جیمز وب یک سیارک حدودا 200 متری شکار کرد!

به گزارش افق بسطام، این جرم احتمالا کوچکترین جرمی است که تا به امروز به وسیله وب مشاهده شده است و ممکن است نمونه ای از جرمی به طول کمتر از یک کیلومتر در کمربند اصلی سیارک ها که بین مریخ و مشتری قرار گرفته است، باشد. مشاهدات بیشتری برای توصیف بهتر ماهیت و ویژگی های این جرم آسمانی مورد احتیاج است.

جیمز وب یک سیارک حدودا 200 متری شکار کرد!

تلسکوپ فضایی جیمزوب وب یک سیارک 100 تا 200 متری ناشناخته را شناسایی نموده است. به گزارش تی ای، یک سیارک 100 تا 200 متری که قبلا ناشناخته بود، به وسیله یک تیم بین المللی از ستاره شناسان اروپایی با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب شناسایی شده است. آن ها در این مطالعه از داده های کالیبراسیون ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) استفاده کردند و به طور ناگهانی یک سیارک پیچیده را شناسایی کردند.

این جرم احتمالا کوچکترین جرمی است که تا به امروز به وسیله وب مشاهده شده است و ممکن است نمونه ای از جرمی به طول کمتر از یک کیلومتر در کمربند اصلی سیارک ها که بین مریخ و مشتری قرار گرفته است، باشد. مشاهدات بیشتری برای توصیف بهتر ماهیت و ویژگی های این جرم آسمانی مورد احتیاج است.

منظومه شمسی مملو از سیارک ها و اجرام سنگی کوچک است. ستاره شناسان در حال حاضر بیش از 1.1 میلیون مورد از این بقایای سنگی که در روز های اولیه منظومه شمسی تشکیل شده اند را شناسایی نموده اند. انتظار می رود توانایی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اکتشاف این اجرام در طول موج های فروسرخ به پیشرفت های مهمی در علم منجر گردد. گروهی از دانشمندان نشان داده اند که وب همچنان استعداد پیش بینی ناپذیری برای تشخیص ناگهانی اجرام کوچک و ناشناخته دارد.

توماس مولر (Thomas Müller) ستاره شناس موسسه ماکس پلانک در حوزه فیزیک فرازمینی در آلمان گفت: ما کاملا غیرمنتظره یک سیارک کوچک را در مشاهدات کالیبراسیون ابزار مادون قرمز میانی شناسایی کردیم. این میزان گیری های مورد آنالیز قرار گرفته بعضی از اولین میزان گیری های ابزار مادون قرمز میانی هستند که صفحه دایره البروج را هدف قرار می دهند و مطالعه ما نشان می دهد که بسیاری از اجرام تازه با این ابزار شناسایی خواهند شد.

مشاهدات وب که نشان داد این سیارک کوچک در اصل برای شکار سیارک های تازه طراحی نشده در واقع شامل تصاویر کالیبراسیون سیارک کمربند اصلی (10920) 1998 BC 1 که ستاره شناسان در سال 1998 آن را کشف کردند نیز بود. اما آن تصاویر به دلایل فنی به علت روشنایی جرم مورد هدف و موقعیت تلسکوپ خوب ثبت نشده بودند. با این وجود، داده های سیارک 10920 به وسیله این گروه تازه از محققان برای آزمایش تکنیک تازهی برای محدود کردن مدار یک جرم و تخمین میزان آن استفاده شد. اعتبار این روش پیشتر برای سیارک 10920 با استفاده از مشاهدات ابزار مادون قرمز میانی همراه با داده های تلسکوپ های زمینی و ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا نشان داده شده بود.

در جریان تجزیه و تحلیل داده های ابزار مادون قرمز میانی، محققان این سیارک کوچک تر و ناشناخته تر را در همان میدان دید پیدا کردند. نتایج این تیم حاکی از آن است که میزان این جرم 100 تا 200 متر است، انحراف مداری بسیار کمی دارد و در زمان مشاهدات وب در ناحیه داخلی کمربند اصلی قرار داشته است.

مولر شرح داد: نتایج ما نشان می دهد که حتی مشاهدات شکست خورده وب نیز می تواند از نظر علمی مفید باشد، اگر ذهنیت درست و کمی شانس داشته باشید. جرم ردیابی شده ما در کمربند اصلی سیارک ها قرار گرفته است، اما حساسیت باورنکردنی وب امکان تماشا این جرم تقریباً 100 متری را از فاصله بیش از 100 میلیون کیلومتری فراهم کرد.

کشف این سیارک (که تیم گمان می نماید کوچک ترین سیارکی است که تا به امروز به وسیله وب و یکی از کوچک ترین اجرام کشف شده در کمربند اصلی است) اگر به عنوان یک کشف تازه سیارکی تأیید گردد، پیامد های مهمی برای درک ما از شکل گیری و تکامل منظومه شمسی خواهد داشت. مشاهدات اختصاصی وب در آینده به اخترشناسان اجازه خواهد داد تا سیارک هایی با میزان کوچک تر از یک کیلومتر را مطالعه نمایند. علاوه بر این، این نتیجه نشان می دهد که وب بعلاوه می تواند به طور جدی در کشف سیارک های تازه یاری کند. به منظور تأیید اینکه جرم کشف شده یک سیارک تازه کشف شده است، داده های بیشتری مورد احتیاج است.

منبع: فرادید
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2028

به "جیمز وب یک سیارک حدودا 200 متری شکار کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز وب یک سیارک حدودا 200 متری شکار کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید