بلاتکلیفی شناور های ایرانی در ساحل دوبی

به گزارش افق بسطام، رئیس اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: 150 شناور ها باری که از بنادر ایران از جمله این استان به دوبی امارات سفر کرده اند، به دلیل آنکه اجازه ورود به حوضچه پهلوگیری این بندر به آن ها داده نشده، در آب های ساحلی این کشور بلاتکلیف هستند.

بلاتکلیفی شناور های ایرانی در ساحل دوبی

به گزارش ایرنا، سیدعلی موسوی گمارانی افزود: با وجود اینکه کشور امارات با تعریف پروتکل های جدید اجازه ورود لنج های سفاری به بنادر این کشور را صادر کرده است، اما مجدد با اعمال سخت گیری اجازه به شناور های ایرانی ورود به دوبی داده نشد.

وی اظهارداشت: طبق تماس های گرفته شده با ناخدا و ملوانانی که پشت حوضچه بندر دوبی لنگر انداخته اند ابراز داشتند چندین شناور گلف اماراتی در کنار آنان پهلو گرفته و از شنارو های ایرانی خواسته اند که آب های ساحلی این کشور را ترک کنند که برخی از شنارو ها ناچار به بازگشت شده اند.

وی گفت: هم اینک شمار زیادی از شناور های سفاری ایران که با هزینه های زیاد به دوبی سفر کرده و در پشت خور دوبی لنگر انداخته اند، در بدترین شرایط هستند و به آنان گفته شده منطقه را ترک و درصورت انجام ندادن در لیست سیاه قرار می گیرند.

گمارانی ادامه داد: این شناور ها طبق پروتکل های جدید پیش از خروج از کشور، کننده و وکیلی در امارات به عنوان کارگزار برای هماهنگی و مامور خرید کالا های مورد نیاز خود و تحویل انتخاب و معین کرده اند، اما تماسی که لنجداران با آنان گرفتند بیان کردند دیگر اجازه ورود نمی دهند.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه بیان کرد: شناور های سفاری پس از 15 روز لنگرانداختن پشت خور دوبی هم اینک در بدترین شرایط قرار دارند و آذوقه و مواد مایحتاج ضروری آنان به اتمام رسیده و باید مسئولان کشور برای آنان چاره اندیشی کنند.

وی افزود: مشکل ایجادشده به استانداری بوشهر و فرمانداری گناوه انعکاس یافته است.

براساس گزارش های دریافتی علت برگرداندن شناور های سفاری شرایط قرمز کرونا در امارات و استان بوشهر بوده است.

طبق پروتکل های جدید تعریف شده امارات، لنج های سفاری با معرفی کارگزار می توانند سفر های خود به بنادر امارات را از سر بگیرند.

بر این اساس لنج های سفاری باید پیش از خروج از کشور کننده و وکیلی در امارات انتخاب و مامور خرید کالا های مورد نیاز خود و تحویل آن به بندر را معین کنند.

پس از تهیه کالا از سوی وکیل، لنج ها می توانند از بنادر استان خروج کرده و در بنادر دوبی پهلو بگیرند و همچنین سه روز وقت دارند کالا های خود را بارگیری و اجازه خروج دریافت کنند.

طبق پروتکل های جدید کشور امارات برای جلوگیری از شیوع کرونا ملوانان لنج های ایرانی باید زیر 60 سال سن داشته باشند و اجازه پیاده شدن در بندر و ارتباط با کارکنان بنادر را ندارند.

پس از ورود لنج به بنادر دوبی پزشک اماراتی روی لنج حضور یافته و معاینات لازم را روی ملوانان انجام می دهد و در صورت سلامت ملوانان، لنج ها اجازه پهلوگیری و بارگیری می یابند.

بارگیری نیز توسط کارکنان خود بنادر یا شرکت های کشتیرانی انجام می شود و ملوانان حق تماس با این افراد را ندارند.

هزینه های معمول برای انتخاب وکیل و سفارش کالا و بارگیری معادل حدود 50 میلیون تومان ایران است که لنجداران باید آن را به وکیل خود در کشور امارات بپردازند.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر دارای حدود یک هزار شناور باری است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 927

به "بلاتکلیفی شناور های ایرانی در ساحل دوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی شناور های ایرانی در ساحل دوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید