کاوش در دو محوطه تاریخی استان مازندران به منظور مشخص حریم

به گزارش افق بسطام، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کاوش در دو محوطه تاریخی استان مازندران به منظور مشخص حریم صورت می گیرد.

کاوش در دو محوطه تاریخی استان مازندران به منظور مشخص حریم

مهدی عابدینی، معاون میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه اولویت کارهای پژوهشی و باستان شناسی را بر مبنای آنالیز و شناسایی آثار و معین حریم آنها قرار داده ایم، گفت: بودجه ای را که در این حوزه از قبل مصوب شده بود، برای معین حریم در نظر گرفتیم. به هر حال یک محوطه باستانی ممکن است پنج هزار سال قدمت داشته باشد و اگر یکی دو سال دیرتر کاوش گردد مسئله ای بوجود نمی آید، اما معطلی در معین حریم با توجه به ساخت و ساز و ویلاسازی هایی که در مازندران اتفاق می افتد و حریم محوطه باستانی روز به روز مورد تعرض قرار می گیرد، یک روز هم زیاد است.

او اضافه نمود: در حال حاضر مجوز معین حریم تپه سمسکنده آمده و از این هفته کاوش های آن آغاز می گردد. محوطه آفله سی نیز محوطه دیگری است که در حال کاوش برای معین حریم است. بعلاوه پرونده معین حریم تپه کافر کتی در بابلسر و یک تپه تاریخی در بهشهر را از سال گذشته آماده کردیم که جلسه شورای حریم تشکیل نشد و سال جاری منتظر تصویب آنها هستیم.

عابدینی اضافه نمود: در طول سال هم قصد داریم چند محوطه مانند محوطه چشمه های باداب سورت را برای معین حریم کاوش کنیم. برنامه های کاوش باستان شناسی استان مازندران هم شامل آتشکده ارفع ده سوادکوه و محوطه تاریخی ولم در بهشهر است. یک آنالیز باستان شناسی زیر آب در سواحل دریای خزر داریم که یک مرحله آن سال گذشته انجام شد و مرحله بعدی هم سال جاری انجام می گردد. بعلاوه برنامه آنالیز دخمه های کافرکلی جاده هراز را داریم.

معاون میراث فرهنگی مازندران بعلاوه درباره شرایط بازسازی آثار تاریخی این استان گفت: اولویت میراث فرهنگی مازندران در حوزه بازسازی با پروژه های نیمه کاره است. با این حال بودجه ای به ما دادند که کفاف این پروژه های نیمه کاره را هم نمی دهد. بودجه ما در حوزه بازسازی حدود دو میلیارد تومان است، البته شرایط بقیه استان ها هم به همین شکل است و فقط یک استان بیش از نیمی از بودجه بازسازیی کشور را دریافت نموده است.

عابدینی اضافه نمود: قلعه مارکوه، بقعه مشهد سرا در شهرستان بابل، سراوان در ساری، عباس آباد در بهشهر، پل سفید در سوادکوه، غار اسپهبد خورشید و برج رسکت در ساری نمونه هایی از پروژه های بازسازیی ما هستند.

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه هر سال حدود 20 پرونده در حوزه غیرمنقول را به ثبت می رساندیم، اضافه نمود: تا به امروز 90 پرونده را برای ثبت آماده نموده ایم. پنجم و ششم خرداد قرار است که مدیر کل ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اعضای شورای ثبت به استان بیایند تا نزدیک به 90 پرونده ثبتی آنالیز گردد و آنها را به نتیجه برسانیم. بعلاوه، در حال رایزنی هستیم در اواخر شهریور همین پروژه را برای میراث ناملموس داشته باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2059

به "کاوش در دو محوطه تاریخی استان مازندران به منظور مشخص حریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش در دو محوطه تاریخی استان مازندران به منظور مشخص حریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید