هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!

به گزارش افق بسطام، اگر تابه حال سفر و پرواز طولانی داشته اید، با حس خستگی و خواب آلودگی بعد از آن آشنا هستید. جت لگ (Jet Lag) یا پرواززدگی را هر مسافری که از منطقه ها زمانی متفاوت گذشته باشد، تجربه نموده است. در این مطلب خبرنگاران تریپ به سراغ معرفی جت لگ، دلیل، علائم و درمان آن رفته ایم.

هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!

جت لگ چیست؟

جت لگ زمانی اتفاق می افتد که در یک پرواز طولانی، ساعت بدنتان به صورت موقت بهم بخورد. وقتی که پروازی از سمت شرق به غرب زمین یا برعکس دارید، ساعت مبدا و مقصد باهم اختلاف دارند و همین باعث می گردد تا زمان خوابتان جابه جا گردد و احساس خستگی داشته باشید.

رزرو بلیط هواپیما از خبرنگاران

دلیل جت لگ چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، ساعت بیولوژیک بدن در پروازهای طولانی به مشکل می خورد. اگر علمی تر بخواهید بدانید، دلیل جت لگ این است که هورمون ملاتونین، مسئول ساعت زیستی شما، کم می گردد و نتیجه اش تغییر و اختلال در خواب و بیداری ست. استرس سفر، تغدیه و غذا، فشار داخل کابین هواپیما و عدم تحرک در پرواز از مواردی هستند که بر روی پرواززدگی و جت لگ اثر دارند.

علائم جت لگ

با توجه به اینکه مبدا و مقصدتان در چه منطقه زمانی قرار گرفته، در چه ساعتی از روز پرواز دارید و بسته به تفاوت های فردی تان، علائم مختلفی از پرواززدگی را می توانید تجربه کنید.

مشکل در خواب: شایع ترین مسئله ای که در جت لگ با آن روبه رو می شوید، اختلال در خواب است. موقعی که می خواهید بخوابید، خوابتان نمی برد و یا طبق برنامه نمی توانید از خواب دل بکنید.

خواب آلودگی در طی روز: خستگی و خواب آلودگی در روز یکی از علائم جت لگ و پرواز طولانی ست.

اختلال در فکر کردن: گاهی پیش می آید که وقتی جت لگ هستید، ذهنتان کند شده و نتوانید به درستی فکر کنید و عملکرد مغزتان به خوبی روزهای عادی نباشد.

سرگیجه، اضطراب، سردرد، بی اشتهایی و مشکل در غذا خوردن هم بعضی از نشانه هایی ست که افراد پس از یک پرواز طولانی با آن ممکن است روبرو شوند.

جت لگ چقدر طول می کشد؟

اینکه چقدر طول می کشد تا خستگی پرواز و سفر از تن تان در گردد، به عوامل زیادی بستگی دارد. به طور کلی جت لگ یا پرواززدگی در 1 تا 2 روز بعد از رسیدن به مقصدتان، از بین می رود و بدنتان به ساعت و زمان تازه عادت می نماید.

چه عواملی خطر ابتلا به جت لگ را افزایش می دهد؟

دلیل اصلی جت لگ، سفر در منطقه ها زمانی مختلف است. با این وجود چندین مورد وجود دارد که می تواند پرواززدگی را تشدید یا طولانی تر کند.

سفر به شهرهای شرقی: پرواز به کشور و شهرهای شرق زمین، حس از دست رفتن زمان را به مسافران می دهد. برای همین هم جبران خواب و ساعاتی که در پرواز بودید، سخت تر است.

سن: هرچه سن افراد بالاتر باشد، ممکن است عادت کردن به زمان تازه سخت تر و جت لگ طولانی تر گردد.

سفرهای زیاد: افرادی مانند خلبان ها، مهمان دارها و کسانی که مجبورند زیاد سفر نمایند، به سختی می توانند با زمان تازه سازگار شوند.

شرایط هواپیما: مدل سفر کردن، نوع صندلی ها، غذای پرواز و مواردی از این دست بر روی پرواززدگی اثر دارد.

درمان جت لگ چیست؟

برای اینکه بتوانید جت لگ را سریع تر درمان کنید و به برنامه سفرتان برسید، این کارها را امتحان کنید:

1- به زمان تازه عادت کنید: وقتی به مقصد رسیدید، زمان مبدا را فراموش کنید و خودتان را با ساعت کنونی تطبیق دهید. به طور مثال قبل از پرواز می توانید ساعت مچی و تلفن همراه تان را به وقت مقصد تغییر بدهید.

2- ساعت خواب را مدیریت کنید: بهتر است ساعت خوابتان را طبق مقصد پیش ببرید. اگر الان به وقت جایی که راهی هستید شب است و شما هم در هواپیمایید، سعی کنید چند ساعتی را بخوابید. چشم بند و گوش گیر در طول پرواز به شما یاری می نماید تا در هواپیما خواب راحت تری داشته باشید. توصیه مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر پروازتان در روز به زمین نشست، به هیچ وجه چرت نزنید و نخوابید تا برای خواب شب به مشکل نخورید.

3- آب بنوشید: سفر طولانی و مدت زیادی در هواپیما بودن، باعث می گردد تا آب بدنتان کم گردد. برای همین در طول پرواز و بعد از رسیدن به مقصد، نوشیدن آب را از قلم نیاندازید.

4- دارو بهره ببرید: برای تنظیم راحت تر ساعت خواب، استفاده از قرص خواب را هم می توانید در نظر بگیرید. البته بهتر است که قبل از استفاده از هر دارویی با دکتر مشورت کنید تا درگیر عوارض آن ها نشوید.

خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی با برترین قیمت از خبرنگاران

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2000

به "هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید