تونس ؛ اسرارآمیزترین کشور آفریقا

به گزارش افق بسطام، کشور تونس با هزاران کیلومتر ساحل ماسه ای همواره آفتابی در حاشیه دریای مدیترانه، خلیج های زیبا و چشم نواز و اقامتگاه های ساحلی مناسب، مقصد بسیار خوبی برای سفر تفریحی خانوادگی است. این کشور با داشتن تاریخی پرفرازونشیب و ارائه چهره ای متفاوت از آفریقا، از گذشته دور جاذبه زیادی برای گردشگران سراسر جهان دارد و هنوز هم یکی از بهترین نقاط برای لذت بردن از جادوی مدیترانه و استراحت است. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری تونس با خبرنگاران همراه باشید.

تونس ؛ اسرارآمیزترین کشور آفریقا

کشور تونس از دیرباز محل برخورد تمدن های مختلف بوده و هنوز هم در گوشه و کنار آن آثار متعددی از این تمدن ها و یا ترکیبی از آن ها به چشم می خورد. در کنار این جذابیت های تاریخی، طبیعت زیبا و خاص این کشور نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. برخی از پر بازدیدترین مناطق تونس و پرطرفدارترین فعالیت ها در این کشور به توضیح زیر هستند:

شهر تونس

پایتخت کشور تونس ترکیبی دیدنی از بازارهای رنگارنگ و پرهیاهوی شرقی، محله های قدیمی با حال و هوای قرون وسطا و محله های مدرن است. بخش مرکزی شهر که مدینه نام دارد، حدود 1500 سال پیش ساخته شده و بارزترین قسمت آن مسجد زیتونه است. سایر آثار باستانی مشهور شهر تونس عبارت اند از: آرامگاه Hasanidov، قصرهای دارالبیت و دار بن عبدالله با 500 سال قدمت و نمای داخلی مزین به سنگ های مرمر رنگارنگ و نقاشی های دیواری دیدنی. بازارهای شهر تونس با حال و هوای باستانی و کالاهای متنوعی از جمله انواع صنایع دستی سنتی مثل پارچه، زیورآلات، محصولات پشمی و عطر، محل های مناسبی برای آشنا شدن با فرهنگ این کشور هستند. از دیگر محل های دیدنی این شهر می توان به موزه هنرهای اسلامی در قصر دار حسین و موزه باردو تونس با مجموعه ای بی نظیر از کاشی های رومی با شهرت جهانی اشاره نمود.

ویرانه های کارتاژ

با وجود اینکه این شهر باستانی چندین قرن پیش ویران شده ولی به دلیل نقش مهم آن در تاریخ و همین طور معماری منحصربه فرد، هنوز موردتوجه خاص گردشگران سراسر جهان واقع شده است.

دهکده سیدی بو سعید

این دهکده کوچک با خانه های آبی و سفید و خیابان هایی آرام مملو از درختان مرکبات، در نزدیکی تونس واقع شده است و مقصد مناسبی برای بعد از بازدید کارتاژ است. دهکده سیدی بو سعید دارای تعداد زیادی فروشگاه عرضه کننده سوغات و رستوران کوچک است که یکی از این رستوران های بر بالای تپه ای زیبا قرار گرفته و چشم اندازی تماشایی به خلیج و لنگرگاه قایق های تفریحی سفیدرنگ دارد.

شهر زغوان

این شهر که در 40 کیلومتری پایتخت واقع شده است، نام خود را از یک کوه سرسبز 1295 متری گرفته که یک قلعه باستانی حیرت انگیز با شهرتی جهانی بر روی آن واقع شده است. از بالای کوه زغوان به راحتی می توان خلیج های تونس و الحمامات و شبه جزیره رأس الطیب را مشاهده کرد. آب ذخیره شده در مخازن قلعه کوه زغوان، به یاری آبراهه های سنگی باستانی به طول 70 کیلومتر، به ویرانه های کارتاژ منتقل می گردد. به دلیل شرایط آب و هوایی تونس، ساخت این آبراهه های سنگی تنها راه تأمین آب شرب مناطق مختلف کشور بوده و هنوز هم در شهرهای زغوان و تونس می توان بقایای آن ها را مشاهده کرد. در گذشته قلعه زغوان که با نام قلعه آب شناخته می گردد، دارای تزیینات جالبی شامل 12 مجسمه زیبا (هر کدام نماد یکی از ماه های سال) بود ولی در حال حاضر همه این مجسمه ها کاملا تخریب شده اند. قلعه و آبراهه ها، از آثار باستانی باقیمانده از دوران سلطنت هادریانوس آگوستوس (امپراتور رومی) هستند.

دریادرمانی

باوجوداینکه تالاسو تراپی یا دریا درمانی به صورت اثبات شده و رسمی سابقه چندانی ندارد ولی در دوران امپراتوری های روم و کارتاژ، خواص درمانی آب دریا کاملا شناخته شده بود و به همین دلیل ساخت گرمابه های عمومی در سواحل جنوبی دریای مدیترانه امری مرسوم و رایج به شمار می آمد. در حال حاضر دریا درمانی در سواحل تونس علاقه مندان بی شماری دارد و خواص شفابخش آن را نمی توان با داروهای جدید یا دوره های درمانی لوکس در هتل های گران قیمت جایگزین کرد. تالاسو (TALASSO) یک واژه یونانی به معنای درمان با دریا است و تالاسو تراپی مدرن و علمی، بر پایه استفاده از گل ولای و جلبک های دریایی و همین طور ماساژ با آب دریا برای درمان بیماری ها و جوان سازی بنا شده است. در مراکز تالاسو تراپی تونس، آب دریا به استخرهایی به عمق حداکثر 6 متر در فاصله 450 متری ساحل منتقل می گردد. آب این استخرها سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب است و تشابه زیادی به ترکیبات پلاسمای خون دارد. استحمام در این استخرها به خصوص برای تسکین دردهای مفاصل، روماتیسم و آرتروز بسیار مفید است.

طبیعت گردی با دوچرخه

در بین کشورهای آفریقایی، تونس بهترین انتخاب برای دوچرخه سوارهای غیرحرفه ای است. دشت های چشم نواز و هموار این کشور، محل هایی مناسب و امن برای دوستداران طبیعت گردی با دوچرخه هستند. در برخی از مناطق جنوب تونس، نظارت رسمی زیادی برای حفظ امنیت دوچرخه سوار در جاده های بین شهری وجود دارد و رعایت نکردن مسائل ایمنی دوچرخه سواری و یا عدم ارائه مدرکی برای وجود یک شرکت تونسی به عنوان پشتیبان سفر، می تواند باعث توقف سفر گردد. اگر تمایلی برای طی کردن مسیرهای طولانی به یاری دوچرخه ندارید، به راحتی می توانید با پرداخت کرایه بیشتر به همراه دوچرخه و همه لوازم همراه خود، از قطار بهره ببرید. البته به جز در مناطق ساحلی، پیدا کردن محل مناسب برای چادر زدن کمی با مشکل همراه است و در برخی از مواقع مجبور می شوید که در هتل اقامت کنید. ولی به این ترتیب در حین مسافرت ماجراجویانه، می توان استراحتی کوتاه مدت داشته باشید.

نکات مهم در سفر به تونس

· برخورد گرم و خوش آمد گویی محبت آمیز در هتل ها و فروشگاه های تونس مسئله ای رایج و معمولی است. در فروشگاه ها همه اجناس برچسب قیمت دارند و چانه زنی و تقاضای تخفیف چندان خوشایند تلقی نمی گردد. در محل های شلوغ مواظب کیف پول و وسایل همراه خود باشید زیرا جیب بری و کیف قاپی در تونس اصلا دور از انتظار نیست. · در تونس عکس برداری از ساختمان های دولتی مجاز نیست و دریافت عکس یا فیلم از کاخ ریاست جمهوری اکیدا ممنوع است. پلیس ها در صورت مشاهده عکس برداری توسط گردشگرها، به سرعت دوربین را از آن ها گرفته و عکس ها را از بین می برند. به طورکلی بهتر است قبل از عکس دریافت از اهالی تونس، از آن ها اجازه بگیرید. منبع : TravelViViمنبع: کجارو
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 647

به "تونس ؛ اسرارآمیزترین کشور آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونس ؛ اسرارآمیزترین کشور آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید