جنتلمن ایرانی که تاریخ را مبهوت کرد

به گزارش افق بسطام، دیروز 24 شهریورماه روزی بود که ورزش پارالمپیک ایران تاریخی شد؛ روزی که سیامند رحمان فقید توانست در پارالمپیک 2016 ریو با مهار وزنه 310 کیلوگرمی چشم دنیا را خیره کند. اگر هرکول خوش خنده ورزش ایران اینقدر ناگهانی از دنیا نمی رفت و کرونا هم اجازه می داد که المپیک و پارالمپیک در موعد مقرر برگزار شوند، در چنین روز هایی باز هم احتمالا شاهد ثبت یک رکورد فوق العاده از سیامند رحمان روی تخته وزنه برداری توکیو بودیم.

جنتلمن ایرانی که تاریخ را مبهوت کرد

4 سال پیش و در چنین روزی قهرمان ارزنده ایران و دنیا در جریان رقابت های وزنه برداری پارالمپیک ریو 2016 پیروز به ثبت رکوردی شد که به گواه همگان جابه جا کردن این رکورد تا سالیانی دور بسیار سخت خواهد بود. سیامند رحمان که یک بار و در جریان اولین حضور خود در بازی های پارالمپیک که به سال 2012 برمی شود، برای شکستن این رکورد تلاش کرده بود، این بار و در بازی های پارالمپیک ریو پیروز شد ضمن تکرار مدال طلای لندن 2012، این رکورد تاریخی را نیز به نام خود ثبت کند. او که نماینده ایران در رقابت های دسته فوق سنگین 107+کیلوگرم بود، در اولین حرکت خود وزنه 270کیلوگرمی را با پیروزیت بالای سر برد و در حرکت دوم با مهار وزنه 300کیلوگرمی ضمن شکستن رکورد دنیا مدال طلای خود را قطعی کرد و در حرکت سوم هم وزنه 305کیلوگرمی را با پیروزیت بالای سر برد.

سیامند، اما به همین رکورد بسنده نکرد و در حرکت چهارم وزنه 310کیلوگرمی را انتخاب کرد و با مهار آن رکوردی بی نظیر و دست نیافتنی را در کتاب گینس به ثبت رساند. قوی ترین مرد دارای معلولیت دنیا با ثبت این رکورد، عنوان اولین ورزشکار دنیا که پیروز به مهار وزنه ای بیش از 300کیلوگرم شده را نیز به خود اختصاص داد و نام خود را برای همیشه در تاریخ ورزش دنیا جاودانه کرد. با این حال، اما رکورد 310 کیلوگرم هم برای سیامند کافی نبود. او سودای ثبت یک رکورد بی تکرار را در دنیای پاراوزنه برداری در سر می پروراند؛ رکوردی که قول داده بود در پارالمپیک 2020 توکیو از آن رونمایی کند و اگر چنین اتفاقی می افتاد معلوم نبود واکنش دنیا به خلق چنین شگفتی بزرگی چه خواهد بود.

اما سرنوشت از همان ابتدا خاتمه زودهنگامی برای سیامند رقم زده بود؛ خاتمهی که بیشتر از 11 اسفندماه 98 نبود تا پیمانه زندگی سیامند در 31 سالگی و در اوج جوانی و شهرت پر شود تا ورزش ایران خیلی زود از الماس درخشانی از اخلاقیت و استعداد را از دست بدهد.

دیروز در حالی تاریخ رکوردشکنی ماندگار سیامند تکرار شد که خودش دیگر در جمع ما نیست و به همین منظور فدراسیون جانبازان و معلولین تصمیم گرفت برای گرامیداشت یاد و خاطره پهلوان فقید، اسطوره بی بدیل پاراوزنه برداری ایران و قوی ترین ورزشکار دارای معلولیت دنیا، همزمان با سالروز ثبت بهترین رکورد وزنه برداری معلولین توسط آن مرحوم در مسابقات پارالمپیک ریو 2016 طی مراسمی اقدام به نامگذاری سالن وزنه برداری کمپ تیم های ملی جانبازان و معلولین به نام پهلوان سیامند رحمان کند. این مراسم امروز برگزار خواهد شد.

منبع: خراسان

منبع: فرارو
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1035

به "جنتلمن ایرانی که تاریخ را مبهوت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنتلمن ایرانی که تاریخ را مبهوت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید