تجاوز نو آمریکا علیه حشد شعبی، تسریع پروژه احیای داعش در عراق

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا بامداد روز دوشنبه تجاوز نظامی جدیدی را علیه گروه مقاومتی حشد شعبی عراق ترتیب داد. به همین دلیل، جنگنده های آمریکایی مواضع حشد شعبی در منطقه البوکمال واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق را بمباران کردند. منابع عراقی اعلام کردند که در جریان این تجاوز 4 نیروی حشد شعبی به شهادت رسیدند.

تجاوز نو آمریکا علیه حشد شعبی، تسریع پروژه احیای داعش در عراق

مقامات آمریکایی در توجیه این جنایت مدعی شدند که حمله بامدادی به حشد شعبی در واقع دفاع از خود بوده است! این اقدام ایالات متحده آمریکا واکنش های متعددی از سوی عراقی ها در پی داشت. در همین ارتباط، گروه های مقاومت با صدور بیانیه ای مشترک تأکید کردند: ما بارها اعلام نموده ایم که تداوم حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق با قانون اساسی این کشور در تعارض است.

در بیانیه مذکور بعلاوه آمده است: از همین روی، دیگر در برابر اقدامات خصمانه و تجاوزات ایالات متحده آمریکا علیه عراقی ها سکوت نخواهیم کرد. این پیغامی است که آمریکایی ها باید آن را درک نمایند. آمریکایی ها همچنان هم به جنایات خود علیه مقاومت عراق ادامه می دهند. قطعاً انتقام خون شهدای حشد شعبی از آنها گرفته خواهد شد. دشمن آمریکایی طعم تلخ انتقام را خواهد چشید.

در همین حال، احمد عبدالساده تحلیلگر عراقی هم به تجاوز نظامی اخیر ایالات متحده آمریکا به مواضع حشد شعبی در مرزهای مشترک با سوریه واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: ایالات متحده آمریکا با حمله هوایی به مواضع حشد شعبی و گروه های مقاومت در مرز عراق و سوریه، بار دیگر تروریست بودن خود را نشان داد.

این تحلیلگر عراقی اضافه کرد: آمریکا کوشش می نماید با ارتکاب اقدامات تروریستی، از کسانی که پروژه داعش را به شکست کشاندند، انتقام بگیرد. پیش از این هم گروه های مقاومت عراق بیانیه مشترکی را در مورد این حادثه منتشر نموده بودند. از سوی دیگر، احمد الاسدی نماینده مجلس عراق هم اسم کرد: حمله آمریکا به حشد شعبی نشان دهنده یأس آنها از منزوی ساختن این گروه نزد مردم بود.

در این میان، موضعی که بسیار مهم به نظر می رسد از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اتخاذ شد. به همین خاطر، یحیی رسول سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اظهار داشت که حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی در مرزهای مشترک با سوریه محکوم است. وی توضیح داد: اقدام آمریکا در بمباران مواضع حشد شعبی نقض آشکار حاکمیت ملی عراق در مرزها محسوب می گردد.

به هر حال، پُر واضح است که ایالات متحده آمریکا با حمله به مواضع حشد شعبی اهداف متعددی را دنبال نموده است. یکی از مهمترین اهداف آمریکا تضعیف این گروه مقاومتی به ویژه در مرزهای مشترک با سوریه بوده است. آمریکایی ها خود به خوبی می دانند حضور حشد شعبی در مرزهای مشترک با سوریه به افزایش امنیت این مرزها منجر شده است.

از همین روی، جنگنده های ایالات متحده آمریکا مواضع حشد شعبی در منطقه ها مرزی مشترک با سوریه را هدف قرار دادند تا نوعی هرج و مرج را در این مرزها حاکم سازند. بدیهی است که در این شرایط، بقایای عناصر تکفیری به راحتی می توانند در منطقه ها مرزی مشترک سوریه و عراق در رفت و آمد باشند. در واقع، هدف مقامات آمریکایی تسهیل تحرکات بقایای عناصر تکفیری داعش در منطقه ها مرزی بوده و هستند.

نکته دیگر این است که حمله نظامی آمریکا به مواضع حشد شعبی درست به فاصله 2 روز از برگزاری اولین رژه نظامی این گروه مقاومتی در استان دیالی، انجام شد. روز شنبه بود که به مناسبت هفتمین سالگرد تأسیس حشد شعبی، نیروهای این گروه برای اولین بار به برگزاری مراسم رژه نظامی با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، اقدام کردند. برگزاری این مراسم پرشکوه که نمادی از قدرت حشد شعبی بود، مورد توجه بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی نهاده شد.

به نظر می رسد که آمریکایی ها پس از مشاهده نظم و قدرت حشد شعبی در مراسم برگزاری رژه نظامی به فکر ترتیب دادن یک تجاوز نظامی نو علیه این گروه افتادند تا بدین ترتیب، خشم خود را نشان دهند. البته تجاوز نظامی آنها متضمن پیغامی برای نخست وزیر عراق هم بود؛ کسی که در مراسم برگزاری رژه نظامی سخنرانی و از حشد شعبی حمایت کرد. آمریکایی ها این پیغام را به الکاظمی مخابره کردند که حتی در صورت حمایت رسمی و علنی دولت بغداد از حشد شعبی دست از مقابله خود با این گروه نخواهند کشید.

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، به نظر می رسد یکی دیگر از اهداف ایالات متحده آمریکا از تجاوز به مواضع حشد شعبی تسریع پروژه احیای داعش بوده است؛ پروژه ای که همزمان با روی کار آمدن جو بایدن شخصیت دموکرات آمریکایی، کلید خورده بود. مقامات ایالات متحده آمریکا حشد شعبی را بزرگترین مانع در برابر پروژه احیای داعش در عراق تلقی می نمایند. درست به همین علت است که علیرغم اعتراضات گسترده در عراق باز هم حاضر به دست کشیدن از اقدامات خصمانه و تجاوزکارانه علیه این گروه نیستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1546

به "تجاوز نو آمریکا علیه حشد شعبی، تسریع پروژه احیای داعش در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاوز نو آمریکا علیه حشد شعبی، تسریع پروژه احیای داعش در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید