سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد

به گزارش افق بسطام، در مراسمی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهردار منطقه 12 و جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون و اقشار مختلف مردم، سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد.

سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مرمت و راه اندازی مجدد سرای وکیل التجار، با هدف حفظ بناهای تاریخی تهران و توسعه جاذبه های گردشگری در پایتخت است.

مرمت این بنای تاریخی از سال 90 آغاز شده و تا سال 96 ادامه پیدا نموده و پس از آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی گردشگری با کاربری پذیرایی تغییر کاربری داده است و این بنا شامگاه چهارشنبه 24 مرداد در قلب بافت تاریخی تهران افتتاح شد.

سرای وکیل التجار توسط نوادگان مرحوم محمد باقر میزانی مرمت و احیا شده و به سرای میزانی نیز معروف است. این بنا که در شمال غرب میدان محمدیه تهران (میدان اعدام سابق) واقع شده در تاریخ 10 مهر 1380 با شماره3971 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مراسم افتتاحیه سرای وکیل التجار، با اجرای برنامه توسط اردشیر رستمی آغاز شد و در ادامه مهدی معمار زاده توضیحاتی در مورد تاریخچه این بنا و چگونگی مرمت آن داد و پس ازآن گروه موسیقی به نوازندگی کیوان ساکت و خوانش وحید تاج، قطعاتی را برای حاضران در مراسم اجرا کردند.

در سرانجام این مراسم با حضور رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه 12 تهران کیک افتتاحیه این سرای تاریخی بریده شد.

این سرا در سال های دور با عنوان سرایی برای تجارت خشکبار تأسیس شد که در دوره ای بدون کاربری باقی ماند. سرای وکیل التجار به عنوان یک مقصد گردشگری و تهرانگردی، شامل رستوران، شربتخانه وکتابخانه است و قرار است از این پس میزبان رویدادهای فرهنگی-هنری شهر تهران باشد.

مرمت این بنا، که توسط استادکاران ماهر در حوزه معماری سنتی ایران و کاشیکاری و نجاری صورت گرفته، به مدت شش سال طول کشیده است که از این پس با کاربری پذیرایی و فرهنگی در خدمت شهروندان خواهد بود.

رستوران و کافه سرای وکیل التجار، با طراحی داخلی چشم نواز و با حال و هوای کاملا ایرانی عجین شده که مفهوم محور است. در طراحی داخلی آن از مفاهیم و اشیای مربوط به دهه اول قرن 14، یعنی حدفاصل بین 1300 تا 1310 استفاده شده؛ دوره ای که کم کم رستوران های مختلف در تهران شکل می گرفتند.

رستوران فعلی وکیل التجار هم با تم همان دوره طراحی شده و آثار آن را می توان در دکوراسیون ، طراحی لباس پرسنل و طراحی منو مشاهده کرد . سبک پذیرایی این رستوران کاملا ایرانی و همراه با ارائه خوراک های تهرانی و اقوام مختلف است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 245

به "سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرای تاریخی وکیل التجار در میدان محمدیه تهران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید