چرا همواره پس از تعطیلات بیمار و بی حال هستیم؟

به گزارش افق بسطام، پس از خوش گذرانی و آرامش تعطیلات، حس می کنید آن قدر خسته اید که سیستم ایمنی بدن شما توان محافظت از شما را ندارد. چرا با این که یک هفته را در سواحل زیبا سپری نموده اید و به شما خوش گذشته است اما حوصله هیچ کس و هیچ کاری را ندارید؟ و باید چند روزی برای خستگی سفر خود استراحت کنید.

چرا همواره پس از تعطیلات بیمار و بی حال هستیم؟

شاید باورتان نگردد اما بسیاری از مردم جهان حس و حالی شبیه به شما پس از سفر کردن بر آنها عارض می گردد. اینا لوکینوفسکی، داروساز و داروشناس، در این باره می گوید: بیمارانی به چشم خود می بینم که اغلب پس از گذران تعطیلات مریض شده اند. بعضی از آنها حتی پیش از این که به خانه برسند دچار تب و استخوان درد شده اند. این بیماری به قدری رایج است که پزشکان را اسمش را مرض اوقات فراغت گذاشته اند. بلیط هواپیما را مقرون به صرفه بخرید.

چه تعطیلات را در حالت خواب و درازکش گذرانده باشید و چه خیابان ها را گز نموده باشید به طور قطع ضرب آهنگ زندگی عادی شما به هم خورده است و مدتی زمان می برد تا سیستم بدن شما دوباره به حالت قبل رجوع کند. وقتی پس از تعطیلات به خانه بازمی شد ضروری است تا دست به ایجاد تغییراتی بزنید که مجددا به زندگی عادی خود برشد.

بیماری پس از تعطیلات به قدری سخت است که آدم را زمین گیر می نماید اما روش های علمی وجود دارد که به مدد آنها می توان باز با کمترین استیصال ممکن سرکار برگشت. نه! قرار است به خود شکنجه بدهید. در ادامه دلایلی به شما معرفی می گردد که به باور کارشناسان عامل خستگی سفر و بی حالی پس از تعطیلات است.

مسافرت با هواپیما (اما نه به علتی که شما تصور می کنید)

هر کسی با کمترین طبع گرمسیری وقتی پا به هواپیما می گذارد دچار انقباض غیر ارادی ماهیچه می گردد. درست است که هوای حساسیت زای داخل هواپیما که کمابیش همگان را به عطسه می اندازد ولی بعید است که این مورد بر سلامت شما تاثیر چندانی داشته باشد.

علت اصلی سردی داخل هواپیما، نبود رطوبت لازم ضمناًً پرواز است. لیندزی المور، داروساز، در این خصوص اظهار می نماید: هوای داخل هواپیما حال بد شما را وخیم تر می نماید. کمبود رطوبت هوا می تواند باعث خشک شدن سوراخ های بینی شما گردد. به علت ارتفاع بالای هواپیما، شما در هوا کاملا خشک آسمان سیر و سفر می کنید. این خشکی می تواند موجب تحریک پذیر شد گلو و بینی شما گردد و از سوی دیگر سیستم ایمنی بدن شما را در برابر باکتری ها تضعیف می نماید. برای غلبه بر چنین حالتی با خود اسپری مرطوب نماینده بینی و نیز قطره استریل چشمی همراه داشته باشید تا التهابی که بر شما عارض می گردد بکاهد.

میکروب های مظنون

جای تعجب نیست اگر بگوییم که همان مظنونان همیشگی عامل ایجاد حساسیت هستند و چون ما در حین مسافرت از شستن دست ها به کرات غافل می شویم و در عین حال به همه چیز و همه کس دست می زنیم بی شک در مسافرت مریض می شویم. فرودگاه، ایستگاه قطار، وسایل حمل و نقل درون شهری و سایت های گردشگری همه و همه مملو از میکروب هستند که به نوبه خود احتمال بروز بیماری را افزایش می دهد.

دانا هاوکینسن، استادیار دانشگاه کانزاس، می گوید: این روزها به علت این که سفر کردن به اقصی نقاط جهان آسان شده است در نتیجه بیماری های ناشی از باکتری و ویروس به سهولت و به سرعت شیوع پیدا می نمایند. چه کار باید کرد؟ برترین کار این است که زود به زود دست های خود را بشویید.

خستگی سفر

واقعیت این است که سفر کردن خسته نماینده است. آدم حتی پس از سفر کردن به آرامش بخش ترین ساحل جهان هم دچار خسنگی سفر می گردد. به این مورد حمل بار و بنه را هم اضافه کنید تا دیگر تاب و توانی برایتان نماند. پیش از رسیدن به مقصد بدن شما احتمالا از روزهای قبل از مسافرت در تنش و استرس بوده است چون شما در تکاپوی فراهم آوردن تدارکات سفر بوده اید و مسافتی را هم چند ساعتی یک جا نشسته بودید.

اینا می گوید: محروم شدن از خواب موجب افسردگی سیستم ایمنی بدن می گردد. اغلب افرادی را می بینید که شب های تعطیلات را تا صبح بیدارند. همین عامل هنگامی که از نقطه ای به نقطه دیگری منتقل می گردد تشدید می گردد. برترین کار این است که زمان فعالیت، استراحت و خواب را برنامه ریزی و مدیریت کنید و شب قبل از سفر خوب بخوابید.

تغییرات دما

سفر کردن در بین دو نقطه با آب و هوای متفاوت بدن را دچار آشفتگی و مستعد ابتلای به بیماری می نماید. در این شرایط بیماری زمانی پدید می آید که شما با هواپیما از سردسیر رهسپار گرمسیر شوید.

لوکیاوفسکی معتقد است: مردم عادت دارند تا در فصل سرما به نقاط گرمسیر بروند که این خود اغلب باعث بیماری می گردد. جالب این که خود سرما علت بیماری نیست بلکه واکنش بدن به تغییر آب و هوا که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می نماید عامل بیماری است. همین اختلال فرصتی برای فعال شدن ویروس است که معمولا هم خبر نمی نماید. به نظر می آید راه حلی برای این مورد نتوان سراغ گرفت جز این که از سفر کردن در فصل سرد به مکانی گرم پرهیز کنید.

خودتان را نبازید

قرار نیست که با حرف یکی ـ دو نفر به سرعت خود را ببازید و یادتان باشد که وقتی از سفر برمی شد به خود تلقین نکنید که خستگی سفر بر تنتان مانده و بریده اید. این که مرور کنید چه فاصله هایی را رانندگی و پرواز نموده اید شما را از پا درمی آورد. مهم این است که اکنون احتیاج به استراحت دارید. در عوض، خود را آرام کنید. یوگا کنید. به بدن خود فرصت دهید تا خودش را دوباره پیدا کند. آب فراوان بنوشید و میوه و سبزیجات تازه بخورید.

از نظر روحی هم باید خود را تقویت کنید. پیش خود فکر نکنید در مدتی که نبوده اید از جهان عقب افتاده اید و وقتش شده که با سعی و کوشش دو چندان جبران مافات کنید. به یاد داشته باشید که جهان راه خودش را می رود و کار خودش را می نماید؛ چه شما در حال کار باشید چه در مسافرت.

به این نتیجه می رسیم که ضروری است آرامش خود را حفظ کنید تا سیستم ایمنی بدن شما دوباره بدنتان را بازسازی کند. فرصت برای پیشی گرفتن از مردم همواره هست. عجالتا در فکر تعطیلات دیگر باشید! در مجله گردشگری خبرنگاران می توانید راهکارهای سفر کردن را به خوبی بدانید. پس با ما همراه باشید.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1722

به "چرا همواره پس از تعطیلات بیمار و بی حال هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همواره پس از تعطیلات بیمار و بی حال هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید