اندیشکده روسی، انتها سلطه غرب بر اقتصاد جهانی؛ ما در قرن آسیا هستیم

به گزارش افق بسطام، بیشتر کشورهای آسیایی در حال کنار گذاشتن کلیشه های تقابلی هستند و سهم آنها در اقتصاد جهانی روز به روز افزایش می یابد.

اندیشکده روسی، انتها سلطه غرب بر اقتصاد جهانی؛ ما در قرن آسیا هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رشد مالی کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا طی سال های اخیر، ضرورت حفظ این منطقه به عنوان مرکز اصلی تعاملات مالی را افزایش داده است، این منطقه در بعضی از فاکتورهای توسعه مالی به تکامل لازم نرسیده که البته در چشم انداز کوتاه مدت به این فاکتورها نیز دست پیدا خواهد نمود. اما اوضاع به گونه ای است که پویایی اقتصاد دنیای وابسته به تعاملات در این منطقه دارد و غرب دیگر موضوع ندارد. در این رابطه، الکساندر یاکووِنکو، رئیس آموزشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، با انتشار مقاله در اندیشکدهِ باشگاه مباحثه والدای، به آنالیز شرایط اقتصاد دنیای و نقش کشورهای آسیای شرقی به ویژه چین در این شرایط می پردازد.

یاکوونکو در این مقاله می نویسد: پس از یک و نیم قرن از سلطه غرب بر اقتصاد دنیای که ناشی از انقلاب صنعتی و ایجاد امپراتوری های استعماری بود، اکنون این نقش محرک در حال انتقال و به نوعی بازگشت به آسیا است. سهم کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در سیستم تعاملات مالی بین المللی، طی دهه های گذشته به طور پیوسته در حال افزایش است. بیش از نیمی از جمعیت دنیا در این منطقه متمرکز شده است. چین از نظر فراوری ناخالص داخلی و شاخص برابری قدرت خرید، در رتبه های برتر دنیای نهاده شده است که پیش بینی می گردد این اتفاق تا سال 2028 به صورت متوازن رخ دهد. هند نیز ممکن است از نظر برابری قدرت خرید، در اوایل سال 2023 میلادی به رتبه سوم (پس از ایالات متحده آمریکا) برسد.

سهم کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا در اقتصاد دنیای روز به روز افزایش می یابد

وی اضافه می نماید: به طور کلی، آسیا 38 درصد از فراوری ناخالص دنیا را تشکیل می دهد. بر اساس آمار مؤسسه دنیای مکینزی، تا سپتامبر سال 2019، سهم آسیا در تجارت دنیای حدود 33 درصد، سرمایه گذاری 23 درصد، حق ثبت اختراع 65 درصد، حمل کانتیر 62 درصد، فراوری انرژی 29 درصد و مصرف انرژی حدود 43 درصد بوده است. این آمارها بیانگر وزن و سهم مالی این منطقه در اقتصاد بین المللی است که فرایند افزایشی دارد. شرق از نظر سرانه فراوری ناخالص داخلی در حال نزدیک تر شدن به غرب است، سهم صادرات از فراوری ناخالص داخلی چین از 16 تا 8 درصد طی دوره زمانی 2007 تا 2018 میلادی کاهش یافته است. در هند نیز فرایند مشابهی در حال اجرا است.

ما در قرن آسیا هستیم!

کارشناس روس با مقایسه ای کوتاه، به پیشروی شرق در راستا توسعه مالی می پردازد و شرح می دهد: در حال حاضر نیمی از طبقه متوسط دنیای در آسیا (منظور نویسنده بیشتر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، به همراه هند است) زندگی می نمایند، در حالی این شرایط در غرب، به دلیل دنیای سازی بازار طی دهه های گذشته سقوط نموده است. در آسیا فرایند رشد طبقه متوسط منعکس نماینده فرایند مداوم صنعتی سازی و شهرنشینی، رشد بهره وری نیروی کار و توسعه پویا در بخش شرکتی است. نارندا مودی، نخست وزیر هند، طی اظهارات خود در بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی گفت کهاین قاره اکنون در مرکز فعالیت های اقتصاد دنیای واقع شده است و این منطقه به مهمترین موتور رشد و پویایی مالی در دنیا تبدیل شده است. در واقع همانطور که بسیاری می گویند، ما در قرن آسیا هستیم.

آسیا در کنترل همه گیری کرونا پیروز تر از اروپا و آمریکا عمل نموده است

وی ادامه می دهد: منطقه آسیا و اقیانوسیه تا حد زیادی توانسته است همه گیری ویروس کرونا را کنترل کند و در حال حاضر به دنبال بازسازی اقتصاد در سریعترین زمان ممکن است، در حالی که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان نتوانسته اند همه گیری را تحت کنترل خود قرار دهند. امضای توافق نامه جامع مشارکت منطقه ای (RCEP) توسط 10 کشور عضو آسه آن و همچنین 5 کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند طی اجلاسی که در 16 نوامبر سال 2020 به صورت مجازی برگزار گردید، یک گام مهم در منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده است. تصویب سند جامع مشارکت منطقه ای (که حدوداً دو سال طول می کشد) بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا را ایجاد می نماید. این رویداد در چین به عنوان یک پیروزی چندجانبه گرایی و تجارت آزاد است. این مشارکت فرصتی را برای پکن فراهم می نماید تا روابط خود را بسیاری از همسایگان تقویت نموده و فعالیت خود برای حل اختلافات و مسائل موجود را شروع کند.

امضاء نمایندگان توافق جامع مشارکت منطقه ای منتظر رئیس جمهور آمریکا نماندند

در این مقاله آمده است: دهلی نو در توسعه توافق جامع مشارکت منطقه ای مشارکت فعالی داشته است، بنابراین درهای مشارکت بر روی این کشور در چارچوب توافق نامه همچنان باز خواهد بود، نکته قابل توجه این است که که متحدان آمریکا مانند کره جنوبی، ژاپن و دیگر کشورها نیز بدون آنکه منتظر روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا باشند، به دنبال امضای سند رفتند. به عبارت دیگر باید گفت که بر خلاف الزامات ژئوپلیتیکی که در گذشته ایجاد شده بود، کاروان در حرکت است.

بسیاری از فرایندهای مثبت طی سال های گذشته در آسیا قوت گرفته است، از جمله اینکه اوضاع نظامی در منطقه پایدارتر و قابل پیش بینی تر می گردد. در واقع، کشورهای منطقه به تدریج از کلیشه های تقابل و بی اعتمادی دور می شوند و این کشورها در مناسبات خود راهی طولانی را طی نموده اند. ظاهراً، افغانستان و اوضاع بی ثبات آن، این کشورها را ملزم خواهد نمود تا به دنبال یک راهکار منطقه ای برای این درگیری باشند.

باید گفت که تبدیل این منطقه به عرصه رویارویی ژئوپلیتیک چندان مورد پذیرش نیست، به همین دلیل است که کشور روسیه نیز باید درگیر موضوعات مربوط به این منطقه گردد، نمی گردد که در جهت مخالف حرکت آونگ دنیای نهاده شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1380

به "اندیشکده روسی، انتها سلطه غرب بر اقتصاد جهانی؛ ما در قرن آسیا هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، انتها سلطه غرب بر اقتصاد جهانی؛ ما در قرن آسیا هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید