ترفندهای پخت قورمه سبزی مجلسی

به گزارش افق بسطام، قورمه سبزی را می توان بدون شک، یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی به حساب آورد. تا حدی که نمره دست پخت هر آشپز، با عطر و طعم خورشت قرمه سبزی او سنجیده می گردد! راز پختن یک خورشت قورمه سبزی دلچسب و خوش طعم، در ترفندهای ریز و نکاتی خلاصه می گردد، که هر کسی از آن ها آگاه نیست. در این مطلب از مجله خبرنگاران ، دستور پخت متفاوتی از این غذای خوشمزه را مطالعه خواهید کرد! با ما همراه باشید تا با رمز و رازهای دستور پخت قورمه سبزی مجلسی یا رستورانی، بیشتر آشنا شوید.

ترفندهای پخت قورمه سبزی مجلسی

مواد لازم برای پخت قورمه سبزی خوشمزه

  • 1 عدد پیاز بزرگ یا میانه
  • 4 یا 5 عدد لیمو عمانی
  • 200 گرم لوبیا (قرمز یا چیتی)
  • نیم کیلوگرم گوشت خورشتی (گوسفندی و بدون استخوان)
  • 1 کیلوگرم سبزی قورمه سبزی
  • روغن، نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت قرمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی اگرچه فوت و فن های خاص خود را دارد، با این حال، در میان خورشت های ایرانی، دستور پخت قورمه سبزی نسبتاً آسان است. در 4 قدم بعدی با ما همراه باشید تا طرز تهیه این خورشت اصیل ایرانی را باهم یاد بگیریم.

  • مواد لازم برای 4 چهار نفر
  • زمان پخت: حدود 4 ساعت
  • زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه: 1 ساعت

آماده سازی مواد لازم

اولین قدم در طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی، آماده سازی مواد آن است. بهتر است برای از بین بردن نفخ لوبیای خورشت و جذب بیشتر پروتئین آن به وسیله بدن، لوبیا را یک شب در آب خیس کنید و چندبار در طول شب، آب آن را عوض کنید. اما در صورتی که زمان کافی برای این کار را ندارید، می توانید از یک فلاسک آب جوش هم بهره ببرید. دقت کنید که برای این کار، از یک فلاسک بزرگ و اندازه کمی حبوبات بهره ببرید تا فلاسک دچار انفجار نگردد. لوبیاها را ده دقیقه در آب جوشِ داخل فلاسک قرار دهید، پس از آن، لوبیاهای ما آماده استفاده و پخته شدن هستند.

در همین حین، می توانید سبزی خورشت را هم که شامل تره، گیشنیز، جعفری و کمی شنبلیه است، سرخ کنید. اگر از سبزی سرخ شده و فریزشده استفاده می کنید، سبزی را ده دقیقه تا یک ربع بیرون از یخچال قرار دهید تا یخ آن باز گردد اما شل نگردد. البته دقت داشته باشید، سبزی تازه، طعم لذیذتری به غذای شما خواهد داد. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و قابلمه یا تابه مناسبی برای سرخ کردن مواد، کنار بگذارید.

سرخ کردن گوشت

  • برای گوشت قورمه سبزی، بهتر است از گوشت گوسفندی بهره ببرید تا کمی چربی خود گوسفند بر روی گوشت وجود داشته باشد. بعلاوه قسمت بدون استخوان سردست، برترین تکه گوشت برای تهیه خورشت قورمه سبزی است.
  • پیاز و گوشت را با هم در تابه تفت بدهید. مرحله بعدی، اضافه کردن زردچوبه به مواد است. با این حال بهتر است فوراً زردچوبه را اضافه نکنید.
  • یکی از ترفندهای پخت این غذا، تفت دادن جداگانه ادویه، پیش از اضافه کردن آن به باقی مواد غذایی است. این کار باعث می گردد عطر ادویه آزاد شده و طعم غذا لذیذتر گردد.
  • پس از مخلوط کردن زردچوبه، فلفل، گوشت و پیاز، لوبیا را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس یک و نیم لیوان آب جوش را به مواد اضافه می کنیم تا در مرحله بعدی دستور پخت قورمه سبزی، به سراغ سبزی خورشت برویم.

اضافه کردن سبزیجات

  • حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه (بسته به نوع گوشت) اجازه می دهیم تا گوشت خورشت نیم پز گردد. سپس سبزی قورمه را به آن اضافه می کنیم.
  • در این مرحله، نوبت افزودن چاشنی ها است. اصلی ترین طعم دهنده این خورشت، لیمو عمانی است. با این حال، استفاده از لیمو عمانی در خورشت، می تواند برای آشپزها یک شمشیر تیزِ دو لبه باشد!
  • بسیاری از افراد، لیمو عمانی را به علت تلخی آن، از این غذا حذف نموده و ترشی های مختلفی مانند آب لیمو یا آب غوره را جایگزین می نمایند. با این حال، تغییر ترشی خورشت، می تواند مزه قورمه سبزی را از طعم نابی که در فکر همه ایرانیان نقش بسته، بسیار متفاوت کند.

بهتر است به جای حذف لیمو عمانی، از لیمو باکیفیت بهره ببرید تا تلخی لیموهای خراب یا قدیمی، وارد خورشت شما نگردد. یکی دیگر از دلایل تلخی لیمو عمانی، هسته های آن است. ساده ترین راه برای تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جداکردن این هسته ها است. به آرامی و با یک چاقوی تیز، کمی لیموها را باز نموده و دانه های هسته را از آن خارج کنید. بعلاوه استفاده از گرده لیمو هم می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای لیمو عمانی باشد. گرده لیمو هم عطر و طعم سنتی لیمو عمانی را داراست و هم سبب تلخی خورشت نخواهد شد.

جا افتادن خورشت قورمه سبزی

  • هرچه مدت بیشتری به خورشت قرمه سبزی زمان پخت بدهید، خورشت شما جااُفتاده تر و خوش طعم تر خواهد شد. معمولاً تا 3 ساعت پس از مرحله نهایی، زمان کافی برای جااُفتادن خورشت است.
  • اگر پس از گذشت این زمان، خورشت قورمه سبزی شما پخته بود، با این حال همچنان آب زیادی داشت و احساس کردید به اصطلاح، خورشت روغن نینداخته است، می توانید از ترفندی که در ادامه شرح می دهیم بهره ببرید.
  • در چنین شرایطی، کافی است 2 تا 3 قالب کوچک یخ را در خورشت بیندازید. یخ، روغن را به خود جذب می نماید و آن را به سطح خورشت می آورد. به این صورت، خوشمزه تر شدن قرمه سبزی را به خوبی حس خواهید کرد.

خوشمزه تر شدن قورمه سبزی با ترفند خبرنگاران

در این مطلب، طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه را با همدیگر یاد گرفتیم. برای جااُفتادن بیشتر خورشت قورمه سبزی، پس از سرانجام پخت، آن را برای دقایقی بر روی حرارت بگذرارید تا آب اضافی تبخیر شده تا به اصطلاح، آب و دان آن جدا نباشد! این غذای خوشمزه و اصیل را در ظرف های زیبا بکشید و برای اعضای خانواده سرو کنید. در ضمنً از قلم نیاندازید که مهم ترین ترفند برای تهیه یک غذای لذیذ، استفاده از چاشنی عشق در پخت و پز است!

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1885

به "ترفندهای پخت قورمه سبزی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای پخت قورمه سبزی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید