راه آهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی می رسد؟

به گزارش افق بسطام، بر اساس لایحه بودجه سال 1398، راه آهن قزوین-رشت-انزلی با 218 کیلومتر طول که ساخت آن از سال 1381 کلید خورده است، در سال 1400 به بهره برداری کامل خواهد رسید.

راه آهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی که توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دستور کار قرار گرفته، طبق برآوردهای انجام شده در لایحه بودجه سال 1398 که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، پس از 19 سال، در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

عملکرد دوران برنامه پنجم توسعه و قبل از آن در مورد احداث این پروژه به نحوی بوده است که در بازه زمانی مذکور برای آن رقمی معادل 1193 میلیارد تومان هزینه شده است و برآورد می گردد که در سال 1398 نیز اعتباری معادل 160 میلیارد تومان به آن اختصاص یابد.

همچنین برآورد شده است که طی سال های بعد و تا سال 1400 رقمی معادل 707 میلیارد تومان دیگر به پروژه احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی اختصاص یابد تا در مجموع با رقمی معادل 2503 میلیارد تومان پرونده این پروژه تا سه سال آینده بسته گردد.

باید اظهار داشت که طرح راه آهن قزوین-رشت به طول 165 کیلومتر، به صورت یک خطه، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه جهت داده و به ایستگاه رشت می رسد. گفتنی است، جهت از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می گردد و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد.

همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این جهت در نظر گرفته شده است و این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 25

به "راه آهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید