حرکت معکوس قیمت نفت در ایران، قیمت نفت جهانی افزایش یافت

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران، قیمت نفت پس کمی افت امروز دوباره افزایشی شد و به 86 دلار رسید. پس از یک دوره افت شدید در دو هفته پیش رکورد زد و به 88 دلار و 55 سنت هم رسیده بود. قیمت نفت تا آذر همین سال جاری افت زیادی تجربه کرد و به 74 دلار هم رسید اما به یک باره رکوردی 40 ساله زد و بیش از 86 دلار شد.

حرکت معکوس قیمت نفت در ایران، قیمت نفت جهانی افزایش یافت

قیمت نفت در این دو هفته نوسانات زیادی را از سر گذراند. کارشناسان و تحلیل گران، علت افزایش بی سابقه قیمت نفت را جو روانی حاکم بر بازار می دانستند. آن ها توجیه می کردند قیمت نفت، به علت افزایش تقاضا و عدم سرمایه گذاری دنیا در صنعت نفت بالا رفته و احتمالا پس از دوره ای، تثبیت گردد.

نفت ایران، برخلان نفت دنیای کاهش قیمت داشت!

معامله گران چینی، پیش از این به رویترز گفته اند نفت ایران حدود 6 یا 7 دلار مقرون به صرفه تر از نفت خاورمیانه است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز درباره آمار فروش نفت گفت که در شرایط جنگ مالی جزئیات قراردادها و نحوه فروش و استردادها به صلاح نیست اما رییس جمهور بارها تأکید کرد که دولت اجازه نخواهد داد تحریم ها مانع فروش نفت و توسعه صادرات گردد.

در آخرین گزارش اوپک، قیمت نفت ایران از میانه قیمت نفت اوپک پنج دلار مقرون به صرفه تر بود. حالا امروز، سایت اویل پرایس خبر از کاهش منفی 2.49 درصدی قیمت نفت ایران می دهد. این در حالی است که قیمت نفت در دنیا فرایند صعودی دارد.

ابراهیم رییسی دو هفته پیش از افزایش 40 درصدی اندازه صادرات نفت ایران خبر داده بود و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت هم این خبر را تایید نموده بودند.

این اظهارات و بعلاوه افت قیمت نفت ایران در زمانی اتفاق افتاده که چند وقت پیش وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور چین ملاقات کرد و آنجا خبر از شروع فاز اجرایی قرارداد 25 ساله میان ایران و چین خبر داده بودند.

نشریه پترولیوم اکونومیست در 12 شهریور 98 درباره این قرارداد نوشته بود که در این قرارداد مقرر شده چین نفت و گاز ایران را با 30 درصد تخفیف بخرد. این کشور برای پرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد و بعد از این مدت هم می تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن انجام دهد.

علت افزایش قیمت نفت دنیا چیست؟

عده ای از تحلیل گران رویترز و ترافیگورا معتقد بودند قیمت نفت به 200 دلار هم می رسد. البته این ادعایی است که نماینده سابق ایران در اوپک و رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق تهران آن را رد می نمایند.

علی شمس اردکانی، رییس قبلی کمیسیون انرژی اتاق تهران، علت افزایش قیمت نفت را جو روانی بازار و نگرانی از ناتوانی فراورینمایندگان نفت در تامین نفت اعلام نموده بود.

البته کشورهای مصرف نمایند هم اقداماتی برای کاهش قیمت نفت انجام دادند. مثلا آمریکا بعد از آن که اوپک قبول نکرد اندازه فراوری خود را افزایش دهد، 550 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد کرد. این کشور بعلاوه از کشورهای دیگر مانند چین، ژاپن و هند هم خواسته بود اقدامی مشابه انجام دهند تا قیمت نفت بالاتر نرود اما آزاد کردن این ذخایر هم نتوانست قیمت نفت را تثبیت کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، 90 دلاری شدن نفت تا خاتمه سال 2022 را پیش بینی نموده و معتقد است که قیمت نفت تا آخر سال جاری بیشتر از این اندازه بالا نمی رود.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1835

به "حرکت معکوس قیمت نفت در ایران، قیمت نفت جهانی افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت معکوس قیمت نفت در ایران، قیمت نفت جهانی افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید