خبرنگاران هجوم ملخ صحرایی به ایران از اواخر هفته جاری

به گزارش افق بسطام، تهران - خبرنگاران - مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به مساعدشدن شرایط باد و دمایی از اواخر هفته جاری احتمال هجوم شدید موج اول ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به استان های جنوبی ایران وجود دارد.

خبرنگاران هجوم ملخ صحرایی به ایران از اواخر هفته جاری

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، سعید مشخص روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران افزود: هر ساله از اوایل بهمن ماه شاهد حمله ملخ صحرایی بودیم که باید با دو تا سه نسل مبارزه انجام می شد اما سال جاری به دلیل شرایط آب و هوایی این موضوع به تعویق افتاد و تنها با یک نسل ملخ صحرایی مبارزه خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: با وجود برآوردهای پیشین، به دلیل تاخیر هجوم ملخ صحرایی و ورود آنها از اواسط اسفندماه سطح مبارزه ما بین 500 تا 600 هزار هکتار خواهد بود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور توضیح داد: به نظر می رسد سال جاری استان های هرمزگان، بوشهر، بخشی از خوزستان و جنوب استان فارس خط اصلی حمله ملخ های صحرایی باشند که هشدارهای لازم به جهاد کشاورزی استان های مربوط داده شده است.

مشخص با اشاره به اینکه سال جاری در آبان و آذرماه شاهد دو حمله ملخ صحرایی به ایران بودیم، گفت: در پی هجوم قبلی دستجات ملخ صحرایی از کویت، هند و پاکستان سرازیر شدند که عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح 219 هکتار استان های هرمزگان و بوشهر انجام شد.

به گفته وی، اکنون 15 میلیارد تومان اعتبار از مصوبه سال گذشته تخصیص یافته که بخش عمده آن به شکل اوراق و بخشی به شکل هزینه ای در اختیار استان ها برای خرید سم، سمپاش، ادوات و تعمیرات نهاده شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: برای سال آینده نیز مبلغ 200 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی مورد احتیاج است که با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و دستور معاون اول ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه با مبلغ 100 میلیارد تومان در نیمه دوم فروردین ماه و 100 میلیارد دیگر هم در اردیبهشت ماه موافقت نموده است که بخش عمده این اعتبار صرف خرید سم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این اعتبارات مذکور از محل ستاد بحران تامین می گردد، افزود: بخشی از این اعتبار نیز صرف خرید سمپاش، ادوات ، ماشین آلات و خودروهای صحرایی می گردد.

به گزارش خبرنگاران، پیش از این نیز پیش بینی شده بود که به دلیل تغییر دما موج بعدی هجوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفندماه باشد زیرا سال جاری عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک تر از معمول بود و از این رو سیکل زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ های صحرایی به تاخیر افتاد.

در حال حاضر 120 دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم که در روز بین 200 تا 300 هکتار عملیات سمپاشی انجام می دهند.

همچنین در سال 98 هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه نهاده شد.

در 30 بهمن سال 97 مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 750 هزار هکتار از 9 استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ های صحرایی در جهت حرکت خود با تغذیه از سبزینه های مختلف جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1355

به "خبرنگاران هجوم ملخ صحرایی به ایران از اواخر هفته جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هجوم ملخ صحرایی به ایران از اواخر هفته جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید