حقایقی شگفت آور درباره قلب انسان!

به گزارش افق بسطام، معمولا همه فکر می نمایند قلب فقط وظیفه کنترل خون رسانی به اعضا بدن را بر عهده دارد، اما بهتر است بدانید، قلب اسرار زیادی دارد که شنیدن آن ها ممکن است شما را شگفت زده کند.

حقایقی شگفت آور درباره قلب انسان!

قلب انسان ارگانی است که روزانه حدود 100 هزار بار تپش دارد و بدن را با خون غنی از اکسیژن پر می نماید. همه می دانیم که قلب تقریبا به مقدار یک مشت است و قلب زنان سریع تر از قلب مردان می تپد. اما در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا دیگر حقایق عجیب قلب را بدانید.

قلب می تواند پس از جدا شدن از بدن هم بتپد

قلب سیستم الکتریکی خود را دارد و به وسیله مغز تنظیم نمی گردد. بنابراین، تپش می تواند حتی در صورت جدا شدن قلب از بدن و تا زمانی که منبع کافی اکسیژن داشته باشد، انجام گردد.

سرطان قلب به ندرت اتفاق می افتد

یکی از حقایق عجیب قلب این است که سلول های قلب در اوایل زندگی، تقسیم خود را متوقف می نمایند. جهش های ایجاد نماینده سرطان در آن ها بسیار نادر است. با این وجود انواع دیگر سرطان ها می توانند به قلب هم سرایت نمایند و شیمی درمانی می تواند به بافت آن آسیب برساند.

قرنیه تنها قسمت بدن است که از قلب خون دریافت نمی نماید

بیشتر بافت های بدن حاوی رگ های خونی برای تغذیه و محافظت در برابر عفونت هستند. اما قرنیه ها تنها قسمت بدن هستند که فاقد رگ های خونی هستند و به همین علت خون دریافت نمی نمایند. بنابراین به روش های دیگری مانند مایع اشکی تغذیه می شوند.

مقدار پمپاژ خون به وسیله قلب شگفت انگیز است

یکی دیگر از حقایق عجیب قلب این خصوصیت آن است که هر فرد سالمی حدود 6 لیتر خون در بدن خود دارد. در طول یک عمر، قلب حدود یک میلیون بشکه خون را پمپاژ می نماید.

بالا رفتن سایز کفش می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد

اگر قلب شما به درستی پمپاژ نکند، بدن شما آب را در خود حفظ می نماید و این باعث ایجاد تورم در پا ها می گردد. همین امر باعث می گردد کفش های شما برایتان دیگر مقدار نباشند. اگر متوجه تورم شدید و احساس کردید به کفش های بزرگ تری نیاز دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا قلب هم می تواند اندوهگین گردد؟

هر اتفاق عاطفی ناگهانی می تواند باعث مسئله ای به نام سندروم قلب شکسته گردد که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس هم می گویند.

قلب بزرگ تر می تواند نشانه یک مشکل جسمی باشد

برخی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگ تری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی شوند.

قلب بر خلاف سایر اندام ها، خودش را ترمیم نمی نماید

بر خلاف دیگر اندام ها و بافت های بدن، قلب آسیب دیده نمی تواند خود به خود بهبود پیدا کند، اما اندام ها و بخش هایی مانند پوست و استخوان بعد از بریدگی یا شکستگی برای ترمیم خود کوشش می نمایند. به همین علت درمان فوری یک حمله قلبی لازم است و هر یک دقیقه پس از آن، ترمیم قلب را دشوارتر می نماید.

ضربان قلب شما بر اساس موسیقی تغییر می نماید

آیا متوجه شده اید که اگر استرس دارید موسیقی می تواند شما را آرام کند؟ مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت زیاد می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد، در حالی که موسیقی آهسته سرعت آن را کاهش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا امکان برگشت مرگ مغزی به زندگی وجود دارد؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1909

به "حقایقی شگفت آور درباره قلب انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت آور درباره قلب انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید