سلول های بنیادی کشت شده ساختار بافتی بینی را بازسازی می نمایند

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، سلول های بنیادی موسوم به سلول های قاعده ای افقی(HBCs) می توانند زمانی که به بافت آسیب دیده پیوند می شوند، همه انواع سلول های اپی تلیوم بویایی(OE) از جمله نورون های حسی را فراوری نمایند.

سلول های بنیادی کشت شده ساختار بافتی بینی را بازسازی می نمایند

اخیراً مطالعه ای در مجلهStem Cell Reports به چاپ رسیده که راه را برای تحقیقات بیشتر در زمینه سلول درمانی یا روینمودهای دارویی که بتوانند سلول های بنیادی درون بینی را برای بازسازی بافت تحریک نمایند هموار می سازد.

اپی تلیوم بویایی دارای دو نوع سلول های قاعده ای گلبوز (GBCs) و سلول های قاعده ای افقی(HBCs) است. سلول های قاعده ای گلوبوز با موفقیت کشت داده اند و به نظر می رسد که نقش اولیه ای در سلول دار کردن اپی تلیوم طی از دست رفتن سلول های این بخش دارند.

اما سلول های قاعده ای افقی به صورت خفته باقی می مانند و تا زمان آسیب فعال نمی شوند. متأسفانه مطالعات اجرا شده روی این سلول ها به دلیل اینکه کشت و نگهداری این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی مشکل است، با محدودیت روبرو بوده است.

در این مطالعه، محققان شرایط بهینه ای را برای تکثیر و نگهداری سلول های قاعده ای افقی در کشت ارائه نموده اند که شبیه محیط و فاکتورهایی است که برای سلول های بنیادی تنفسی استفاده می گردد.

به عقیده دکتر شوب و همکارانش در دانشگاه Tufts توانایی کشت سلول های قاعده ای افقی می تواند به درمان آسیب های بویایی یاری کند و منجر به فراوری انواع سلول ها از جمله سلول های Sus، سلول های قاعده ای و نورون های حسی بویایی، و درمان مسائل بویایی در افرادی باشد که از این عارضه رنج می برند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 54

به "سلول های بنیادی کشت شده ساختار بافتی بینی را بازسازی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های بنیادی کشت شده ساختار بافتی بینی را بازسازی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید