جزئیات سند راهکار فراگیر برای توقف جنگ در یمن

به گزارش افق بسطام، گروه انصارالله یمن بندهای دیدگاه ملی با هدف آتش بس فراگیر در خاک یمن را که به سازمان ملل ارائه کرده، منتشر کرد.

جزئیات سند راهکار فراگیر برای توقف جنگ در یمن

سایت العهد در این باره گزارش داد: بعد از گذشت پنج سال از جنگ تحمیل شده به یمن و ثابت شدن بی فایده بودن راه حل نظامی و اعتقاد تمام طرف ها به لزوم خاتمه جنگ و توجه صادقانه به صلح و خاتمه دادن به بحران انسانی و تمایل جدی برای تمرکز تمام تلاش ها و امکانات برای مهار پاندمی کووید - 19 دو طرف (فرماندهی ائتلاف عربی و رهبری جمهوری یمن در صنعا و منتسبان دو طرف بر این احکام و بندها توافق کردند.

اولا: خاتمه جنگ و آتش بس:

1- اعلام توقف فراگیر، کامل و نهایی جنگ و توقف تمامی اقدامات نظامی زمینی، دریایی و هوایی.

2- اجرایی شدن آتش بس در تمامی محورهای درگیری و سراسر خاک یمن به خصوص در مرزهای مشترک به محض امضای این سند.

(أ) توقف استقرار مجدد نیروهای نظامی و تجهیزات سنگین و متوسط و ذخایر تسلیحاتی.

(ب). توقف تمامی عملیات علیه خاک جمهوری یمن، آب ها و کشتی هاو یگان های دریایی چه با استفاده از جنگنده ها، پهپادها یا استفاده از ناوچه ها یا قایق های نظامی و موشک های هدایت شونده یا دیگر تجهیزات.

(ج). توقف تمامی عملیات علیه عربستان، آب ها، فرودگاه ها، کشتی ها و واحدهای دریایی چه با استفاده از پهپادها یا کشتی ها و دیگر تجهیزات.

(د). متوقف کردن ایراد اظهارات منفی در قالب بیانیه های سراسری و رسانه ها علیه طرف مقابل و توقف اهانت به ویژگی های فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی هر دو طرف.

(ه). توقف تمام استراتژی های خصمانه و تمام شیوه های هدف گیری مادی و معنوی.

(و). توقف تمام فعالیت های دیگری که احتمالا منجر به نابودی این سند شود.

3- تلاش برای محدود کردن هر گونه مساله و مشکل دیگر در نزد طرفین این سند و مد نظر قرار دادن برنامه ها و فرایندهای تلاش مطلوب از جمله تضمین ازسرگیری روابط برادرانه قوی و محکم و مبتنی بر اصول حسن هم جواری و عدم مدخله و احترام متقابل و همکاری مشترک و اولویت منافع مشترک بین دو طرف به خصوص عدم مداخله هر طرفی در هرگونه صف بندی نظامی و امنیتی علیه طرف دیگر.

4- شورای امنیت قطعنامه ای را از بابت این سند در پی امضای آن زیر نظر سازمان ملل صادر کند و سازمان ملل با هماهنگی کنندگان دو طرف سازوکار اجرایی را تدوین کرده و گام ها و تدابیر عملی را با به رسمیت شناختن این اصول و خارج کردن یمن از بند هفت منشور سازمان ملل مشخص کند و این کار را براساس تعهد و به صورت همزمان با اجرای سند انجام دهد.

5- توقف تمامی تحرکات و عملیات های گروه ها در مواضعشان.

6- دو طرف به موارد زیر پایبند باشند:

(أ) انتشار مستقیم و فوری احکام توافقنامه آتش بس و بندهای آن و عمومیت دادن آن بین تمامی نیروهای دو طرف و اینکه نیروهای منتسب به هر دو طرف به طور کامل 72 ساعت بعد از امضای سند از احکام آن مطلع شوند.

(ب) تامین امنیت راستا حرکت محموله های بین المللی و منطقه ای طبق قانون سلامت ناوگان دریایی بین المللی.

(ج) تقویت تلاش ها با هدف اجرای کامل توافقنامه استکهلم و به انضمام توافقنامه الحدیده و از طریق حمایت هیئت سازمان ملل برای اجرای بندهای توافقنامه الحدیده.

(د) بررسی تدابیر لازم بیشتر و تصویب آن برای تقویت احترام به آتش بس و اجرای کامل اهداف مطرح شده در سند.

(ه) همکاری با سازمان ملل در اجرای این سند.

7- خاتمه حضور نیروهای خارجی در سراسر نقاط یمن، جزایر، بنادر و حریم هوایی آن و نیز خاتمه هرگونه حضور نظامی یمن در خاک عربستان.

8- دو طرف ظرف یک هفته از امضای این سند درباره یک راه حل مشترک برای نظارت بر اجرای توافق آتش بس به توافق برسند و این راه حل باید شامل نکات اصلی زیر باشد:

(أ) کمیته هماهنگی نظامی از دو کننده نظامی بلند پایه از هر طرف و به ریاست سازمان ملل تشکیل شود.

(ب) مرکز عملیات مشترک از افسران رابط عالی رتبه از هر طرف و نیز دو کننده از سازمان ملل تشکیل شود و مرکز عملیات مشترک مدیریت انتشار اطلاعات را در دست داشته باشد.

(ج) خط ارتباطی داغ با دو کارمند از دو طرف که به صورت 24 ساعته و هر روزه فعال است و گزارش حوادث روزانه را تهیه کرده و برای سازمان ملل ارسال می کند.

(د) کمیته های آتش بس برای ارائه گزارش هایی از اجرای آتش بس در تمامی استان ها به مرکز عملیات مشترک در تمامی محورهای جنگی حضور دارند.

9- سازمان ملل به حمایت از آتش بس و اعلام آن پایبند بوده و طرفی که آن را نقض کند، محکوم می کند.

10- گهگاه سازمان ملل پیشنهادهایی به دو طرف برای تسهیل دستیابی به هدف های موردن ظر از این توافقنامه از جمله مواردی که با نظارت و دیگر راه حلهای تقویت اجرای آتش بس تناسب دارند، ارائه می کند و این پیشنهادها با قوانین داخلی و بین المللی منافات ندارند.

دوم: خاتمه محاصره و تدابیر و راه حل های اقتصادی و انسانی:

با توجه به شیوه ویروس کرونا نیاز به اجرای اقدامات انسانی و اقتصادی و دیگر تدابیر لازم برای برچیدن مسائل مردم یمن و نیز تضمین آزادی عبور و مرور مردم و جابه جایی کالاهای انسانی و تجاری به سراسر یمن بیشتر شده است، بر همین اساس دو طرف درباره موارد زیر با یکدیگر به توافق رسیدند:

1- خاتمه ممنوعیت هوایی:

(أ) بازگشایی تمامی فرودگاه های یمن از جمله فرودگاه بین المللی صنعا برای تمامی پروازهای بین المللی مستقیم و ازسرگیری فعالیت فرودگاه های یمن همانند پیش از سال 2015.

(ب) مسؤولان مربوطه یمنی به اقدامات بهداشتی و امنیتی بین المللی و استانداردهای آن مطابق با توافقنامه هوایی شیکاگو و توافقنامه های مربوطه که همسو با قوانین یمن است، پایبند هستند.

(ج) مسؤولان مربوطه در گذرگاه های هوایی به اجرای اقدامات پیشگیرانه لازم برای حفظ سلامت در برابر ویروس کرونا پایبند هستند.

2- لغو محاصره زمینی:

(أ) بازگشایی تمامی گذرگاه های زمینی یمن به روی تمامی شهفرایندان و فعالیت های تجاری و تضمین حذف عنوان نظامی از آنها.

(ب) افتتاح فوری راستاهای اصلی داخلی از جمله راستاهای اصلی:

1- صنعاء و مأرب-حضر موت-المهره

2- تعز و الراهده-عدن

3- اتوبان تعز-اب-صنعا از اتوبان الحوبان

4- الحدیده و الدریهمی

5- التحتیا- حیس و عدن

6- حدیده-صنعاء

7-الحدیده-حجه-حرض الملاحیط

(ج) تشکیل یک کمیته مشترک برای اجرای این کار و تلاش برای بازگشایی دیگر راه های ارتباطی.

(د) تضمین حذف تابلوها یا عبارات نظامی از راستاها و تضمین سلامت عبور و مرور برای تمامی شهفرایندان و فعالیت های تجاری. تضمین های دو طرف شامل عدم اجرای حملات هوایی، عدم جمع آوری سلاح های استراتژیک، نیروهای نظامی و یا تجهیزات نظامی، عدم تیراندازی و برچیدن تمامی بمب ها و مین های موجود در طول راستاهای مشخص شده هستند.

(ه) سازمان ملل از اجرای این اقدامات حمایت کند.

3- لغو محاصره دریایی:

(أ) خاتمه محاصره دریایی و لغو محدودیت ها از تمامی بنادر یمن از جمله (الحدیده، الصلیف و رأس عیسی) و تمامی بنادر دریای سرخ از جمله تضمین راه اندازی دوباره آنها با ظرفیت قبل از سال 2015.

(ب) عدم ممانعت یا توقیف کشتی های زیر از ورود به بندر الحدیده:

-کشتی های بارهای تجاری

-کشتی های حامل مواد غذایی

-کشتی های سوخت و گاز و نفت و فرآورده های آن

-کشتی های حامل دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی

-کشتی های وسایل نقلیه، قطعات یدکی و تجهیزات سنگین و دیگر موارد

-دیگر کشتی هایی که حامل کالاهای اساسی هستند.

(ج) عدم ممانعت از ورود جرثقیل ها با تجهیزات لازم برای بازسازی بنادر جهت بازگشت آنها به ظرفیت های قبل.

(د) خاتمه حضور نیروهای خارجی در تمامی جزایر و بنادر یمن.

(ه) تقویت فوری راه حل تحقیقاتی سازمان ملل و اجرای آن با تقویت حضور ناظران در بندر الحدیده و تجهیز آن تا کار در آنجا ظرف شش ماه خاتمه یابد.

4- تضمین امنیت نفتکش صافر:

(أ) استقرار یک هیئت فنی به رهبری سازمان ملل در این نفتکش جهت ارزیابی شرایط آن و انجام اصلاحات اولیه و نیز ارائه توصیه های فنی لازم و اجرای اصلاحات و اقدامات حفاظتی.

(ب) توافق درباره توصیه های تیم فنی در مورد طرح استخراج ایمن نفت از این نفتکش به شکلی که پمپاژ نفت به نفتکش از طریق خطوط لوله صافر-رأس عیسی ازسرگرفته شود.

5- پرداخت حقوق ها:

(أ) پرداخت حقوق تمامی کارمندان بخش های دولتی یمن براساس لیست حقوقی سال 2014 دو طرف.

(ب) تحویل تمامی حقوق های به تعویق افتاده تمامی کارمندان بخش های دولتی در شمال و جنوب و تمامی استان های یمنی از جمله حقوق بازنشستگان.

(ج) تحویل تمامی مزایای به تعویق افتاده بیمه های اجتماعی برای تمامی مشمولان در یمن.

(د) رهبران کشورهای عضو ائتلاف حساب بانکی ویژه ای را برای پرداخت حقوق طی 10 سال آینده تا زمانی که اقتصاد یمن بهبود یابد، افتتاح کنند.

(ه) توزیع درآمدهای نفتی و گازی میان تمامی خانواده های یمنی که اطلاعات آنها در ثبت احوال های یمن به ثبت رسیده تا آنها نیازهای غذایی و دارویی خود را رفع کنند.

6- در پیش دریافت تدابیر لازم برای تقویت هماهنگی سیاست های پولی در سطح ملی، حذف ارزهای توافق نشده، عدم چاپ هرگونه ارزی مگر بر اساس سیاست های پولی کمیته مشترک.

7- سازمان ملل از تمامی کشورهایی که از یمن طلبکار هستند بخواهد تمامی طلب های خود و دیرکردهای آنها را صفر کنند.

8- بازسازی و جبران خسارت ها:

(أ) کشورهای ائتلاف به بازسازی و جبران خسارت های جنگ زده ها پایبند باشند.

(ب) کشورهای ائتلاف به رسیدگی به پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم این جنگ بر یمنی ها و جبران خسارت ها، حمایت از اقتصاد، رسیدگی به زخمی ها، معلولان، بیماران، خانواده های شهدای این جنگ و افراد دارای معلولیت و جبران خسارت های آنها و نیز تجهیز مراکز درمانی و توانبخشی روانی پایبند باشند.

(ج) بازسازی و جبران خسارت تمامی خانه هایی که توسط کشورهای ائتلاف و یا نیروهای وابسته به آنها هدف قرار دریافتد.

(د) بازسازی و جبران خسارت های صاحبان و کارگران کارخانه ها، شرکت ها، هیئت ها، موسسه ها، بازارها، رستوران ها و دیگر موارد.

(ه) تشکیل یک کمیته عالی مشترک با نظارت سازمان ملل برای انجام بازسازی ها و جبران خسارت جنگ زده ها همانند اقدامی که کویت انجام داد و شورای امنیت در سال 1991 آن را تصویب کرد.

9- آزادسازی تمامی بازداشت شدگان و اسرا، جستجوی گمشدگان و تبادل اجساد بر اساس توافقنامه های امضا شده میان دو طرف.

10- وصل برق تمامی استان هایی که پیش از آغاز جنگ برق داشته اند از نیروگاه مأرب.

11- آغاز اقدامات مشترک برای مقابله با ویروس کرونا:

(أ) راه اندازی اتاق عملیات مشترک طرف های مربوطه در یمن برای مقابله با ویروس کرونا جهت اجرای این تدابیر در سطح ملی و نظارت بر آنها.

(ب) پایبندی سازمان ملل و کشورهای عضو ائتلاف به رفع تمامی نیازها از جمله دستگاه های پزشکی، داروها، واکسن ها، محلول هاو استریل ها و نیز نیازهای مراکز قرنطینه پزشکی در یمن.

سوم: فرایند سیاسی یمن:

(أ) آغاز فرایند سیاسی یمنی-یمنی برای ایجاد مرحله انتقالی جدید پس از اجرای بندهای این سند و براساس اصول زیر:

-تضمین وحدت، استقلال و تمامیت ارضی یمن

-قانون اساسی یمن و قوانین این کشور

-نتایج گفت وگوی ملی

-رعایت حاکمیت یمن در تمامی مناطق و حریم های هوایی و آبی آن مطابق با قوانین، توافق نامه ها و عرف جهانی.

(ب) هر یکی از طرف ها پیشنهادها و رویکرد خود دربار فرایند سیاسی در یمن را به فرستاده دبیرکل سازمان ملل در این کشور ارائه کرده سپس سازمان ملل با مشخص زمان و مکان طرف های مشخص شده را به نشستی برای بررسی این پیشنهادها دعوت کند.

(ج) پایبندی شورای امنیت و سازمان ملل به انجام گفت وگو در فضایی آزاد و مستقل و بدون دخالت هیچ کشوری در آن و یا نفوذ بر طرف های مذاکره کننده و یا مخالفت با مصوبات این نشست.

(د) مطابق قانون اساسی یمن درباره نتایج فرایند سیاسی همه پرسی برگزار شود.

در این راستا محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله اعلام کرد، انصارالله دیدگاه کامل خود برای خاتمه جنگ و محاصره تحمیلی به یمن را در اختیار سازمان ملل قرار داده است.

عبدالسلام گفت: پیشنهاد گروه اصول ویژه ای برای انجام مذاکره سیاسی و مرحله انتقالی مشخص خواهد کرد.

محمد الحوثی، رئیس شورای عالی سیاسی گروه انصارالله نیز توییت کرد: ارائه دیدگاه ملی ما برای راه حل فراگیر جهت خاتمه جنگ و حل و فصل پیامدهای آن از تاکید ما بر موفقیت تلاش های صلح در یمن و منطقه و از رویکرد صادقانه ما برای جبران دلایل شکست مذاکرات قبلی نشات می گیرد.

الحوثی اشاره کرد: این گام در راستای پاسخگویی به درخواست های صلح و جانبداری از عدل و انصاف است و ملت ما درک خواهند کرد که ما کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 772

به "جزئیات سند راهکار فراگیر برای توقف جنگ در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات سند راهکار فراگیر برای توقف جنگ در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید