بورس های جهانی صعودی شدند

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران- همه شاخص های مهم بورسی جهانی سبزپوش شدند.

بورس های جهانی صعودی شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا از بلومبرگ، آمارهای منتشرشده از شرایط تجارت خارجی کشورهای مختلف نشان می دهد که در بسیاری از آن ها شاهد رشد محسوس در میزان واردات و صادرات نسبت به ماه های قبل بوده ایم و این مساله، امیدواری ها نسبت به تقویت زنجیره تجارت و تامین را در دنیا افزایش داده است. با بازگشایی مجدد کسب و کارها علاوه بر بهبود شرایط تجارت، شاهد افزایش تقاضا برای نیروی کار نیز بوده ایم و این مساله باعث خواهد شد تا فشار کمتری به منابع مالی دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر دنیا برای کساتن از تبعات مالی و اجتماعی ویروس کرونا وارد گردد و شرایط بیش از پیش قابل کنترل به نظر برسد.

در شرایطی که دست کم نتایج بالینی اولیه سه واکسن برای مقابله با کرونا چشمگیر گزارش شده است، روز به روز شماری بیشتری از مردم دنیا جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار از دست می دهد اما همچنان امیدواری ها به تغییر جدی شرایط در فصل بهار سال آینده وجود دارد. در اروپا خبر شرکت نکردن مجدد آنگلا مرکل برای صدراعظمی آلمان در انتخابات 10 ماه دیگر این کشور بر روی فرایند معاملات اثرگذار بوده است. مرکل طولانی ترین دوره صدراعظمی را در تاریخ آلمان داشته است و یکی از سرسخت ترین هواداران اتحادیه اروپا به شمار می رود. او در دوران صدراعظمی خود کوشید تا صندلی تحادیه اروپا را تقویت کند و ممکن است جانشین بعدی وی خیلی معتقد به این موضوع نباشد.

در فرایندی که میتواند روی مخارج مصرف کننده و به دنبال آن روی رشد مالی آمریکا تاثیر منفی بگذارد، متوسط درآمد شهفرایندان آمریکایی تا سرانجام ماه اکتبر نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افت نموده که این رشد منفی، نخستین عقب گرد سه ماه اخیر محسوب می گردد. در آمریکا بار اصلی رشد (حدود دو سوم کل وزنه رشد) بر روی دوش مخارج مصرفی واقع شده است و این نگرانی وجود دارد که فرایند رو به رشد مالی در سه ماهه سرانجامی سال آهسته تر گردد. اقتصاد آمریکا هنوز به سطح قبل از شروع بحران کرونا باز نگشته است.

بازارهای دنیای متاثر از اخبارهای مربوط به پیشرفت های دارویی در مقابله با کرونا و روی کار آمدن دولتی معتدل تر در آمریکا نسبت به آینده امیدوارتر شده اند. طبق اعلام بایدن، ژانت یلن، رییس سابق بانک مرکزی آمریکا به عنوان وزیر خزانه داری دولت وی فعالیت خواهد نمود که این مساله به معنای همکاری نزدیک تر و توافق نظر بیشتر بین دو نهاد اصلی پولی و مالی آمریکا (وزارت خزانه داری و فدرال رزرو) با یکدیگر است. این مساله به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر، اختلاف نظرها بین مقامات آمریکایی بر سر تداوم حمایت های مالی بالا گرفته است و استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا از رویکرد فعلی بانک مرکزی این کشور در قبال کسب و کارها انتقاد نموده و گفته است کسب و کارها نیازمند دریافت یاری های بلاعوض هستند تا وام هایی با شروط بازپرداخت سنگین و اکنون کنگره باید با ورود به این موضوع، راه را برای تغییر راستا مجدد راستا نقدینگی و راهنمایی آن به بخش های نیازمند مالی هموار کند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نسبت به ورود 130 میلیون نفر به فقر در دنیا بر اثر کرونا هشدار داده است. انتظار می رود رشد مالی کشورهای توسعه یافته از کشورهای در حال توسعه (به طور نسبی) در سطح پایین تری قرار داشته باشد و اقتصاد دنیای به دنبال تعطیلی واحدهای مختلف مالی و اخلال در زنجیره تجارت دنیای با بدترین بحرن مالی دو دهه اخیر خود روبرو گردد. البته سال اینده رشد مثبت مالی از سر گرفته خواهد شد اما دست کم تا سال 2022 طول خوهد کشید تا میزان فراوری ناخالص داخلی دنیا به سطح قبل از همه گیری بازگردد.

تا به امروز بیش از 61 میلیون و 746 هزار و 512 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 445 هزار و 624 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 270 هزار و 109 نفر، برزیل با 171 هزار و 546 نفر، هند با 136 هزار و 190 نفر، مکزیک با 104 هزار و 242 نفر و انگلیس با 57 هزار و 551 نفر بوده است.

مرکز آمار آلمان در گزارشی خاطرنشان کرد عظیم ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال 2020 به میزان 8.5 درصد عظیم شده که این رشد، بهترین رشد مالی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می گردد. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد مالی 18.3 درصد بیشتر شده است.

یوسف عباسی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه استون ایکس گفت: در حال حاضر بازارهای دنیای خود را در یک موقعیت سردرگم کننده یافته اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت های جانی و مالی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.13 درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح 29 هزار و 910.37 واحد بسته شد.

شاخص اس اند پی 500 با 0.24 درصد افزایش تا سطح 3638.35 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با 0.92 درصد صعود در سطح 12 هزار و 205.85 واحدی بسته شد.

بورس های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.07 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 6367.58 واحد بسته شد. شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 0.37 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 335.68 واحدی به کار خود پایان داد و شاخص کک 40 بورس پاریس با افزایش 0.56 درصدی در سطح 5598.18 واحد بسته شد. در مادرید شاخص ایبکس 35 1.05 درصد بالا رفت و به 8190.70 واحد رسید.

بورس های آسیایی

در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با صعود 0.4 درصدی تا سطح 26 هزار و 644.71 واحدی بالا رفت. شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ 0.28 درصد بالا رفت و در سطح 26 هزار و 894.68 واحد بسته شد. در چین شاخص شانگهای کامپوزیت صعود 1.24 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4980.77 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 0.53 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6601.05 واحدی به کار خود پایان داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت سرانجامی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1165

به "بورس های جهانی صعودی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس های جهانی صعودی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید