بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر بازسازی شد

به گزارش افق بسطام، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر بازسازی شد.

بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر بازسازی شد

مهدی جمالیان اضافه نمود: در این پروژه مرمتی، نسبت به اندود کاهگل قسمتی از بدنه ها، سردر مسجد جامع و ورودی حسینیه مجموعه سلطان بندر آباد اقدام و نیز بخشی از محوطه ورودی این مجموعه آجرفرش شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر ادامه داد: این مجموعه تاریخی و بزرگ متعلق به قرن 9 و 8 ه.ق دارای مسجد ذوقبلتین، حسینیه، خانقاه، آب انبار، حمام، برج های حفاظتی، بقعه و ... بوده و مدفن عده ای از مشایخ سلسله دادایی در این مجموعه واقع شده است.

جمالیان در مورد ویژگی های معماری این اثر تاریخی گفت: ورودی اصلی این بنا در ضلع شمالی واقع شده که بعد از آن به فضای هشتی و سپس به حسینیه می رسیم. در مرکز حسینیه کلکی بنا شده و در ضلع جنوبی آن ایوانی بلند دیده می گردد که فضای گنبد خانه و بقعه در پشت ایوان واقع شده است.

او اضافه نمود: در ضلع غربی مسجد جامع قرار گرفته که دارای دو شبستان زمستانه و تابستانه است. شبستان تابستانه این مسجد همچون مسجد جامع یزد دارای صحن با رواق هایی در اطراف؛ ایوانی بلند و فضای گنبد خانه است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر قدیمی ترین بنای این مجموعه خشتی، خانقاهی است که در ضلع شرقی مجموعه قرار گرفته و در داخل آن مسجدی دو قبله واقع شد. در ضلع شرقی خانقاه نیز ورودی حمامی است که در حال حاضر در زیر ریگ مدفون است. دورتادور این مجموعه با حصار و برج های دیدبانی حفاظت میشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1677

به "بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید