دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟

به گزارش افق بسطام، ایرنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟

دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟

پرسشی که خیلی ها معمولا در پی این رویدادها می پرسند و می خواهند بدانند چه امکانات، تسهیلات، زیرساخت ها یا دیگر اتفاقاتی در عرصه میدان برای صنایع دستی یا فعالان و هنرمندان این عرصه پس از ثبت ملی اتفاق می افتد که شاید تا قبل از ثبت ملی، رخ نداده بود یا نمیداد.

بنا به تصمیم کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهر بابک در رشته فیروزه، راور در رشته قالی، قلعه گنج به عنوان شهر ملی در حصیربافی و بعلاوه شهر کرمان نیز به دلیل تنوع انواع صنایع دستی به عنوان شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند. شهر راین نیز به صورت مشروط و با فرصت 6 ماهه برای تکمیل مستندات لازم در رشته چاقوسازی به عنوان شهر ملی صنایع دستی مشخص شد.

صرف نظر از اینکه ثبت ملی شهرهای صنایع دستی براساس چه مولفه ها و ملاکهایی انجام می گیرد که در این گزارش به صورت مختصر مورد آنالیز قرار می گیرد اما با موضوع آنچه در عرصه میدان برای این شهرهایی که ثبت ملی شده اند اتفاق می افتد، خبرنگار به سراغ مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان رفته است.

استان کرمان در حالی با هشت اثر ثبت دنیای بیشترین آمار آثار ثبت دنیای کشور را در بین استانها به خود اختصاص داده که شمار آثار تاریخی شناخته شده آن افزون بر هفت هزار مورد و آثار ملی ثبت شده آن نیز بیش از 700 اثر تا به امروز و پیش از ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی اعلام شده بود. آنطور که مسئولان میراث اعلام نموده اند 58 اثر تاریخی استان نیز اینک در مرحله ثبت ملی یا تدوین پرونده برای ثبت ملی واقع شده است و این درحالی است که یکی از آثار ثبت دنیای مربوط به صنایع دستی و گلیم شیرکی پیچ شهرستان سیرجان به عنوان دهکده دنیای گلیم است.

ارگ بم، روستای دستکند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر بفرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش دنیا از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و قنات گوهرریز جوپار در شهرستان کرمان، قنات اکبرآباد و قنات قاسم آباد در شهرستان بم از دیگر آثار ثبت دنیای در کرمان هستند.

اما انتخاب پنج شهر ملی صنایع دستی درحالی بود که دیار کریمان از انواع آفرینش های دست اهالی این استان برخوردار است و بیشتر آنها نیز معروفیت دنیای یا ملی دارند.

5 شهر کرمان به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی انتخاب شدند

آنطور که مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان می گویند صرف نظر از دستاوردهای معنوی که خودش دستاوردهای مادی بیشماری را نیز به همراه خواهد داشت، این رویداد سبب توسعه اشتغال در این بخش، افزایش درآمدها و نیز رونق بیشتر کسب و کار فعالان این عرصه ها خواهد شد که باید این فرصت مهم را قدر دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی کرمان گفت که برای نخستین مرتبه خارج از تهران و در استان کرمان این رویداد برای انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی برگزار گردید که نشان از جایگاه رفیع و با ارزش صنایع دستی دیار کریمان در کشور دارد.

این نشست پنجم اسفند در کرمان با حضور پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی برگزار گردید.

ادارات موظف به ایجاد زیرساخت در شهرهای ملی صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان کرمان درباره دستاوردهای عینی ثبت ملی این شهرها با اشاره به تقویت حمایت ها و پشتیبانی های مورد احتیاج از شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری موظف هستند نسبت به ایجاد زیرساخت های شهرهای ملی و دنیای صنایع دستی اقدام نمایند.

به گفته کاظم حسین زاده، این ثبت باعث توسعه خلاق منطقه، ایجاد و ت قویت سرمایه اجتماعی و یاری به ارتقای کیفیت زندگی در جوامع محلی می گردد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن پنج شهر استان کرمان در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی کشور دستاورد بزرگی برای حوزه صنایع دستی استان بود تاکید نمود: یاری به پیشرفت جامعه، فراوری ثروت اجتماعی، بازآفرینی و انسجام جامعه در منطقه ها شهری، شکل گیری طبقه خلاق، پایداری و توسعه اجتماعی و ثبت مالکیت معنوی اثر از مهمترین آثار اجتماعی ثبت ملی صنایع دستی محسوب می گردد.

حسین زاده با اشاره به مزایای مالی فراوان ثبت ملی صنایع دستی برای شهرها و روستاهای کشور و استان اضافه کرد: توسعه اقتصاد محلی و شهری، فراوری اشتغال و ثروت، ایجاد زنجیره ارزش فراوری کالا و خدمات، احیای اقتصاد منطقه با عنصر خلاقیت و نوآوری با استفاده از منابع محلی، تقویت و معرفی اصالت های فرهنگی، تاریخی و هنری و ایجاد ارزش اضافه کرده مالی از دیگر رهاوردهای این ثبت است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اعلام کرد: صنایع دستی بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد که یاری به ایجاد محیط زیست سالم با فراوری محصولات قابل تجزیه در طبیعت، استفاده از مواداولیه بومی رها شده در طبیعت و فراوری ثروت از اهداف زیست محیطی مشخص شده برای این حوزه بشمار می رود.

مکان سازی، برندسازی و جذب جهانگرد

وی پیرامون اینکه دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟ ادامه داد: ثبت ملی صنایع دستی پنج شهر کرمان علاوه بر مکان سازی منطقه و برندسازی شهر، باعث جذب جهانگرد، تعامل و تنوع فرهنگی، انتقال محتوا و پیغام فرهنگی به عنوان سفیر فرهنگی و توجه به میراث فرهنگی، افزایش مصرف فرهنگی و ارتقای سرمایه های فرهنگی نیز خواهد شد.

حمایت بیمه ای و تسهیلاتی

به گفته این مسئول، بعلاوه شهرهای ملی ثبت شده صنایع دستی کشور از مزایای متنوعی مادی و معنوی برخوردار می شوند که حمایت های بیمه ای، تسهیلاتی و نمایشگاهی برای هنرمندان نیز تدارک دیده می گردد.

حسین زاده درباره شرایط ملی شدن شهرها و روستاها در حوزه صنایع نیز دستی اعلام کرد: تمامی شهرهای کشور به طور مستقل می توانند با توجه به وجود یک رشته صنایع دستی که در سطح ملی و دنیای معروفیت قابل قبولی داشته باشد نامزد دریافت عنوان شهر ملی یا دنیای صنایع دستی شوند که در آنالیز شاخص ها و شرایط ، ملاک ها باید احراز گردد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: نشست پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور برای نخستین مرتبه خارج از تهران و در کرمان برگزار گردید که این موضوع اهمیت این استان را در حوزه صنایع دستی نشان می دهد و باید توجه بیشتری به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کرد.

حسین زاده تاکید نمود: ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی از استان کرمان، با همکاری، هم افزایی و هماهنگی هنرمندان، فعالان و کارشناسان این حوزه و بعلاوه حمایت های مسئولان شهرهای یاد شده ممکن شد که باید تلاشهای همگی را ارج نهاد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1842

به "دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای ثبت پنج شهر ملی صنایع دستی کرمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید