خرازی: شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند

به گزارش افق بسطام، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند، گفت: بعضی از آنها هیچ منافعی در آمریکا ندارند و به نظر می رسد عدم خرید نفت از سوی آنها تصمیمی سیاسی است.

خرازی: شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سید کمال خرازی وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران که به پاریس سفر نموده، با لوئی امبر خبرنگار روزنامه لوموند گفت وگو کرد.

اروپایی ها به وعده هایشان عمل ننموده اند

وی در پاسخ به این سؤال که برای چه شما تهدید می کنید از توافق هسته ای (برجام) خارج خواهید شد؟ مطرح کرد: هدف، نجات توافق هسته ای است به این معنا که ما می خواهیم آن را حفظ کنیم. ولی بر این اعتقاد هستیم که کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل ننموده اند و ما به آنها دو ماه وقت می دهیم آن را انجام دهند. با این حال، تصمیم ما بر خلاف توافق هسته ای، که پیش بینی می نماید ایران بتواند بخشی از تعهدات را در صورتی که شرکایش به تعهدات شان احترام نگذارند، نیست.

خرازی در پاسخ به این سؤال که ایران دقیقا از اروپایی ها چه می خواهد؟ گفت: اروپا مکانیسمی به نام اینستکس ایجاد نموده است تا روابط تجاری اش با ایران، به رغم تحریم های بانکی آمریکایی حفظ گردد. این مکانیسم در فرانسه ثبت شده، ولی اقدامی فراتر از آن انجام نشده است. ساختار متناظر این راه حل نیز، در ایران آماده کار است و همه مسئولان آن نیز در تهران منصوب شده اند. به نظر می رسد که دو ماه باید برای شروع اولین جابجایی اقتصادی کافی باشد.

خبرنگار لوموند با بیان اینکه اروپایی ها خرید نفت از ایران را متوقف نموده اند و اینستکس نیز به شما اجازه می دهد فقط محصولات و اقلام بشردوستانه دریافت کنید. از خرازی پرسید آیا این برای شما کافی است؟ که وی پاسخ داد: شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند. بعضی از آنان هیچ منافعی در آمریکا ندارند و لذا ترسی از تحریم ها ندارند. ایتالیا و یونان خریدهای نفتی شان را متوقف کردند، در حالی که آمریکا برای آنها معافیت هایی را از تحریم ها قائل شده بود. این نشان می دهد که این تصمیم (به نخریدن نفت) سیاسی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: پرداخت های واریز شده در قالب اینستکس باید به عنوان شروعی برای خریدهای ایران از اروپا باشد. گفته شده است که اینستکس در وهله اول برای این منظور خواهد بود که ایران بتواند اقلام دارویی و اقلام غذایی خریداری کند. این سخن برای ما رضایت بخش نیست. به این معنا که ما فکر می کنیم این راه حل باید اجازه دهد همه نوع نقل و انتقال صورت گیرد.

وی در مورد این گفته خبرنگار لوموند مبنی بر اینکه این خود شرکت ها هستند که مخالفت می نمایند، اعلام کرد: بنابراین برای چه اروپا نیز متقابلا هیچ فشاری بر آمریکا اعمال نمی نماید؟ اروپا باید از منافع خودش دفاع کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 79

به "خرازی: شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرازی: شرکت های اروپایی هنوز هم می توانند از ایران نفت بخرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید