دوربین پریسکوپی چیست و چه کاربردی در گوشی های هوشمند دارد؟

به گزارش افق بسطام، رقابت دوربین گوشی های هوشمند همواره یک بازی اعداد بوده است. کدام شرکت می تواند بیشترین مقدار رزولوشن، تعداد دوربین یا حد زوم را ارائه کند؟ اما وقتی که صحبت بر سر زوم اپتیکال است، این ویژگی به دلیل باریک بودن گوشی ها با موانع زیادی روبه رو می گردد. یکی از فناوری های جدید مربوط به دوربین گوشی های هوشمند، دوربین های پریسکوپی است.

دوربین پریسکوپی چیست و چه کاربردی در گوشی های هوشمند دارد؟

مدتی قبل اعلام شد که اپل برای نسل بعدی آیفون ها می خواهد از دوربین پریسکوپی استفاده کند. طی چند سال گذشته بعضی شرکت ها به بهره گیری از دوربین های پریسکوپی روی آورده اند زیرا این تکنولوژی می تواند چالش مربوط به ضخامت بدنه گوشی را پشت سر بگذارد و ارائه زوم های اپتیکال بیشتر را امکان پذیر کند؛ اما دوربین پریسکوپی چیست و چه معنایی برای آینده صنعت گوشی های هوشمند دارد؟

در عکاسی، اندازه اهمیت زیادی دارد

محدودیت فیزیکی همیشه مهم ترین محدودیت مربوط به عکاسی بوده است؛ در این زمینه باید به قوانین اپتیک اشاره کنیم که به سادگی و با راه حلهای خلاقانه نمی توان آن ها را دور زد. به همین خاطر هم لنزهای دوربین های DSLR و بدون آینه آن قدر عظیم و سنگین هستند؛ زیرا این لنزها برای ارائه فاصله کانونی و گگرددگی دیافراگم مناسب باید از یک حد تعیین عظیم تر باشند.

دوربین گوشی های هوشمند هم در مقیاس بسیار کوچک تر محدودیت های مشابهی دارند. از آنجایی که گوشی ها از سنسورهای دوربین بسیار کوچک تری بهره می برند، با بهره گیری از فواصل کانونی کوتاه تر نسبت به دوربین های حرفه ای، می توانند عظیمنمایی بیشتری به دست آورند. با این حال قضیه به این سادگی ها هم نیست و در این میان بعضی ویژگی ها فدا می شوند.

در رابطه با این موضوع مثلا می توانیم به آیفون 11 پرو اشاره کنیم که لنز تله فوتو معادل 52 میلی متر دارد ولی در حقیقت فاصله کانونی این لنز تنها 6 میلی متر است. این یعنی اگر می خواهید عکس مشابهی را با دوربین DSLR ثبت کنید، به یک لنز 52 میلی متری احتیاج دارید؛ اما از آنجایی که اندازه سنسور دوربین تله فوتو آیفون فقط 1/3.6 اینچ است (به صورت قطری حدود 5 میلی متر)، کاربران با عظیمنمایی مشابه لنز 52 میلی متری روبرو می شوند.

با این حال، در این زمینه تولیدنمایندگان گوشی های هوشمند با مسائلی روبرو شده اند. اگرچه با کاهش اندازه سنسور دوربین می توان عظیمنمایی را افزایش داد، ولی این موضوع هم حد تعیینی دارد و سنسورهای کوچک در محیط های کم نور عملکرد چندان خوبی ندارند و جزئیات چندانی را ثبت نمی نمایند. بنابراین یک راه حل بهتر این است که اندازه لنز بیشتر گردد.

دور زدن مشکل

افزایش اندازه لنز هم چالش های مختلفی را به همراه دارد. ضخامت آیفون 11 پرو فقط 8٬1 میلی متر است. حتی اگر یک لنز با فاصله کانونی 6 میلی متری داشته باشد، لازم نیست طول آن دقیقا همین قدر باشد؛ اما در هر صورت باید در همین محدوده قرار داشته باشد. بنابراین چنین لنزی بخش قابل توجهی از ضخامت بدنه گوشی را اشغال می نماید. با توجه به این محدودیت، نمی توان یک لنز 12 میلی متری را در بدنه 8 میلی متری تعبیه کرد.

برای دور زدن این مشکل، می توان لنز را به صورت جانبی یا همان افقی در بدنه تعبیه کرد. یک لنز پریسکوپی تا حد زیادی مشابه پریسکوپ موجود در زیردریایی است. نور به وسیله بخش بیرونی وارد می گردد و سپس با تغییر زاویه 90 درجه ای توسط یک منشور و با گذر از مجموعه لنزها به سنسور می رسد. با تغییر جهت راستا نور، دیگر لازم نیست ماژول مورد نظر به صورت عمودی تعبیه گردد و می توان آن را به صورت افقی در بدنه قرار داد.

برای تولیدنمایندگان گوشی های هوشمند این رویکرد مزیت های مهمی به همراه دارد؛ زیرا با تعبیه افقی این مجموعه، خیلی راحت تر از گذشته می توان برای دوربین مورد نظر فضایی پیدا کرد و دیگر لازم نیست اندازه سنسور کاهش پیدا کند یا ضخامت گوشی بیشتر گردد. به لطف این رویکرد، شرکت ها می توانند از دوربین های پریسکوپی با قابلیت زوم 5 برابری یا حتی زوم 10 برابری استفاده نمایند.

اگرچه این دوربین ها هم بعضی مسائل را دارند و تکنولوژی مربوط به آن ها بسیار جدید محسوب می گردد، اما در هر صورت دوربین پریسکوپی می تواند عظیم ترین محدودیت فیزیکی مربوط به افزایش زوم اپتیکال در گوشی ها را بر طرف کند.

بعضی گوشی های مجهز به دوربین پریسکوپی

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، از چند سال قبل بعضی شرکت ها به استفاده از دوربین پریسکوپی روی آورده اند. تعیینا دو شرکت چینی اوپو و هواوی در این زمینه زودتر از دیگران وارد عمل شده اند. در همین زمینه باید به گوشی هواوی P40 پرو پلاس اشاره کنیم که دوربین پریسکوپی آن معادل یک لنز 240 میلی متری در دوربین عکاسی فول فریم است و می تواند زوم 10 برابری را به ارمغان آورد.

در حال حاضر بیشتر گوشی هایی که چنین دوربینی دارند، مانند گلکسی اس 20 اولترا، زوم 5 برابری را امکان پذیر می نمایند. مانند بسیاری از نمونه های دیگر، اگرچه اپل در این زمینه اولین نخواهد بود، اما بهره گیری از این تکنولوژی توسط اپل به احتمال زیاد باعث می گردد گوشی های بیشتری از این تکنولوژی استفاده نمایند. به همین خاطر با توجه به این تصمیم اپل می توانیم بگوییم که در آینده نزدیک تعداد زیادی از گوشی ها با دوربین پریسکوپی معرفی خواهند شد.

  • چرا اندازه سنسور دوربین اهمیت زیادی دارد؟

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 978

به "دوربین پریسکوپی چیست و چه کاربردی در گوشی های هوشمند دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین پریسکوپی چیست و چه کاربردی در گوشی های هوشمند دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید