونه، شیرین ترین سوغاتی شمال

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران: از محبوبت ترین و مهم ترین مقاصد سفر برای ایرانی ها، به ویژه مردم تهران، شمال کشور است. خوش آب و هوا بودن خطه خزر در هر فصل سال و زیبایی های خیره کننده طبیعت شمال، سبب شده تا این دیار به پاتوق همیشگی مردم تبدیل گردد. حالا اگر شما هم عشق شمال دارید، بد نیست با یکی از سوغاتی های خوشمزه آن آشنا شوید.

دختردونه، شیرین ترین سوغاتی شمال

از محبوبت ترین و مهم ترین مقاصد سفر برای ایرانی ها، به ویژه مردم تهران، شمال کشور است. خوش آب و هوا بودن خطه خزر در هر فصل سال و زیبایی های خیره نماینده طبیعت شمال، سبب شده تا این دیار به پاتوق همیشگی مردم تبدیل گردد. حالا اگر شما هم عشق شمال دارید، بد نیست با یکی از سوغاتی های خوشمزه آن آشنا شوید.

طرز تهیه دختر دونه

اصلی ترین کار، تهیه مواد اولیه است. اول از همه باید برنج ها را با الک سرند کرد. این کار ضروری است تا برنج های شکسته که در اصطلاح نیم دانه نامیده می گردد، از سوراخ های الک بیرون بیفتد، چون برنج های سالم در زیبایی دختردونه تأثیر زیادی دارد.

مرحله دوم:

در این مرحله باید مقداری برنج را با 5 برابر آب در دیگ ریخت و اجازه داد حسابی جوش بخورد. هر چه آب بیشتر باشد و دانه های برنج جای بیشتری برای رقصیدن داشته باشند، کیفیت محصول نهایی بهتر می گردد. اگر طالب دختردونه سفید و درخشان هستید، می توانید در آب جوش چند قطره آب نارنج با یک قاشق ماست بریزید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

مرحله سوم:

بعد از اینکه برنج ها حسابی در آب جوش، غوطه ور ماندند و رقصیدند، باید آنها را را آبکش کرد. سپس با آب خنک، دانه های برنج را حسابی شست. نباید هیچ لعابی به برنج ها بماند، چون در این صورت، برنج ها در این مرحله، به همدیگر می چسبند و کیفیت کار زیر سئوال می رود. بعلاوه هنگام شستن برنج ها با آب سرد، به هیچ وجه نباید آنها را زیر و رو کرد و هم زد، زیرا دانه های برنج پخته، شکسته می شوند و همه زحمت ها بر باد می رود.

مرحله چهارم:

این مرحله، زمان بیشتری می برد. باید دانه های برنج شسته شده را روی پارچه ای پهن کرد و اجازه داد تا خشک گردد. برای خشک شدن دانه های برنج هم نمی گردد تقلب کرد! مثلاً نمی گردد آنها را در سینی ریخت و روی بخاری گذاشت تا خشک شوند! باید دانه های برنج پخته را زیر نور آفتاب گستراند تا به مرور، به صورت کامل خشک شوند. یعنی مثل استخوان، سفید و سخت شوند. قدیمی ها بر این باورند دانه های برنج هر چه بیشتر آفتاب بخورند، دختردونه مرغوب تر خواهد شد.

مرحله پنجم:

حساس ترین بخش کار، این مرحله است. باید تر و فرز باشید تا این مرحله هم به خیر و خوشی تمام گردد. در یک ظرف فلزی نسبتاً گود باید روغن را داغ کرد، یک سبد توری فلزی توی روغن گذاشت و سپس کمی دانه برنج خشک درون روغن ریخت. در کمتر از 5 ثانیه برنج ها پفکی می شوند و باید از درون روغن خارجشان کرد.

اگر بیشتر در روغن بمانند، می سوزند یا برشته می شوند و از دهان می افتند. در این مرحله، دانه های پفکی شده را در یک ظرف جمع می نمایند و به آن شربت قوام آمده اضافه می نمایند. به صورت معمول باید دو فنجان شکر را با یک فنجان آب مخلوط کرد و روی حرارت گذاشت تا به جوش بیفتد و غلیظ گردد و به اصطلاح قوام بیاید.

پس از اینکه برنج های پفکی را با شربت مخلوط کردند، آنها را در یک سینی پهن می نمایند و با دستی که کمی روغن به آن مالیده شده، سعی می نمایند سطح آن را هموار نمایند تا ارتفاع دانه های به هم چسبیده را به میزان دلخواه در بیاورند. سپس، سینی را در جای خنک می گذارند تا دختردونه خودش را بگیرد و سفت گردد. حالا باید با چاقو آن را به میزان های دلخواه تقسیم کرد و در ظرف مناسب، از مهمانان پذیرایی کرد.

خاصیت دختردونه:

این شیرینی، از برنج تهیه می گردد، بنابراین منبع خوبی از ویتامین های خانواده B به شمار می رود. این ویتامین، در سلامت پوست و مو نقش مهمی دارد. بعلاوه در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مفید است و در جلوگیری از بروز افسردگی واختلالات قلبی و عروقی هم غوغا می نماید!

نکته آخر اینکه به علت شربت قوام آمده ای که در تهیه این شیرینی استفاده شده، ممکن است هنگام خوردن، کمی به دندان بچسبد، بنابراین خوردن آن همراه با یک فنجان نوشیدنی گرم پیشنهاد می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2079

به "دختردونه، شیرین ترین سوغاتی شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختردونه، شیرین ترین سوغاتی شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید